Motor

Her er VW T-Roc!

VW T-Roc. Foto: VW

VW T-Roc. Foto: VW

Artikkel av: Øystein Byberg
23. august 2017 - 22:06

Med nye T-Roc utvider Volkswagen sin modellportefølje med en helt ny modell som byr på store muligheter for personalisering, avanserte førerstøttesystemer, innovative digitale løsninger og effektive drivlinjer.

Den nye bilen har et moderne formspråk og er designet med både komfort og dynamikk i tankene. Komfortnivået i nye T-Roc vil være på samme høye nivå som kundene allerede kjenner fra Volkswagen Golf. Kombinasjonen av disse egenskapene skal gjøre T-Roc til et friskt pust i segmentet for kompakte SUV-er, heter det i en melding fra den norske importøren.

- T-Roc setter en ny standard i det stadig mer populære segmentet. Funksjonaliteten, de dynamiske egenskapene og teknologien er essensen av Volkswagens gode kvaliteter, og T-Roc vil bidra til å styrke vår SUV-offensiv ytterligere, sier styreleder i Volkswagen, Dr. Herbert Diess

Navnet T-Roc er nytt, men det har likevel en klar mening, forklarer Volkswagens utviklingssjef Frank Welsch.

- T-en refererer til bilens vellykkede stamfedre, Tiguan og Touareg, som har bidratt til den nye modellens SUV-DNA. Den høye sittestillingen, de robuste kvalitetene og firehjulsdriftsystemet 4MOTION er styrker som er hentet fra de andre SUV-modellene i Volkswagens portefølje. ”Roc”-delen av navnet stammer fra engelske ”Rock” og spiller på at modellen er posisjonert for å kombinere de robuste kvalitetene til en SUV med smidigheten til en bil i kompaktklassen. T-Roc kommer til å rokke ved segmentet, sier han.

Nye T-Roc vil være tilgjengelig på nesten alle verdens markeder, og de europeiske bilene vil bli bygget ved Volkswagens fabrikk utenfor Lisboa i Portugal. 

VW T-Roc. Foto: VW

T-Roc er posisjonert i segmentet under Tiguan, men er i likhet med storebroren basert på den modulære plattformen MQB. Det betyr at den strukturelle basisen er lik, men de to modellene har individuelle karosserier og interiørlayout. Crossoveren er drøyt 4,2 meter lang (25 centimeter kortere enn Tiguan) og har en akselavstand på 2,6 meter.

De første utgavene av den nye modellen vil komme til Norge i slutten av 2017 og begynnelsen av 2018. Det vil imidlertid åpnes for forhåndsbestilling allerede i slutten av september.

Ved lansering kan T-Roc leveres med tre forskjellige drivlinjer. Innstegsmodellen har en én liters TSI-motor som yter 115 hestekrefter i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse og forhjulsdrift. Kundene som ønsker 4MOTION firehjulsdrift kan i første omgang velge mellom en 2,0 TSI bensinmotor med 190 hestekrefter og en 2,0 TDI dieselmotor som yter 150 hestekrefter. Begge disse modellene leveres med syvtrinns DSG automatgir.
I løpet av første halvår 2018 vil T-Roc også være tilgjengelig med en 1,5-liters TSI-motor med syvtrinns DSG og forhjulsdrift samt en 2,0 TDI-motor med 190 hestekrefter og firehjulsdrift. Sommeren 2018 vil man også kunne bestille T-Roc med en 1,5 TSI-motor som yter 150 hestekrefter i kombinasjon med både 4MOTION firehjulsdrift og syvtrinns DSG.
- I Norge forventes det at de fleste kundene vil velge modellene med firehjulsdrift og DSG automatgir. Vi har forventninger om at T-Roc vil bli like populær som storebroren Tiguan har vært i mange år, sier Kai Robert Solheim, direktør for Volkswagen. 
- Vi vet at dette er et segment som stadig vokser i Norge, og med T-Roc har vi en modell som bør treffe markedet godt på de aller fleste punkter, sier Solheim.