Motor

Biltest

Tøff Lexus nesten ingen kjøper

Lexus-en hadde fortjent bedre salgstall. Nå er den oppgradert.

Artikkel av: Øystein Byberg
7. april 2017 - 13:15

Lexus fikk en pangstart på salget av sedan-modellen IS 300h da den kom på markedet i 2013. Den gangen konkluderte vi med at bilen så bra ut og at den kombinerte sportslighet og komfort på en fin måte.

Nå har Lexus gitt IS 300h en facelift. Med et så bra utgangspunkt var det ikke nødvendig med de helt store oppgraderingene. For å så forskjell på ny og gammel modell må man være kjenner. Grillen er ny. Det samme er LED-lyktene. Ellers er det ikke så lett å skille ny fra gammel.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bak rattet legger man merke til den nye, større skjermen i midtkonsollen, som i tillegg til bedre grafikk nå har vokst til 10,3 tommer

Lexus hevder også at kjøreegenskapene har blitt bedre. Det har de sikkert, men da vi ikke har kjørt IS på noen år, er det litt vanskelig å peke på de konkrete forbedringene.

Forrige gang vi kjørte IS påpekte vi at CVT-girkassen var betydelig bedre enn sitt rykte og at girkassen ikke var noe argument for å ikke kjøpe bilen. Nå har den blitt enda bedre. Vi synes den fungerer mer enn bra nok til en slik type bil, hvor komfort gjerne er viktigere enn sportslighet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

IS 300h inviterer til en litt bedagelig kjørestil, der man flyter fremover i en stille kupé, hvor elmotor står for mye av fremdriften ved småkjøring. Selv med bensinmotoren innkoblet er støynivået meget lavt.

IS 300h har som tidligere en samlet effekt på 223 hk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det som ble en liten utfordring i løpet av vår korte låneperiode var at bilen bare leveres med drift på bakhjulene. Etter et relativt kraftig snøfall lot vi bilen stå hjemme til fordel for firehjulstrekkeren da ubrøytede småveier og flere bratte bakker ville ha gjort turen med IS litt vel nervepirrende.

Mangelen på mulighet for 4x4 er en konkurranseulempe for Lexus-en, da alternativene fra Audi, Mercedes, BMW og Jaguar i stor grad leveres med trekk på alle fire.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lexus IS har dessverre gått litt i glemmeboken for norske bilkjøpere. Mens det i 2013 og 2014 ble registrert henholdsvis 171 og 193 nye IS i dette landet, var tallet i 2016 85 biler. I årets tre første måneder var tallet bare 14, viser OFV-statistikken. Med en fornyet IS bør interessen også øke.

I Norge er det imidlertid få som bryr seg om sedan-modeller. I stedet går de gjerne for SUV-er, hvor Lexus tilbyr utmerkede NX.

Ikke minst «safer» nordmenn ved å velge en SUV, eventuelt en stasjonsvogn, da bruktverdien da gjerne holder seg bedre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi har alltid likt Lexus IS-designet. Det fremstår som en stilig bil som skiller seg litt ut i trafikkbildet. Med oppgraderingen har bilen blitt bedre, men konkurransen er beinhard.

Står komfort, design og problemfritt bilhold høyt på ønskelisten, kan bilen være et godt kjøp.

Vil du ha en sportslig bil, kan en tysker eller en Jaguar XE være et bedre alternativ.