Motor

Biltest

Sportsbil i forkledning

Mercedes-AMG E43 4Matic er stasjonsvognen som får deg til å glemme det meste - i alle fall for et øyeblikk.

The Big Bad Wolf - Mercedes AMG E43 4Matic - Foto: Per Torstein Haugen

The Big Bad Wolf - Mercedes AMG E43 4Matic - Foto: Per Torstein Haugen

Artikkel av: John Inge Seljehaug / Stein Ove Haugen
14. april 2017 - 11:34

Både utseende og motorkraften overbeviser, med en slik selvsikkerhet at den i bunn og grunn kan oppsummeres med: Bunnsolid, rå og morsom.

For dette er en morsom stasjonsvogn som har mye mer å by på enn øyet først ser. Her er det nok av det meste. Nok plass, nok motor og brukbart med lyd. Komfort i overflod og mye følelse av å kjøre noe riktig gromt.

Rattet er godt og tjukt å holde i – der det skal være det. Girhendlene sitter der de skal - i fingrene bak rattet.

Innvendig er E43 i tråd med forventingene, pluss litt til. Interiøret er moderne, og midt i sentrum er det en stor skjerm som presenterer grafikk på en imponerende måte, og i tillegg tilbyr smarte styringssystemer. 

Oversikten er god og instrumentpanelet gir mange muligheter. Det kan se ut nesten slik du vil, og alt virket logisk og bød ikke på de helt store utfordringene. Og blir det litt for komplisert å finne ut av i starten får du sette deg ned i ro og mak og få det inn i fingrene, slik at du unngår å fikle rundt med teknikken og innstillinger i fart. Det må sitte i fingrene!

Til og med muligheten til å heve den litt, når du skal inn på litt kranglete og ujevne parkeringsplasser, som det finnes noen av både i lavlandet og på fjellet, nærmest «lyste» mot oss. Men ikke minst er dette bra når man skal lange ut på landeveien. Jo lavere jo bedre – nesten.

Da er det kanskje Sport Plus som er rette innstillingene også, men i andre sammenhenger kan Sport, Comfort eller til og med bare Eco være riktig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Rock solid - Mercedes AMG E43 4Matic - Foto: Per Torstein Haugen

E43 er en stasjonsvogn, men ikke bli lurt av utseendet; dette er en lett forkledd sportsbil. En ulv i fåreklær.

Utenpå den grålakkerte førersiden står det «BITURBO». I tillegg har bilen AMG i navnet og diskret plassert i grillen, noe som gjør at forventningene stiger i det du setter deg i førersetet. Bremsecaliperne sier også litt, men avslører ikke så mye.

Du sitter som du skal – ikke trangt, men fast og godt. 

Under panseret finner man en treliters V6er. Det er den samme som resten av familiemedlemmene C43 og GLC43 har, men i tillegg har AMG her spandert på oss 36 hestekrefter ekstra.

Fasiten viser dermed 401 hestekrefter og 520 Nm. E43 skal bruke presise 4,7 sekunder på å ta deg fra 0 til 100 km/t, noe som er ganske så respektabelt når bilen tross alt veier 1.855 kilo. 

Førstevalget til yngstemann!

Her har Mercedes virkelig gjort noe som faller i smak hos for alt fra unge sjåfører til store unger. Det fikk vi ikke minst høre fra den yngste alpinisten i familien. Etter en kort og hektisk dag bak rattet hadde han straks denne som sitt førstevalg blant alle «skibiler».

Han hadde for øvrig allerede forelsket seg litt i en rimeligere utgave i Tyskland vinteren i forveien, etter å ha kjørt mange kilometer både på autobanen og i fjellene, på vått, tørt - og på mye nysnø. Da hadde han også kjørt en annen, mindre og mer brukt «skibil», som ikke hadde oppført seg like bra.

Han var full av lovord når det gjaldt Mercedesen den gangen, og superlativene ble ikke færre etter en dag bak rattet i AMG-utgaven av E43.

Begeistret konkurrent

Vi svinget tilfeldigvis innom en forhandler av et konkurrerende bilmerke, i et annet ærende, men bilen fikk ikke stå i ro her heller, må du tro. En av selgerne spratt ut og det første han skulle sjekke var forbruket.

For det trente øyet så at dette var noe mer enn en helt vanlig Mercedes stasjonsvogn, og da var det viktig å få konstatert at vi i hvert fall hadde forsøkt å ha det litt moro. Han fant raskt det rette «bildet» og nikket bekreftende til forbruket, som ikke var i nærheten av de 0,86 literen pr mil som Mercedes oppgir.  Han ble ikke mindre begeistret etter en liten runde – Porsche-selgeren!

Og det var flere som snudde seg da vi tok av igjen - vekk fra all konkurranse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: John Inge Seljehaug

E43 kommer med en nitrinns automat girkasse som girer der det gires skal, og som gjør det så overbevisende at man ikke savner å ta styringen selv. Likevel har man muligheten til å gjøre dette ved hjelp av hendlene bak på rattet, som kan være et positivt tilskudd ved forbikjøringer, når det ikke bare går rett frem eller når du enkelt og greit bare foretrekker å være sjefen. 

Eco, Comfort, Sport og Sport Plus er fire forskjellige klassiske moduser du kan velge mellom. I de to førstnevnte sitter du likevel med en liten følelse av at det er noe som mangler, at den er litt snillere og for «pusete» til å ha AMG klistret på seg. Spanderer du derimot på med litt sport forsvinner det myke inntrykket fort. Bilen strammes opp, akselerer hurtigere og lyden blir skarpere og frekkere, noe både sjåføren og de bilinteresserte i baksetet vil elske. 

I tillegg finnes det en egen individuell innstilling, der føreren selv kan skreddersy egenskapene til motor, girkasse, hjuloppheng og styring. Mmmmmmm.

Stor og liten på en gang

Denne kjøremaskinen av en Mercedes tåler sammenligning med alt annet stort og langt i samme klasse. Den fremstår kanskje litt mer anonym enn mye annet den kan sammenlignes med, men ikke la deg lure - dette er rett og slett en ulv i fåreklær, som lett kunne blitt vårt førstevalg i denne kategorien.

Selv om E43 AMG 4Matic er en stor bil føles den mye mindre enn mange andre store biler vi har kjørt. Det har trolig noe med responsen å gjøre. Den er kontant og brutal, og helt uten den forsinkelsen som mange andre store biler har. Det bidrar biturboen godt til. Det gjør også at kjørefølelsen kan sammenlignes, eksempelvis med en tilsvarende rå C-utgave. Ikke helt AMG C63 – men heller ikke veldig langt unna. 

Mercedes AMG E43 er rett og slett både en stor og en «liten» bil på en gang. Stor når du vil at den skal være det – men samtidig «liten» og meget lettkjørt i nesten alle sammenhenger.

Og med et par titusen «investert» i et effektanlegg hadde den også fått mer av den lyden som passer et slikt forkledd råskinn av en bil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Mercedes-Benz

1,1 millioner kroner - pluss, pluss

Så var det prisen da. Den begynner på rett under 1,1 millioner kroner, men med det råeste Burmeister surround anlegget, som passer bilen perfekt, og litt annet småsnacks, nærmer den seg raskt 1,4 millioner kroner. I hvert fall hvis man legger i noen ekstra kroner i eksosanlegget, slik i hvert en vi kjenner ville klint til med.

Men hvem bryr seg om prisen når man har råd til det og kan få kjøre rundt i noe av det aller grommeste som finnes i denne klassen? Konkurrentene i samme klasse koster i hvert fall ikke noe mindre.

AMG E43 4Matic satte dype spor i kjøregleden vår – men det finnes også en enda råere utgave av denne kjøremaskinen. E63S. Hva den ville gjort med oss tør vi nesten ikke tenke på. Men du verden som vi gleder oss til kanskje å få prøve den – en gang - utpå sommeren.

De aller fleste klarer seg helt fint med en AMG E43, men i E63 S byttes 3-literen ut med en 5,5 liters V8er! Vi sier ikke mer – foreløpig.

Noen viktige fakta om Mercedes-AMG E43 4Matic