Motor

Prøvekjørt

MINI Countryman med ledning kan bli storselger

Engangsavgiften er på 383 kroner.

Artikkel av: Øystein Byberg
16. juli 2017 - 10:16

Endelig er modellen som virkelig kan sette MINI på kartet på plass i Norge. MINI har så langt levert nisjemodeller, men med en ladbar variant av familiebilen Countryman ser vi konturene av en bestselger.

Oppskriften er den samme som i søstermodellen BMW 225xe Active Tourer. Det vil si en tre sylindret bensinmotor på 136 hk som driver forhjulene, en elmotor på 88 hk som driver bakhjulene og en samlet effekt på 224 hk og et maksimalt dreiemoment på 385 Nm.  Det gir en svært teoretisk elektrisk rekkevidde på 40 km og et like teoretisk bensinforbruk og utslipp på henholdsvis 0,21 liter og 49 gram CO2 per kilometer.

Den store gevinsten for begge modellene ligger naturligvis i avgiftssystemet, hvor vrakpant på 2.400 kroner, engangsavgift på marginale 383 kroner og merverdiavgift er det eneste du må ut med. Det igjen gir en relativt lav startpris på 369.000 kroner, rundt 110.000 kroner lavere enn en MINI Countryman Cooper S ALL4 med automat og 192 bensinhester.

Vår relativt moderat utstyrte Countryman har en prislapp på 443.420 kroner.

Selv om MINI-en har vokst er det fortsatt først og fremst en bil for byen og småturene, hvor du kan kjøre elektrisk i det daglige.

Vi tok imidlertid med nykommeren på strekningen tur-retur Oslo-Stavanger en langhelg og fikk et par aha-opplevelser. For det første går bilen ganske raskt tom for strøm. Regn med en rekkevidde på inntil 30 km på sommeren. I hastigheter over 90 km/t slår bensinmotoren inn. Den raspende lyden avslører at motoren bare er på tre sylindre. Egentlig synes vi lyden er litt sjarmerende og røff i stedet for liten og spjælete.

På langtur må du fylle ofte. Teorien tilsier en rekkevidde på  496 km, men vi måtte fylle tre ganger i løpet av vår tur på drøye 1.000 km. Til gjengjeld blir du ikke ruinert ved bensinpumpene. Tanken tar nemlig bare 37 liter.

På langtur, uten lading underveis, lå vårt snittforbruk rundt 0,7 liter på mila, som slettes ikke er ille for en bensinbil, som er langt unna forbruket som oppnås gjennom EUs testsykel.

Siste generasjon Countryman har vokst, noe som gjør bilen mer aktuell som familiebil. «Vanlige» Countryman har et bagasjerom på 450 liter, mens den ladbare rommer 405 liter, akkurat nok til vårt formål med tre i bilen.

Designmessig er det lite som skiller plug in-versjonen fra resten av Countryman-porteføljen. Gule emblemer hist og her røper bilen.

Innvendig finner man også innslag av gult, som den originale startknappen i midtkonsollen og indikatoren for batterinivå.

MINI-en føles kvikk, selv om den må drasse på 130 kg ekstra i forhold til sin bensindrevne bror. 0-100 km/t går unna på 6,8 sekunder. Dermed blir du aldri noen sinke. Forbikjøringer går kjapt unna.

Du får ikke samme gocart-følelsen som i en liten MINI, men man merker at det er BMW som har produsert bilen, for kjøreegenskapene er veldig bra.

Støynivået er lavt, også med bensinmotoren innkoblet. På motorveien blir det en del hjulstøy, men man lærer seg fort å leve med denne.

Da vi kjørte den vanlige Countryman-utgaven tidligere i år bemerket vi at interiøret hadde en del tilløp til tivoli-fakter, med masse lyseffekter rundt den midtstilte multimedie-skjermen og ellers.

Mange vil omfavne originaliteten, mens andre vil synes det er for mye av det gode.

Vi fant oss til rette i setene i bilen, selv om vi til tross for seteputeforlenger kunne ønsket oss litt bedre støtte ved knærne. Testbilen var utstyrt med standard stoffseter, mens skinn kommer som tilvalg.

Vi sitter igjen med et positivt inntrykk av MINI-en, som viste seg å fungere fint både på de korte turene og på langtur. Men du må lade regelmessig for at det skal være noe poeng med bilen.

MINI Countryman seiler opp som et spennende alternativ for deg som er på jakt etter en bil med ledning.