Motor

Prøvekjørt

Bestselgeren Skoda Octavia er fornyet

Skoda Octavia har fått en facelift som også inkluderer en ny hyperaktuell 4x4-versjon.

Artikkel av: Øystein Byberg
28. august 2017 - 12:42

Skoda Octavia har vært en gjenganger på bestselgerlistene i Norge. Modellen har ligget på topp 10-listen fra OFV hvert år siden 2008. Så langt i år er Octavia på 9. plass, som eneste modell uten elektrisk drahjelp.

Men tsjekkerne hviler ikke på laurbærene. Deres bestselger Octavia har fått en facelift. Den største synlige endringen finner vi faktisk i «trynet», som er helt nytt. «Hva er det de har gjort?», var første tanke som slo oss da vi så de første bildene av nykommeren.

Umiddelbart virket noe visuelt «feil» med de nye lyktene, men vi synes de ser betydelig bedre ut i virkeligheten. Uansett er ikke nye Octavia så anonym som utgående modell.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ellers er den største synlige endringen bak rattet, hvor skjermen i midtkonsollen er ny og større. Det er positivt, men vi merker oss at volumknappen, som på nye VW Golf, er borte. Det er sikkert gode grunner for det, men vi liker best å skru.

Også selve rattet er nytt. Tilkoblingsmulighetene har blitt bedre. Det skulle bare mangle i 2017. SmartLink gir mulighet for å speile og betjene smarttelefonens apper via bilens infotainment-system. Denne skal være kompatibel med både Android Auto og Apple Carplay.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Octavia er som før en fornuftig bilmodell, med et bredt spekter av kjøpere, fra de som overhodet ikke er interessert i bil til ihuga entusiaster som kjøper RS-utgavene.

Vår testbil havner i kategorien «fornuftig» og «mye bil for pengene». For første gang leveres kombinasjonen 4x4, 7 trinns DSG-kasse, stasjonsvogn og 150 hk dieselmotor.  Det er en ypperlig kombinasjon for de fleste, hvor du får topp fremkommelighet, god plass og en passe stor motor.

Motoren, som er på to liter, føles kjapp. Det bekreftes av 0-100 km/t-tidene, som sier 8,5 sekunder. Ønsker du en kjappere vil bør du se nærmere på 184 hk diesel og 180 hk bensin, som koster henholdsvis 13.000 og 21.000 kroner ekstra. Råskinnet RS med 245 hk bensin er også innen rekkevidde for mange, men da må du gi avkall på firehjulsdrift.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Selve kjøreopplevelsen er akkurat slik vi forventer i en slik bil. Det vil si en akkurat passe stiv bil. Octavia kan også leveres med adaptivt understell for 9.800 kroner.

Octavia stasjonsvogn er (fortsatt) en ypperlig familiebil. Den er i samme segment som VW Golf, men føles større. Bagasjerommet er på anstendige 610 liter. Bakseteplassen er absolutt tilfredsstillende for de fleste. Trenger du mer plass er storebror Superb et opplagt alternativ.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Best av alt er at Skoda laster opp med utstyr. Vår Laurin&Klement har «alt» utstyr, som elektrisk betjente seter i alcantara, parkeringsassistent, lane assist, blindsonevarsling, LED-lys, WiFi hotspot og elektrisk åpning av bakluken.

Topputgaven har en prislapp på bare 394.000 kroner, omtrent det du må ut med for ekstrautstyret i en stor premiumbil. Legg på 30.000-50.000 kroner for navigasjon, vinterpakke med parkeringsvarmer og metallic og noen andre poster, og du har en komplett bil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Skoda har ikke gjort så mange endringer på Octavia, men så er da også modellen en hit mange steder.

Alt i alt har den snusfornuftige bilen blitt hakket mer moderne, men du kjøper ikke denne Skodaen for å skille deg ut.