Motor

Prøvekjøring

VW e-Golf har blitt enda bedre

Vi har kjørt rykende ferske VW e-golf og GTE. Nå blir elbilen enda mer interessant i Norge.

Golf GTE og e-Golf. Foto: VW

Golf GTE og e-Golf. Foto: VW

Artikkel av: Øystein Byberg
6. april 2017 - 13:25

VW har foretatt en oppgradering av sine store bestselger Golf.  Hele rekken er oppgradert, men for enkelte av modellene er justeringene større.

De viktigste synlige nyhetene er bilen har fått et oppgradert dashbord, med blant annet muligheten for et digitalt instrumentpanel på 12,3 tommer, à la det vi finner i storebrødrene Tiguan og Passat og i flere Audi-modeller.  Nye setetrekk er også på plass. Dessuten er det foretatt noen mindre justeringer av utseende. LED-lykter er nå standard.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fra Golf GTE. Foto: VW

Discover Pro-navigasjonen har nå en 9,2 tommers touchskjerm, med både såkalt gesture-kontroll, hvor man ved hjelp av håndbevegelser for eksempel kan justere volumet, samt stemmestyring.

PS: Som du kommer til lese om i «alle» tester av nye Golf; volumknappen er borte. Hva er det de tenker på? Det enkle er visst ikke alltid det beste, skal vi tro VW.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den mest interessante nyheten med norske øyne er at e-Golfen har fått en ny batteripakke som nå gir en teoretisk rekkevidde på 300 km, opp fra 190 km i forgjengeren. I praksis er det nok tallet nærmere 200 km, men uansett er det en solid forbedring fra forgjengeren.

Batterikapasiteten har økt fra 24,2 kWh til 35,8 kWh.

E-Golfen har solgt i bøtter og spann siden lansering. Det er ingen grunn til å tro at salget vil dabbe voldsomt av, selv om for eksempel Opel har kommet med en elbil med en rekkevidde på inntil 500 km. Golf er Golf, en usannsynlig sterk merkevare her til lands, det nærmeste vi kommer en klasseløs bilmodell.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kjørte e-Golfen i 80 km på varierte veier på den spanske ferieøya Mallorca og fikk det endelige beviset på at bilen er veldig bra. På svingete veier føles e-Golfen balansert og fin. Her har du ingen tung motor i front, noe som gir gode kjøreegenskaper.

Ved vanlig kjøring tenker du ikke over at e-Golfen er flere hundre kg tyngre enn tilsvarende bensinvariant.

Akselerasjon føles på sedvanlig elbil-vis veldig kjapp, spesielt de første meterne. Vi merker oss også at bilen nå har fått mer kraft, nærmere bestemt 136 hk, vs 115 hk i den forrige. Dermed går 0-100 km/t på 9,6 sekunder, åtte tideler raskere enn tidligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: VW

Dreiemomentet har økt fra 270 til 290 Nm, som er bedre enn det vi finner i en 1,8 TSI med 180 hk. Det fine med elbiler er dessuten at du har fullt moment i det du trykker inn gasspedalen.

Det er mest av akademisk interesse, men toppfarten har også økt, fra 140 km/t til 150 km/t.

e-Golfen er naturligvis svært stillegående. Uten et drivverk å høre på er det andre lydene som dukker opp, som hjulstøy. På grov norsk asfalt blir nok det inntrykket forsterket, men det skal understrekes at e-Golfen på ingen måte er verre enn andre elbiler på dette feltet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi foretok ingen vitenskapelig forbrukstest, men registrerte at rekkevidde-indikatoren stupte de første milene. I starten fikk vi oppgitt et estimat på 277 km, men da vi var ferdige med våre 80 km var det anslått en gjenstående rekkevidde på 121 km.

Det skal legges til at vi verken kjørte økonomiløp eller grisekjørte, men vi sparte heller ikke på strømmen. Dessuten var hastigheten høyere enn norske hastigheter, samt med noen innlagte akselerasjonstester. Kjørecomputeren oppga en forbruk på 17 kWh per 100 km. Normalforbruket er imidlertid oppgitt til 12,7 kWh per 100 km.

For å komme lengst mulig på el kan du også få øko-kjøringstips via kjørecomputeren.

e-Golf prises nå fra 299.300 kroner.

Med mye bedre rekkevidde, mer kraft og andre forbedringer/oppgraderinger ligger det til rette for at e-Golfen fortsatt vil være en bestselger i Norge, sammen med den ladbare hybriden GTE.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den gjorde en tilsvarende sterk figur på spanske veiene. Teknisk er nye GTE omtrent identisk med utgående modell. De utvendige endringene er desto større, med et skarpere design. Grillen har dessuten fått mer GTI-preg.

GTE er fortsatt det perfekte kompromisset mellom en sportslig og komfortabel bil. Med 204 hk går det unna, med 0-100 km/t på 7,6 sekunder. Den elektriske rekkevidden er på inntil 50 km. I praksis snakker vi nok heller om rundt 30 km, men nok til at mange vil kunne bruke den som elbil i hverdagen.

Vil du ha en mye sprekere Golf? Da har vi testet et rått «alternativ» for deg!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

En GTE-nyhet er at bilen kan bruke informasjon fra navigasjonssystemet til å komme med til tips om hvilket modus som er mest gunstig.  Bilen kjenner for eksempel igjen rutens topograf og når den kjører inn i byer, hvor man gjerne vil kjøre mest mulig elektrisk.

Prisen på GTE har økt med rundt 3.000 kroner til , men nå har bilen blant annet fått ny radio med 8 tommers skjerm som standard, sammen med Car-Net e-remote. Startprisen er 344.900 kroner.

Alt i alt er Golf-oppgraderingene så pass store, spesielt på e-Golfen, at modellen vil være den store bestselgeren også de neste årene, frem til åttende generasjon er klar for markedet.

Vi gjør oppmerksom på at Hegnar.no deltok på arrangementet som VWs gjest