Motor

Prøvekjørt

- Å, er det ikke en Range Rover?

Vi har prøvekjørt det nye beistet fra Jaguar Land Rover-konsernet. 

Artikkel av: Øystein Byberg
18. mai 2017 - 13:30

Jaguar Land Rovers «arbeidshest» Discovery er nå på plass i helt ny utgave.  De første dagene vi kjørte bilen fikk vi flere kommentarer om den «kule» og «flotte» Range Roveren. Da vi kunne berette at det ikke var en Range Rover, men en Land Rover, var overraskelsen stor.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi er blant dem som synes forrige generasjon Discovery så litt tøff og røff ut. Nykommeren er betydelig mer elegant og er i ferd med å lukke gapet opp enda mer luksuriøse Range Rover-modeller.

(Men det er noe «rart» med bakluken.  Den har alltid vært asymmetrisk med skiltplaten plassert på siden. Nå er den også dratt litt ut, men det ser litt snodig ut)

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bak rattet får vi umiddelbart den gode Range Rover-følelsen, med delikate materialvalg. Dashbordet i vår testbil var dekket av lyst, mykt skinn og tredetaljer. Det er riktig så lekkert.

Den store bilen har sine store styrker på motorveien, hvor den går som på skinner, og naturligvis i terrenget.  Discovery er ikke bare en vanlig SUV, men en ekte terrengbil som skal takle svært røffe forhold før den gir opp. Bakkeklaringen er på inntil 28 cm. Discovery klarer dessuten å forsere elveleier med vanndybder på inntil 90 cm.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Terrain Response-programmet har flere innstillinger som bidrar til å optimalisere bilen under ulike forhold. Bilen oppfører seg annerledes om du du setter den opp for for eksempel gjørme, sand eller snø.

Et avansert hill descent-program er til stor hjelp ned virkelig bratte bakker offroad.

Vi fikk dessverre ikke tatt Land Roveren på de store prøvene utenfor offentlig vei denne gangen, men vi vet hva den kan, og det er imponerende.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Discovery er ikke bilen som frister mest hvis du skal kjøre i byen. Til det er den for stor. Riktignok har du hjelpemidler som hjelper deg, men størrelsen klarer den ikke skjule.

Discovery er en ekte syv-seter, med god hodeplass også for passasjerene på bakerste rad.  Innstigningen er imidlertid litt krøkkete, selv om andre seterad blir skjøvet maksimalt frem.

Med fem seter i bruk har du plass til 1.137 liter bagasje. Det er nærmest uslåelig for en familiebil og et «nyttekjøretøy» verdig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forrige generasjon Discovery solgte best som varebil.  Håndverkere og andre med behov for bare to seter kan glede seg over at også den nye generasjonen også kommer på grønne skilter.  Typegodkjenningen er på plass.

Downsizing er greia også hos Jaguar Land Rover. Testbilen var utstyrt med konsernets ferske to-liter. Den firesylindrede Ingenium dieselmotoren har en ytelse på 240 hk.  Den finnes også i en variant med 180 hk, men vi tipper den blir litt snau for en bil på over to tonn.

240 hk-varianten duger nok for de fleste i det daglige. 0-100 km/t går unna på drøye åtte sekunder. Vel så viktig er dreiemomentet på 500 Nm.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For deg som aldri verden vil ha en Discovery med fire sylindre finnes det et utmerket alternativ. For drøye 100.000 kroner ekstra får du tre-literen med seks sylindre og 18 ekstra hestekrefter. Bonusen er grommere lyd og 20 prosent høyere dreiemoment (600 Nm). Begge versjonene takler hengere på inntil 3,5 tonn.

I tillegg til høyere pris må du også belage deg på mer regelmessige besøk på bensinstasjonen, da forbruket for den største utgaven ligger 30 prosent høyere enn for testbilen (0,83 liter på mila). 3-literen veier dessuten over 100 kg mer enn 2-literen. Dermed blir prestasjonene nesten identiske.

Med andre ord; To-literen vi har kjørt er nok det fornuftige valget for de fleste, men tre-literen gir bedre følelser og et bedre drag.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vår testbil med betegnelsen 2.0 SD4 HSE Luxury har en startpris på 980.000 kroner, men det baller gjerne på seg når man går løs på listen over pakker og ekstrautstyr. For de to ekstra setene må man ut med 41.000 kroner. Som en kuriositet kan det nevnes at ekstra avgifter utgjør 24.000 kroner av dette beløpet da vekten på bilen øker. Øvrig utstyr som drar opp er blant annet Premium Metallic til 20.000 kroner, «Capability Pack» (som inkluderer Terrain Reponse 2 og elektronisk luffjæring) til 18.000 og «Remote Intelligent Seat Fold Pack» til 17.000 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er uansett ingen grunn til å være kjip når man utstyrer en Land Rover. I tillegg til at mye av utstyret er fint å ha, vil ribbete utgaver være dårlige salgsobjekter som brukte. Det forventes et visst utstyrsnivå i denne prisklassen.

Vår testbil kom på 1.239.800 kroner. I denne prisklassen er det mange særdeles gode alternativer, men få som klarer matche Land Roveren på fremkommelighet innpakket i luksus.

Discoverys store styrker, i tillegg til terrengegenskapene, er den gode plassen, både som fem- og syv-seter. At den nå er løftet til et betydelig høyere nivå rent luksusmessig teller også til Land Roverens fordel.

(Du finner faktaramme under bildet)