Motor

Kia: - Det har vært et vanvittig år for oss

Nyheter i fleng - og nå kommer flere av modellene med den etterlengtede ledningen.

Kia Niro plug in

Kia Niro plug in

Artikkel av: Øystein Byberg
29. august 2017 - 15:04

2017 er og blir det store nyhetsåret for den koreanske bilprodusenten Kia. Tidligere på året kom nye utgaver av Rio (mars) og Picanto (mai), mens elbilsuksessen Soul fikk økt batterikapasitet og dermed lengre rekkevidde på våren (mai). I høst er det plug-in-modelene som står i fokus. Familiebilen Optima har kommet med kombinasjonen stasjonsvogn og ladbar hybrid.

Nå kommer også den kompakte crossoveren Niro med ledning. Som om ikke dette er nok kommer også en annen kompakt-SUV, Stonic (oktober), samt den elgante Stinger-modellen senere på året (november).

- Det har vært en vanvittig år for oss, sa Kia-sjef Irene Solstad på et pressearrangement tirsdag med henvisning til alle de nye modellene fra Kia.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Irene Solstad. Foto: Hegnar.no

Målet er å selge 6.500 Kia i år, noe som gir en markedsandel på 4,3 prosent. I disse tallene inkluderes elektriske Soul som har vært registrert én dag i Tyskland. Det er nye biler, men som havner på den offisielle bruktbilstatistikken til OFV AS.

Til sammenligning ble det i 2016 registrert 6.406 Kina (inkludert de tyske bilene)

Solstad sier seg godt fornøyd med salget og sier at også takten har vært god i august.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kia Niro plug in

Ny plug in

Mandag ble det som kan bli en bestselger presentert for forhandlerne; Niro plug in. Fra før leveres Niro som vanlig hybrid med et batteri på 1,56 kWh, mens nykommeren kan skilte med 8,90 kWh. Den ladbare hybriden er uten engangsavgifter. Det eneste du må ut med er vrakpant på 2.400 kroner. Til tross for at hybriden har 47.000 kroner i registreringsavgifter blir den 15.000-20.000 kroner dyrere, avhengig av utstyrsgrad. Plug in-Niro med høyeste utstyrsgrad Excklusive koster dermed 345.000 kroner inkludert levering, mens hybriden koster 330.000 kroner.

- Plug-in-versjonen er dyrere å produsere og utvikle, sier produktsjef Rolf Herø når han begrunner prisforskjellen.

Den ladbare varianten har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 58 km, mot bare 1-2 km for den vanlige Niroen.

Hva du velger blir veldig opp til bruksmønster. Kjører du kort og har lademuligheter kan den ladbare hybriden være det mest fornuftige kjøpet. Bor du på landet og kjører langt er det ikke et lite opplagt valg.

Den vanlige hybriden veier nesten 100 kg mindre og har 112 liter mer bagasjeplass, noe som også er en faktor å forholde seg til når man skal velge drivlinje.

Importøren er i tvil om hva kundene kommer til å velge. De understreker hvor viktig det er å velge bil etter bruksmønster.

- Det er viktig å selge riktig bil, er budskapet fra den kanten.

Før lanseringen hadde Kia forhåndssolgt 196 kundebiler. De første kundene får sine ladbare Niro i disse dager. Kia hevder de har god tilgang på biler resten av året, slik at kundene slipper lange ventetider.