Motor

Prøvekjørt

Denne Tesla-en er en sjeldenhet i Norge

Her er Teslaen for deg som går mot strømmen.

Artikkel av: Øystein Byberg
1. juni 2017 - 13:02

Det har allerede gått fire år siden Tesla revolusjonerte bilmarkedet med sin Model S. I løpet av disse årene (per 28. mai 2017) er det registrert hele 12.705 Model S i dette landet. Rene folkebilen!

Da bilen ble lansert lå startprisen så lavt som rundt 450.000 kroner, mens du fikk «full pakke» for rundt 650.000 kroner.

Men mye har skjedd siden lansering. En høyere dollarkurs har naturligvis gjort sitt til at bilene har blitt dyrere. Vel så viktig er at bilene har blitt mye mer avanserte med årene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nå dominerer salget av 4x4-versjonene fullstendig. Av 592 registrerte Model S så langt i år, er bare 29 utstyrt med bakhjulsdrift. Én av disse har vi kjørt. I fjor ble det registrert 2.051 Model S, hvorav bare 74 med drift på bakhjulene.

Mange betaler gladelig minst én million for en ny Model S, men det finnes rimeligere alternativer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi hadde egentlig tenkt å kjøre innstegsmodellen 60 D denne gangen, en moderat utstyrt bil med den minste batteripakken, men før vi fikk hentet bilen var 60 D ute av sortimentet. For få valgte modellen til at Tesla ville tilby den mer.

I stedet fikk vil nøkkelen til en 75, uten D-en. At man gir avkall på 4x4 gir i det minste en kortvarig gevinst ved at prisen ligger rundt 40.000 lavere. Hvor gunstig det er med tanke på videresalg som brukt gjenstår å se.

For å kunne presse startprisen ned under 700.000 kroner har Tesla droppet en del opsjoner og tilleggsutstyr. Det mest nødvendige er på plass, som skinninteriør, premium oppgraderingspakke, vinterpakke og metallic lakk. Dermed er prisen nede i 688.500 kroner, rundt 90.000 kroner over startprisen for en Model S 75.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Når man kjører en Model S får man god forståelse for at så mange har gått mann av huse for å skaffe seg den store elbilen.

Mye har skjedd siden første gang vi rattet en Tesla. Interiøret har gradvis blitt både flottere, med en skikkelig midtkonsoll og med mer behagelige seter.

Noe av det beste med Tesla er at bilen oppgraderes i løpet av de årene du eier bilen. I løpet av vår testuke opplevde vi en softwareoppdatering, som forbedret autobrems-funksjonen.

Du kan også oppgradere enkelte funksjoner etter hvert. Vår testbil var utstyrt med kameraene som er nødvendige for å gjøre den autonom. Mot et pristillegg senere kan du aktivere de autonome funksjonene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kameraene er på plass

Vi savnet egentlig ingenting i vår moderat utstyrte bil, selv om det sikkert hadde vært kjekt med litt «godteri», som kulere felger enn de standard 19-tommerne som følger med. I Tesla ser nesten 19-tommere litt stusselig ut. Et bedre hifi-anlegg hadde kanskje gjort seg. Osv.

Model S kan leveres med luftfjæring. Vi savnet ikke dette i vår bil. Komforten var god.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Du finner ingen «ludicrous»-knapp i minstemann. I stedet må du «ta til takke med» en 0-100 km/t-tid på 5,4 sekunder. Det er ikke direkte sakte det heller, selv om du blir regelrett frakjørt av en P100 D. Kraftressurser har du nok av. Det er heller ikke noe poeng at passasjerene får vrengt magesekken hver gang du gir bånn gass.

Støynivået er verdt noen setninger. Man skulle tro at en elbil er svært stillegående. Det er den i lave hastigheter. I det man kommer opp i motorvei-fart blir det imidlertid ganske mye hjulstøy. Det ble ekstra tydelig da vi kjørte bilen hjem fra Gardermoen etter å ha vært på lanseringen av nye BMW 5-serie, som hadde et betydelig lavere opplevd støynivå i kupeen.

Når det gjelder de praktiske egenskapene til Model S skal vi ikke gå nærmere inn på disse i denne omgang. Det er skrevet milevis om dette tidligere; de to bagasjerommene, mulighet for to barneseter i det bakerste av disse og en relativt rommelig kupé.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den lille batteripakken betyr også at behovet for lading melder seg oftere. I teorien skal 75-utgaven klare 480 km på én lading. Ved fulladet bil stod vår bil oppført med en rekkevidde på rundt 380 km. Da er vi på Opel Ampera-e-nivå.

På langtur blir det gjerne en ekstra ladestopp for å toppe batteriet. Bruksmønster er et viktig argument for hvilken batteripakke du skal velge.

Vi har tidligere kjørt en Model S 70 D til Nordland uten å bli plaget med verken rekkeviddeangst eller mange unødvendige ladestopp. Det kjipe er naturligvis at du er dømt til å måtte stoppe der superladerne er, ikke der du ønsker å stoppe selv.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Alt i alt likte vi den minste Tesla Model S-en. Du trenger faktisk ikke punge ut et syvsifret beløp for en Tesla. For mange vil en 75 være tilstrekkelig, men kost gjerne på deg D-en. Da blir det lettere å få solgt den som brukt også.

En bakhjulsdrevet, ribbet Model S vil nok fortsatt være en sjeldenhet i oljerike Norge.