Motor

Biltest

Vi har prøvekjørt elbilen «alle» venter på

Tetter gapet mellom Tesla og de «folkelige» elbilene.

Foto: Rune Rene Kristiansen.

Foto: Rune Rene Kristiansen.

Artikkel av: John Inge Seljehaug
20. april 2017 - 15:43

Opel Ampera-e regnes av mange for å være årets største bilnyhet, og har i lange tider vært lovpriset for å tette gapet mellom Tesla og de mer «folkelige» elbilene. Over 4.000 biler har allerede blitt revet bort av kunder som verken har sett den eller satt seg bak rattet på prøvetur, noe som kan tyde på at Opel er på god vei i å ta livet av myten om rekkeviddeangst.

Norges Opel-sjef, Bernt G. Jessen omtaler selv Ampera-e som tidenes største suksess og mye større enn man kunne forutse. Vel, det gjør noe med forventningene når vi blir overlevert bilnøklene og er klar for å sette oss bak rattet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Opel.

Ampera-e er med sin lengde på 416 cm og en akselavstand på 2,6 meter en kompakt bil. Men akselavstanden er sammen med høyden på 1,6 meter likevel med på å gi bilen en langt mer storbilfølelse enn om man observerer den på utsiden.

Det første inntrykket når man setter seg inn og spenner på seg setebeltet er at man får det man blir lovet. Kupeen føles overraskende stor og er større enn konkurrentene i samme segment, mye takket være batteriet på 431 kilo som er plassert på undersiden av bilen. Berøringsskjermen på 10,2-tommer er det ingenting å utsette på og har høy kvalitet. Interiøret er moderne, men enkelt og i hardplast. Noen vil muligens karakterisere det som kjedelig eller lite sprekt, men det er heller ikke hovedårsaken til at du kjøper en elbil til knappe 300.000 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Rune Rene Kristiansen.

Ampera-modellen som blir levert på det norske markedet har en prislapp på 299.900 kroner. Da kommer den med standardutstyr som filskifteassistent, fotgjengeroppdagelse, automatiske bremsefunksjoner og automatisk langlys. Vil du derimot ha mer komfort med skinnseter og Bose lydanlegg, og førerassistentpakke med ryggekamera er prisen drøye 330.000 kroner.

I teorien kan du kjøre Ampera-e 520 kilometer uten å være nødt til å svinge innom en ladestasjon. Tallene som Opel i stedet mener gir et mer korrekt bilde av virkeligheten er 380 kilometer, som betyr at du kan kjøre fra hovedstad til hovedstad, fra Oslo til Stockholm. Etter fire timers prøvekjøring i Romerike og Akershus, kjørte vi både i rykk og napp og langt fra den mest økonomiske stilen, men hadde likevel rundt 100 kilometers kapasitet da vi leverte fra oss nøklene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Opel.

Rekkevidden er tross alt ikke alt. Opel har forsøkt å gi bilen et sportsbilpreg når det kommer til kjøreopplevelse, og spesielt når det kommer til akselerasjon. Med et maksimalt dreiemoment på 360 Newtonmeter og 204 hestekrefter (150 kW) når den 50 km/t allerede etter 3,2 sekunder, og den viktige mellomakselerasjonen fra 80-120 går unna på 4,5 sekunder.

Når du tramper gasspedalen i bånn svarer bilen momentant og du blir automatisk trykket litt bak i setet og sier deg enig. Det er en deilig følelse. For å ivareta rekkevidden er likevel toppfarten begrenset til 150 kilometer i timen.

Kjører du i høy fart er det relativt lite støy i kupeen, og bilens lave tyngdepunkt gjør at bilen responderer godt. Men i enkelte tilfeller kan den likevel føles litt lett vektet, og ved høy akselerasjon kan den ha en tendens til å trekke litt ut til en siden som gjør at en bør ha begge hendene godt plantet på rattet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Rune Rene Kristiansen.

Det som gjør Ampera-e unik er rekkevidden, og det er derfor også et fokus på å utnytte energien under kjøring. I den mest energisparende modusen har man muligheten til at bilen bremser automatisk for deg i det du slipper foten fra gasspedalen, som gjør at den lader batteriene ved en hver mulig anledning. Graden og gjerrigheten kan selvfølgelig justeres.

Setene i bilen gir god komfort og en behagelig sittestilling, mens plassen i baksetet er så pass romslig at bilen også kan benyttes som familiebil. Bagasjerommet på 381 liter er større enn det mange av konkurrentene kan tilby, og gjør at man får med seg et par store kofferter uten at man må tenke på å ofre antall passasjerer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Rune Rene Kristiansen.

Et annet moment som gjør det til en potensiell familiebil er fokuset på sikkerhet. Hvis bilen kjører under 30 km/t lager den lyd for å varsle fotgjengere om at bilen er på vei. I tillegg har den en innebygd frontkollisjonsbrems, som gjør at hvis du nærmer deg en bil eller hindring kommer først et varselsignal, før bilen starter å bremse automatisk for deg om du ikke reagerer.

Ampera-e ser ut som en vanlig bil, og det er også følelsen du har når du sitter bak rattet. I forhold til kjøreegenskaper, rekkevidde og opplevelse svarer bilen til forventninger, og de som allerede står på ventelisten har gjort en god deal. Er du derimot en av dem som vurderer å kjøpe bilen nå, må du smøre deg med en god dose tålmodighet da du tidligst får den levert i løpet av høsten neste år.

Foto: Opel.