Motor

Fungerer Range Rover Sport med «liten» bensinmotor?

Vi har prøvekjørt Range Rover Sport med en «liten» bensinmotor på 340 hk. Her er dommen.

Artikkel av: Øystein Byberg
14. juli 2017 - 11:49

Range Rover Sport har vært en av våre luksus- og SUV-favoritter siden seneste generasjon så dagens lys i 2013. I årene som har gått siden bilen kom på markedet har vi etter hvert kjørt flere versjoner og motoralternativer.

Denne gangen har vi kjørt Range Rover Sport med den minste bensinmotoren. Det betyr ikke noe puslegreier. Utgaven med 340 hk er hentet rett fra Jaguars varelager.

Selv om effekten er relativt høy, er bilen såpass tung (2,1 tonn) at du ikke får de mest vanvittige opplevelsene, slik du får i fem-literen på 550 hk. 0-100 km/t går unna på 7,2 sekunder, mens toppfarten er på 210 km/t.

Det du får er en vibrasjonsfri og stillegående bensinmotor, men med den «riktige» brummingen fra den seks-sylindrede motoren.

Til gjengjeld blir du på hils med de ansatte på bensinstasjonen, for selv en «liten» bensinmotor er ganske så tørst. Teorien sier et snittforbruk på 1,05 liter på mila ved blandet kjøring, mens vår testbil hadde et gjennomsnittlig langtidsforbruk på 1,33 liter på mila. Bensintanken rommer 77 liter.

Range Rover Sport henger fortsatt med, fire år etter lanseringen, men bak rattet merker man at det ikke er en helt ny modell lenger. Skjermen i midtkonsollen ser litt stusselig ut og føles litt gammeldags i en tid hvor de mange bilprodusenter blåser opp størrelsen på skjermene og gir mer moderne brukergrensesnitt.

Når det er sagt er luksusfølelsen påtrengende der man sitter bak rattet på en Range Rover Sport. Du finner utsøkte materialer, fortrinnsvis av typen skinn.

Bare det å lukke døren på en Range Rover gir den rette følelsen.  Litt tungt og overhodet ingen hul lyd som man finner i billige biler.

Du har det rett og slett svært behagelig i en Range Rover, der du kan kikke ned på de fleste.

Vi vet imidlertid at Land Rover-konsernet kan, for rålekre Range Rover Velar, som skal posisjoneres mellom Evoque og Sport, har to store, moderne skjermer. Den vil også få et mer «up to date» instrumentpanel.

Range Rover Sport er fortsatt den «rette» bilen i en del miljøer. De lagde SUV-er lenge før begrepet var oppfunnet. En del av kundene vil nok aldri ønske å bli sett i en Porsche, BMW eller Mercedes. I stedet soler de seg i glansen en Range Rover gir. Historien og DNA-et er på Range Roverens side.

Range Rover har også evnen til å ta seg frem nærmest overalt. Punktum.

Liker du å kjøre aktivt bør du være oppmerksom på at Range Rover Sport med den minste bensinmotoren leveres med et enklere understell enn du finner i for eksempel SDV6. Du får ingen aktive krengingsstabilisatorer som hjelper deg i svingene.

Det store spørsmålet er naturligvis om det er noe poeng å kjøpe en bensin-Range Rover. Det er jo egentlig ikke så fornuftig, med mindre du bor i en av byene hvor dieselforbud kan være aktuelt. 

Du får en litt finere lyd enn i en bil med dieselmotor, men diesel er det fornuftige i en slik type bil, nesten uansett. Det du vil ha er bunndrag, som i en diesel, et anstendig forbruk og en ok pris.

Penger er ikke alt, men rent økonomisk sett blir det vanskelig å forsvare prisen på bensinutgaven i forhold til sprekere dieselvarianter.

Bensinbilen «vår» koster 300.000 kroner mer enn 240 hk diesel og over 100.000 kroner mer enn 306 hk-varianten.

Glem heller ikke at Velar er rett rundt hjørnet. Da får du en Range Rover som ser fantastisk ut og som er og er mer moderne på de fleste områder. Samtidig har du terrengegenskapene som er synonymt med Range Rover. Den er riktignok litt mindre, men den er kanskje stor nok?