Motor

Prøvekjørt

Ikonisk bil til 20 i stil

Finnes det en bedre måte å virkelig nyte sommeren enn i en liten, frekk cabriolet? Nei, mener vi.

Mazda MX-5 RF. Foto: Hegnar.no

Mazda MX-5 RF. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Are  Strandli
4. august 2017 - 10:37

Derfor bestemte vi oss for å kjøre en aldri så liten test av Norges mest solgte 2-seters-cabriolet gjennom tidene, Mazda MX-5, samt den noe mer rocka versjonen MX-5 RF som kom på veien tidligere i år.

Cabriolet i Norge er vel ikke akkurat tingen, hevder noen og viser til den «typisk norske sommeren» med mye regn og lite sol.

Vi bestrider ikke det faktum at det i gjennomsnitt regner over halvparten av dagene i løpet av sommeren i Oslo.

Vi bestrider heller ikke at det ellers i året kan sies å være relativt kjølig. Men om det taler imot å kjøpe en cabriolet? Absolutt ikke.

Da vi testet MX-5 sist høsten 2015, skrev vi at det forundrer oss at det ikke står kø utenfor hos Mazda-forhandlerne. Etter å ha kjørt disse to bilene, gjelder fortsatt det utsagnet. Det er riktignok ikke noe å lure på lenger, for nå står køen der.

I 2016 ble det satt salgsrekord med 169 solgte biler og Mazda kunne håve inn mer enn 30 priser på den nye utgaven.

Hittil i år er den nye RF-utgaven som regjerer. Ifølge tall fra OFV har det blitt solgt 82 Mazda MX-5 fra årsskiftet og frem til 31. juli. Den siste måneden har salget - i likhet med sommeren - vært strålende og doblet seg fra samme periode i fjor.

Mazda MX-5. Foto: Hegnar.no.

MX-5

Først ut var en hvit versjon av MX-5 med soft-top og firesylindret 1,5 liters motor på 131 hestekrefter og en 6-trinns manuell girkasse. Det høres kanskje ikke så sprekt ut, men i en bil som veier under ett tonn, er det absolutt ikke noe som går ut over kjøregleden. Snarere tvert imot.

Med den manuelle girkassen og litt høye turtall får man rast fra seg i bøtter og spann, og det føles ut som det faktisk er enda litt mer «power» som ligger på lur under panseret. Med taket nede og vinden i håret oppstår det litt ekstra fartsfølelse.

Bilen vi kjørte var utstyr med det som trengs av både sikkerhetsutstyr og andre duppeditter. Med på utstyrslisten følger LED-frontlykter, kurvelys, filskiftevarsler, blindsoneovervåkning, samt overvåkning av kryssende trafikk ved rygging, for å nevne noe.

Det som imidlertid vekket oppmerksomheten vår var sportssetene fra Recaro med innebygde Bose-høyttalere. Rått. Lyden blir bra og du sitter rett og slett som støpt.

Forskjellige steder vekket bilen oppsikt, og alle som én ble overrasket da de hørte prisen.

For hele den lille herligheten, må man ut med 330.000 kroner. Da får man MYE vind i håret for pengene.  

 Når vi snakker om vind i håret. Soft-toppen slås opp og ned manuelt på en usedvanlig enkel måte. I taket rett ved speilet er det en hempe som løses ut, og deretter er det bare å dytte taket bakover, for så å trykke det på plass. Utrolig praktisk.

Mazda MX-5. Foto: Hegnar.no.

MX-5 RF

Mazda MX-5 RF hadde verdenspremière i mars 2016. RF står for retractable fastback, hvilket betyr at den, i tillegg til å ha et elektronisk nedfellbart tak, har et noe annet design enn det MX-5 vanligvis har hatt.

Taklinjen går nemlig helt tilbake til bilens bakende, noe vi synes ser veldig tøft ut. 

- Når det gjelder Mazda MX-5 jobber vi alltid etter mottoet «å utvikle gjennom og bevare». Også denne gang har vi utviklet vår nye modell med elektrisk nedfellbart tak med tanke på å nå ytterligere en målgruppe som kan sette pris på vår kjøreglade åpne to-seters sportsbil, sa utvklingssjef Nobuhiro Yamamoto i forbindelse med lanseringen i fjor.

Taket felles opp og ned i løpet av 13 sekunder med et tastetrykk og det kan gjøres i opp til 10 kilometer i timen. 

 

MX-5 RF. Foto: Hegnar.no.

Vi kjørte RF'en med en 2.0 liters bensinmotor på 160 hestekrefter med automatgir. 2-literen er også tilgjengelig med manuell gir, samt 1,5 liters motoren som satt i soft-topen en vi kjørte. 

Selv om vi synes 1,5 literen var både kvikk og morsom, er det ikke å forakte med 29 hestekrefter mer. Dessverre gjør automatgiret at den bruker ett sekund mer fra null til hundre, og dermed 0,2 sekunder mer enn soft-topen. RF'en kjente mer sportslig ut, men en sånn bil blir noe annet med manuell gir - den skal kjøres aktivt.  

Vi savnet også Recaro-setene i test-bilen. De er ikke tilgjengelige som ekstrautstyr i modellen med automatgir, men kan fås med dersom du velger utgaven med manuell gir. 

Test-utgaven av denne røde rakkeren hadde en pris på 422.500 kroner - nesten 100.000 kroner mer enn soft-topen. 

Veiledende pris for RF med 1,5 liter er imidlertid 360.900 kroner og for 2-literen med manuell gir er startprisen på 407.900 kroner.

Konklusjon

Begge utgavene kjører bra, er kule å se på og gir akkurat det du har lyst på av slike biler. Masse kjøreglede!

Med begrenset bagasjeplass - akkurat nok til en treningsbag, en litt stor damevæske og resultatet av en liten shoppingrunde - er MX-5 en utmerket bil nummer to eller tre. Eventuelt fire eller fem for den virkelige bilentusiasten. 

Den diplomatiske konklusjonen er at både soft-top og RF har sine særpreg som er utrolig lette å falle pladask for, og at vi - uansett hvilken versjon - ville valgt å kjøre med manuell gir. 

Kjøreegenskapene er upåklagelige, og det er ingen tvil om hvorfor bilen omtales som et ikon.

Finansavisen har bevist at bilen er fullt brukbar om vinteren også. Foto: Håkon Sæbø.