Motor

Prøvekjørt

Spar penger ved å velge den røffeste E-klassen!

Mercedes E 220 d All-Terrain er en tøffing med flere ess i ermet.

Artikkel av: Øystein Byberg
15. mai 2017 - 13.35

Vi har et noe ambivalent forhold til en av biltrendene. Ta en elegant bil, utstyr den med 4x4, øk bakkeklaringen og putt på plast her og der, gi bilen en litt røffere front og bakende. Vips, så har du en «Norges-bil».

Audi og Volvo har vært trendsetterne med sine A6 Allroad og XC70 (nå V90 Cross Country), men nå har også Mercedes kastet seg på trenden med sin E-klasse All-Terrain.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

«Problemet», slik vi ser det, er at bilene er så flotte og elegante i utgangspunktet at litt plast-staffasje kan ødelegge designet. Og det er ingen tvil om at lave biler har bedre kjøreegenskaper enn høye biler.

Samtidig skjønner vi hvorfor nordmenn elsker bilene. Litt ekstra bakkeklaring er jo veldig kjekt å ha den dagen i året alle blir overasket over et kraftig snøfall, eller den siste kneika opp til hytta.

Dessuten er jo «alle» nordmenn aktive. Vi liker i alle fall å gi inn- og uttrykk av at vi er sporty. I så måte passer «styltebilene» perfekt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Noen har den dessuten tatt den litt lengre enn andre. Nye Volvo V90 Cross Country har en bakkeklaring på 21 cm, 6 cm mer enn en vanlig V90. Da har det noe for seg dersom man tar veien utenfor asfalten.

Fordelen/ulempen med E-klasse All-Terrain er at bakkeklaringen aldri blir større enn 15,6 cm. Luftfjæringen sørger dessuten for at den blir omtrent like høy som en hvilken som helst annen E-klasse på normale veier.  For oss som liker å sitte lavt er naturligvis det positivt.

All-terrain-modusen med forhøyet bakkeklaring fordrer at du holder deg under 35 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Noe av det beste med den røffere E-klassen er at luftfjæringen (Air Body Control) faktisk er standard. På dårlig vei gir det en vanvittig høy grad av komfort, hvor du nærmest flyter over ujevnhetene.

Dersom du synes plasten blir for fremtredende, velger du en mørkere lakk.  Men du vil jo sikkert også vise frem at du har kjøpt en tøffere bil, så her er balansen hårfin.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er ikke alltid lett å være Mercedes-kjøper. Vi tenker på det store utvalget motorer og ikke minst leksikon-tykke lister over mulig og umulig ekstra- og tilleggsutstyr.

Velger du E-klasse All-Terrain får du i det i minste en bekymring mindre, valg av motor. Enn så lenge leveres den bare som E 220 d, det vil si en dieselmotor på 194 hk. Motoren er nyutviklet for E-klasse og et lite mesterverk, hvor Mercedes’ klokeste ingeniører har kommet frem til det perfekte kompromiss mellom kraft, utslipp/forbruk.

Det kommer imidlertid en E 350 d All-Terrain snart, for deg som vil ha en kraftfull sekser under panseret. Prisene for denne er foreløpig ikke klare.

Dieselen har kommet for å bli, i alle fall en del år til. Det eneste som kan forsure livet som dieselbilist er uvitende politikere.

Motoren står rett og slett meget bra til bilen.  Et dreiemoment på inntil 400 Nm burde rekke for de fleste. 0-100 km/t går unna på anstendige åtte sekunder. Og skulle du få anledning til å strekke bilen ut på Autobahn, er det greit å vite at toppfarten er på 232 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ellers er det E-klasse All-Terrain akkurat som alle andre E-klasse. Det vil si et svært høyt sikkerhetsnivå. Gjør du de rette valgene i utstyrslistene nærmest nekter bilen deg å kollidere.

Alt er så lekkert gjennomført. Dashbordet er klasseledende med de to flotte, elektroniske skjermene.

Vi kunne sikkert skrevet noen sider om resten av kupeen og setene også, men i denne omgang nøyer vi oss med å si at vi ikke har noe å trekke. Tvert imot står hele opplevelsen av bilen til toppkarakter.

Bilen er blant de største familiebilene som finnes. Riktignok krympet bagasjerommet noe da den nye generasjonen ble lansert, men hallo, 670 liter knuser de fleste konkurrentene.

Har du noen gang sett en E-klasse som taxi? Da vet du også at baksetet holder i lange baner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Et av de beste argumentene for å kjøpe bilen er faktisk prisen, vel og merke dersom du sammenligner med den «vanlige» E 220 d 4MATIC.

Justert for inkludert ekstrautstyr på All-Terrain (67.820 kroner) og avgiftsøkningen på grunn av økt felgdimensjon (26.164) vil en E 220 d 4MATIC koste 28.984 mer enn E 220 d All-Terrain. En kunde som ønsker en bil med samme utstyr, sparer faktisk ganske mye på å kjøpe All-Terrain.

Bare luftfjæringen, som er standard på All-Terrain-utgaven, har en listepris på 23.000 kroner. Avantgarde line interiør og eksteriør kommer på nesten 22.000 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

E 220 All-Terrain har i utgangspunktet en pris som starter på 718.000 kroner, som slett ikke er ille for en stor Mercedes. Vår testbil var imidlertid utstyrt med ekstrautstyr for ikke mindre enn 300.000 kroner. Dermed blir prisen over én million kroner. Regn med å betale 850.000-900.000 kroner for en ok utstyrt All-Terrain.

E-klasse All-Terrain har allerede fått en god mottakelse i Norge.

- Vi har stor produksjonsfleksibilitet på denne modellen og anslår at All-Terrain vil utgjøre ca 25 prosent av totalvolumet på E-Klasse. Så langt viser tilbakemeldingene fra forhandlerne våre at dette har vært en etterlengtet modell hos eksisterende, og ikke minst, nye kunder, sier PR- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge til Hegnar.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Og konklusjonen? Jo, vi er av den oppfatning at den «vanlige» E-klasse er en vanvittig fin bil, som oser av eleganse. E-klasse All-Terrain er røffere og mer macho, akkurat slik mange vil ha den.

At den reelt sett blir rimeligere enn den vanlige E-klassen er den store bonusen. 

Nevnte vi luftfjæringen? Herlig!