Motor

Prøvekjørt

Ekstrem råskap fra Mercedes-AMG

«Bilen er så rå at du nærmest undrer deg over at den ikke er forbudt»

Artikkel av: Øystein Byberg
14. august 2017 - 14:08

Er du (også) litt lei av maset om elbiler og hybrider? Frykter du fossilmotorens død? Tror du bensin selges på svartebørsen om noen år?

Da skal du vite at det finnes noen bilmodeller der ute hvor målet ikke har vært å tyne CO2-utslippet ned et ekstra gram, hvor ingeniørene ikke hatt fått beskjed om å gjøre motoren mest mulig stillegående, tvert imot, «Lag det vakreste bråket», har budskapet vært.

Hils på Mercedes-AMG GT R, en bil som er så rå at du nærmest undrer deg over at den ikke er forbudt.

Først noen fakta om Mercedes-AMG GT. Den kom på markedet i 2015 med 476 eller 522 hk, avhengig av om det var en «S» i navnet eller ikke. I GT R har AMG tatt den lengre. Rå. Råere. Råest! Vi snakker fortsatt om en V8-er, med to turboer. 585 hk. 0-100 km/t skal i teorien gå unna på 3,6 sekunder, dersom du klarer å plassere kreftene i bakken, mens toppfarten er på 318 km/t. Du skjønner tegningen når du ser at speedometeret går til 360.

Vi hadde bare en helg med GT R. Det ble bare en kortvarig affære, men vi sliter fortsatt med lengselen etter det litt forbudte. Bak rattet i en av det råeste AMG-modellene (Geländewagen er råest) blir man fort litt bajas og bølle. Man kan i alle fall oppfattes som det, selv om det ikke er intensjonen.

«Problemet» med AMG GT R er at man veldig fort blir lovbryter, enten man vil eller ikke. Vi var aldri der hvor kost og losji på statens regning var et tema, men du verden så fristet vi var da vi kjente på den vanvittige akselerasjonen. Inn på motorveien, tøm noen gir, brems opp.

Det hele skjer uten noen form for diskresjon. Med «Sport +» og sportseksos innkoblet blir lydbildet infernalsk.  Det smeller og brummer så heftig at man blir flau. Samtidig gir det en ekstrem godfølelse for oss bil-seksuelle og autofile.

Og kombinasjonen AMG og tunneler blir vi aldri lei. Resonansen fra tunnelveggene gir så mye herlig bråk. «Er det mulig?» 

Bilens utseende er heller ikke direkte diskret. Den svære vingen bak lyser «UP-magnet» lang vei. Med et slikt «tørkestativ» bak slipper du å kjøpe tørketrommel.

Bak rattet merker du de lange blikkene du får (og de du ikke får, men som du hadde ventet). Utenfor MDG-Oslo blir faktisk oppmerksomheten større. Vi regnet med å havne på Youtube etter å ha blitt forfulgt av et yngre par i Mercedes ML i traktene rundt Lillestrøm, men bevismaterialene har så vidt vi kan se ikke lekket ut på det store internettet ennå.

Hele greia med Mercedes AMG GT R dreier seg om følelser. Den gir så mye.

Spør oss om bilen har lane assist, distronic plus eller adaptiv cruisekontroll, og vi bli svar skyldig. Dette er så langt unna en autonom bil du kan komme. Den krever full konsentrasjon hele tiden. Den skal KJØRES. Du sovner ikke bak rattet i en GT R. Du besvimer kanskje, men sovne gjør du aldri.

(Vil du ha en nesten like rå AMG GT, men liker å blåse opp frisyren? Sjekk ut denne)

Du skal ikke ha dårlig samvittighet når du kjøper en AMG GT R. Tenk heller på hva du gjør for fellesskapet når du kjøper bilen til 2,3 millioner kroner. Engangsavgiften alene står for over en halv million kroner. Dessuten blir vel momsen fort noen hundre tusen også.

En rekke nordmenn har allerede kjøpt eller bestilt en GT R.  Tommel opp. Gled dere, men ikke la bilen stå innelåst i en garasje i påvente av en mulig prisstigning. Vi vil se og ikke minst høre bilene på veien.  Livet er for kort til å bare kjøpe biler med ledning.

PS: PR- og informasjonssjef Audun Hermansen hos Mercedes-Benz Norge opplyser til Hegnar.no at AMG GT R og roadsteren AMG GT C står for omkring 80 prosent av de 36 (!) GT-modellene de har solgt så langt (enkelte på 2018-produksjon) og at salgsavdelingen jobber aktivt med å øke kvoten da de selger alt de får tak i om dagen.

(Flere bilder under faktarammen)