Motor

Prøvekjørt

Audi R8 - fantastisk på vei og bane!

Vi har hatt noen drømmedager med Audi R8 - med og uten tak.

Foto: Audi

Foto: Audi

Artikkel av: Øystein Byberg
31. august 2017 - 12:57

En av fjorårets største kjøreopplevelser fant sted bak rattet i en Audi R8. Den ga oss alle de riktige følelsene, lyden og kraften.

Dermed avlyste vi alle andre planer da Audi inviterte til banekjøring med både R8 og RS 5 på Bikerneiki Racetrack i Latvias hovedstad. Det ble en svært minnerik dag, men før vi slapp løs på banen skulle vi sette Riga og omegn litt på hodet. På flyplassen ventet nemlig nye R8 Spyder, det vil si R8 uten tak.

Da snakker vi om en V10-motor på 610 hk, 0-100 km/t på 3,3 sekunder og en toppfart på hele 328 km/t - en vanvittig fart i en cabriolet!

For å gjøre bildet komplett hadde vi med oss to TT RS følgebiler, hver med 400 hk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Audi

Vi kan forsikre om at oppsynet, og ikke minst den fantastiske lyden, fra fem røde R8 Spyder, på rekke og rad gjorde sitt til at latviere over alt tok opp mobilkameraene for å filme galskapen.

Det finnes faktisk mange flotte biler i Riga og i den nærliggende kystbyen Jurmala, ikke minst eid av de nyrike naboene i fra det store landet øst for Latvia, men dette var noe helt spesielt.

Heldigvis var været med oss denne kvelden, selv om de mørke skyene hang i nærheten, kunne vi kjøre toppløst og nyte sensommerkvelden.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den herlige lukten (av bensin og svidd gummi), brølene fra over 600 hk rett bak forsetene. Herlig. Det gikk stort sett relativt pent og pyntelig for seg, men i noen tunneler og underganger ble fristelsen for stor. Brølene og smellene ved nedgiring ga en herlig resonans. Avhengighetsskapende!

Det fine med R8 er at du kan kjøre som en villmann i ett sekund. I det neste kan du luske deg rundt i dårlig asfalterte bygater og over trikkeskinner uten at du blir ristet i hjel.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

R8 er naturligvis en stiv bil, noe den skal være, men det er faktisk en bil du kan bruke i det daglige uten å føle det minste ubehag. Tvert imot.

Det ble med smakebiten denne gangen, men vi kan konstatere at dette ga mersmak, og vi visste at neste dag skulle hjelmen på og naturlovene utfordres.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Audi

På Bikerneiki var bilparken rene godtebutikken. Vi startet med noen kjøreøvelser i RS 5 Coupé, en bil utstyrt med en 2,9 liters motor på 450 hk. Ut fra depotet tenkte vi at dette var en utrolig stillegående bil. 

Men som RS-biler flest lurer det et brutalt monster under panseret, som kjenner sin besøkelsestid.  0-100 km/t på 3,9 sekunder river, men du verden så kontrollert og uproblematisk bilen er.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Etter noen øvelsene i RS 5 var det klart for banekjøring med selve mesterverket R8 Plus. Bånn gass 0-100 km/t tar rundt tre sekunder.  Det nærmest eksploderer i motoren i det du gir på. Kreftene er enorme.

Sjekk ut videoen fra Riga her

På bane merker du hvor utrolig velbalansert den er. Vi lot for det meste automatikken stå for de lynkjappe girskiftene.  Langsidene er ikke verdens lengste, så vi måtte gi oss på rundt 180 km/t, men du kjenner at potensialet er voldsomt.

Gode bremser er vel så viktig som en rask akselerasjon. I R8 er disse i toppklasse. Kjører du mye på bane kan karbonfiber-bremser være løsningen.

Les vår test av R8 her

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er vel bare et tidsspørsmål før bilkjøring er for spesielt interesserte. Enn så lenge nyter vi at det finnes biler med RS, AMG og M i navnet.

Filmen fra banekjøringen med R8 Plus kommer vi til å ta med oss til vi blir gamle og grå(ere).

R8 er en fantastisk bil, med eller uten tak!