Motor

Prøvekjørt

BMW 530e er en gavepakke!

«Sterk kjøp» er vår anbefaling.

Artikkel av: Øystein Byberg
13. juli 2017 - 10:54

Nå har en hyperaktuell BMW kommet til Norge. Vi, altså Ola Nordmann, elsker som kjent biler med ledning, noe som betyr latterlig mye effekt til en nesten latterlig lav pris.

BMW 530e har en samlet effekt på 252 hk, gjør 0-100 km/t på 6,2 sekunder og har en toppfart på 235 km/t, men avgiftene er på bare 3.565 kroner, hvorav vrakpanten utgjør 2.400 kroner.

Det er selvfølgelig tallene for forbruk og utslipp som gjør avgiftene nærmest fraværende. I teorien, det vil si EUs fullstendig urealistiske laboratorietest, klarer BMW-en seg på 0,19 liter bensin på mila, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på bare 44 gram per kilometer. Utopi, naturligvis, men enn så lenge er bilen en gavepakke fra myndighetene. Men det vil skje endringer med testsyklusen. Det store spørsmålet er når, samt hva dette vil ha å si for avgiftene.

Den ladbare hybriden kan naturligvis kjøres på ren strøm også. Her sier teorien 50 km, mens vår erfaring er at 30-35 km bør være realistisk. Dersom man tar seg bryderiet med å koble til og fra ledningen i tide og utide, er det mulig å bruke BMW-en som elbil på de korte turene i dagliglivet.

Det blir noen turer til bensinstasjonen dersom du ikke lader eller drar på langtur. Bensintanken er nemlig på beskjedne 46 liter.

Vi må innrømme at vi har stor sans for BMWs 5-serie. Før siste generasjon kom til Norge kjørte vi både sedan- og touring-utgaven på de internasjonale pressearrangementene. Vi konkluderte med at en svært god bil har blitt enda bedre.

Den kjører som en drøm, har materialkvalitet av høyeste kvalitet; premium slik premium skal være. Siste generasjon kan dessuten leveres med avansert sikkerhetsutstyr.

Vi går ikke inn i 5-serie-detaljene nå. De har vi skrevet om før:

Det som kan bli et problem i Norge, men som ikke burde være det, er at den ladbare BMW-en verken kommer med firehjulstrekk eller som stasjonsvogn.

Her må kundene foreta en grundig behovsanalyse. Hvor ofte trenger du 4x4? Egentlig. BMW har levert utmerkede biler med bakhjulsdrift i alle år. Hvis du er så miljøvennlig at du kjøper en plug-in kan du kanskje ta toget, t-banen, bussen eller gå de få dagene i året det er så glatt at du ikke tør kjøre bil uten firehjulstrekk.

Vi ser imidlertid ikke bort ifra at den ladbare femmeren etter hvert kommer med xDrive, for den finnes, men bare i USA, ikke Europa.

En sedan passer ikke for alle, greit nok, men mange vil ha mer enn nok plass i en 530e, selv om plassen er litt mindre enn i en vanlig BMW-sedan, som ikke trenger plass til batteriene.

Og så lekker sedanen er!

BMW i Norge gjør sitt for å få xDrive og Touring på agendaen hos de høye herrer. Med dette på plass ville den ladbare hybriden virkelig blitt den store «Norges-bilen»

Når man ser prislappen på bilen får man litt «wow»-følelse. Det er nesten «løp og kjøp». Vår lekre, svært velutstyrte testbil har en prislapp på under 700.000 kroner. Startprisen er så lav som 529.600 kroner.

Det du får for under 700.000 kroner er masse effekt, en romslig kupé, eksklusiveskinn «Nappa», M Sportspakke, komfortseter,  navigasjon, adaptive LED frontlykter, head up-display, elektrisk soltak, rattvarme, Harman Kardon Surround Sound system osv. I en så stillegående bil er faktisk et påkostet hifi-anlegg et poeng. Her kan man nyte musikken.

Konklusjonen er at BMW 530e nærmest er en gavepakke, som gir svært mye bil for pengene.

Hvis BMW-en hadde vært en aksje, ville vi ha gitt den en sterk kjøpsanbefaling.