Motor

Her er nye Audi A8

Nye Audi A8 imponererer oss på mange måter.

Audi A8. Foto: Hegnar.no

Audi A8. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
11. juli 2017 - 11:17

Vi er til stede på historiens første Audi Summit, som går av stabelen i Barcelona. Det store høydepunktet er verdenspremieren på nye Audi A8.

- A8 er en spydspiss for hele merkevaren vår. Teknologien og designet setter standarden for hele bransjen, samtidig som denne modellen gir en imponerende forsmak på retningen for våre øvrige modeller, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge. 

A8 blir ledende blant serieproduserte modeller når det kommer til automatisert kjøring. Fra 2018 vil Audi gradvis sette i produksjon pilotfunksjoner som for eksempel Audi AI remote parking pilot og Audi AI remote garage pilot og traffic jam pilot. Den nye Audien er på såkalt nivå 3 når det gjelder autonom kjøring, noe som betyr at man  i praksis kan slippe rattet og la bilen kjøre av gårde.

Den nye A8 er utviklet for et høyt nivå automatisert kjøring. Audi AI traffic jam pilot tar ansvar for kjøring i langsom trafikk opptil 60 km/t på motorveier og motorveier hvor det er fysiske skiller mellom kjøreretningene. Systemet aktiveres med AI-knappen på midtkonsollen.

Systemet styrer start, akselerasjon, styring og bremser, noe som kan gjøre det mulig for fører å ikke lenger overvåke kjøringen til enhver tid. Man kan ta hånden av rattet permanent og, avhengig av nasjonale lover, fokusere på annen aktivitet. Så snart systemet når sine grenser, ber det sjåføren om å gjenoppta kontroll over kjøringen.

Foto: Hegnar.no

Audi A8 traffic jam pilot er ifølge Audi revolusjonerende. Ved hjelp av sensordataene beregnes et bilde av omgivelsene under kontrollert kjøring. I tillegg til radarsensorene, et frontkamera og ultralydssensorene, er Audi den første bilprodusenten som også å bruke en laserskanner. Denne teknologien avhenger av hvert enkelt markeds individuelle lover, testprosedyrer og godkjennelser. Derfor vil den trinnvis introduseres i produksjonsmodellene etter hvert.

Audi AI remote parking pilot og Audi AI remote garage pilot styrer autonomt A8 inn og ut av parkeringsplassen eller garasjen, under overvåkning av sjåføren, som ikke behøver å sitte i bilen. Man starter ganske enkelt det aktuelle systemet fra smarttelefonen og myAudi-appen.

Audi A8 markerer starten på en ny design-æra for hele merket. Fronten med den brede singleframe-grillen markerer sporty eleganse, og bilens design er raffinert og progressivt. Den luksuriøse sedanmodellen har en kraftig tilstedeværelse - enten en lengde på 5.17 meter som standardversjon eller A8 L, som har en 13 centimeter lengre avstand mellom front- og bakakselen. Sammenlignet med forgjengeren har den fått vesentlig større innvendig lengde i begge versjoner.

HD Matrix LED-lyktene i fronten, LED-lysstripen OLED-teknologien i baklyktene bidrar til bilens tydelige identitet.

Foto: Hegnar.no

Innvendig er det i plassert en 10,1 tommers berøringsskjerm som erstatter tidligere løsninger og knapper. Det ser tøft ut. Føreren kontrollerer infotainment-systemet på den store skjermen. Berøringsskjermen på midtkonsollen gir tilgang til klimaanlegg og komfortfunksjoner. Kombinasjonen av akustisk og taktil tilbakemelding gjør det nye MMI-berøringsløsningen intuitiv og rask å bruke. Føreren kan dessuten aktivere en rekke funksjoner i bilen ved hjelp av en ny og avansert form for talestyring.

Den nye A8 produseres i Neckarsulm og blir tilgjengelig til høsten med to kraftige og nyutviklede V6 turbomotorer: en 3,0 TDI og en 3,0 TFSI. Dieselmotoren yter 286 hk, og bensinmotoren 340 hk. Flere alternativer kommer i løpet av kort tid. Alle motoralternativene utstyres med et mildhybrid-system, som reduserer drivstofforbruk. Audi A8 L vil i tillegg bli tilgjengelig som ladbar hybrid på et senere tidspunkt.

Denne får i motsetning til Q7 e-tron en bensinmotor i bunn. Systemeffekten oppgis til 449 hk. Den elektriske rekkevidden skal i henhold til teorien være på inntil 50 km.

Prisene er ikke klare. Den første A8-modellen vil bli vist frem i Norge i august. Kundene får bilene senere på høsten.