Motor

Hegnar: Elbilistene må betale

Også elbileiere må betale for fallet i bilavgifter, mener Trygve Hegnar.

Artikkel av: Trygve Hegnar
14. mai 2017 - 09:21

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen fredag 12. mai 2017:

Norge er et foregangsland når det gjelder salg av elbiler, noe Tesla skal ha mye av æren for. Ikke mindre enn 100.000 elbiler er solgt i Norge, og nye elbilvarianter strømmer på. Andelen elbiler i månedsstatistikkene utgjør nesten 20 prosent, og Teslas hegemoni er over.

Suksessen skyldes selvfølgelig at elbilene har fordeler som gjør det svært gunstig å kjøpe og eie elbil. Disse fordelene, i første rekke merverdiavgiftsfritak og fritak for engangsavgift, skulle opprinnelig fases ut i 2017, men er av de borgerlige partiene skjøvet ut til 2020, og partiene er enige om at målet nå skal være at det fra 2025 bare skal selges elbiler og hydrogenbiler i Norge. Biler med antatt nullutslipp.

Det er mulig, men neppe sannsynlig, hvis det fortsatt vil være lov å selge og kjøpe nye biler som drives av fossilt brennstoff.

Norge har selvfølgelig en kjempefordel ved at 98 prosent elektrisitetsproduksjonen kommer fra ren vannkraft, mens de fleste andre land også skaffer strøm til bilbatteriene fra kullbasert strømproduksjon til elbilene.

Om vi etter 2025 bare kan kjøpe el- og hydrogenbiler her i landet, er svært usikkert.

Det som likevel er sikkert, og ikke lett å håndtere for den til enhver tid sittende finansminister, er at subsidieringen av elbilene gjør store innhugg i statsbudsjettet.

Inntektstapet er i år 3-4 milliarder kroner, og sjeføkonom Terje Strøm i Ny Analyse sier til VG at statens inntekter fra bilavgifter vil synke fra 59 milliarder kroner i 2012 til 48 milliarder kroner i fjor og deretter til 25 milliarder kroner i 2025.

Bilavgiftene har vært en fantastisk melkeku for den til enhver tid sittende regjering.

Inntektene har i alle år også vært langt høyere enn utgiftene til veisektoren, selv om noen har forsøkt å lage regnestykker som skal vise det motsatte.

Når det bare kommer inn 25 milliarder kroner i bilavgifter, må staten finne inntekter andre steder.

Det mest nærliggende er at alle fordelene kuttes helt, fordi prisen på elbiler kanskje faller så mye at de blir konkurransedyktige uten avgiftsfritak. Populært blir det ikke.

Men billigere biler gir også lavere inntekter fra merverdiavgiften og engangsavgiften.

Dette kommer på et tidspunkt hvor de fleste (kanskje alle) vil kreve at staten bruker mindre penger (mindre av oljepengene) for å spare til fremtidige generasjoner, eller staten om åtte år må øke de generelle skattene med 25 milliarder kroner årlig bare for å dekke opp tapet av bilavgifter.

Et alternativ til å øke de generelle skattene er kanskje å innføre en ny veibruksavgift som alle biler, gamle fossildrevne og alle de nye elbilene, betaler.

At alle gamle må skrotes i 2025, tror vi ikke noe på.

Det som er sannsynlig, er at Stortinget, i takt med det økende salget av el- og hydrogenbiler, kutter ned på subsidier og fordeler som gratis parkering, gratis i kollektivfelt, gratis transport på ferger og gratis bompassering i byer og utenfor byene.

Også elbileiere må betale for fallet i bilavgifter.