Motor

Prøvekjørt

Lekkerbisken fra BMW

BMW 430i xDrive Gran Coupé innfrir på de fleste felt, men vi savnet et par ting.

Artikkel av: Øystein Byberg
4. september 2017 - 12:45

BMW selger biler i prisklassen fra 270.000 (i3) til 2,35 millioner kroner (M760Li xDrive). Midt i intervallet finnes det en rekke muligheter for deg som ønsker en bil fra den tyske premiumprodusenten. Det har blitt vanskeligere å velge, da BMW pøser på med det som kalles «derivater», nye varianter av eksisterende modeller.

Eksempelvis er ikke 3-serie bare 3-serie lenger. Det finnes naturligvis både sedan og stasjonsvogn, på BMW-språk Touring, men også GT, en litt høyere variant basert på en modell som selges i Kina. Der liker de som kjent lange biler, hvor eieren sitter i baksetet med flust med plass.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi har imidlertid sett nærmere på faceliften av lekkerbiskenen Gran Coupé. Du får fortsatt fire dører, men bilen er lavere og mer elegant enn en vanlig 3-serie. Høydeforskjellen er bare på 30 mm, men nok til å skille Gran Coupé ganske kraftig fra opphavet.

Testbilen var en 430i xDrive, på mange måter en herlig bil, men tro det eller ei ble BMW-en et lite antiklimaks, i alle fall de fem første minuttene vi kjørte den.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bakgrunnen var at vi akkurat hadde levert den nye 5-serie, og ikke en hvilken som helst 5-serie. Etter en uke i 540i xDrive Touring blir overgangen til de aller fleste andre biler en nedtur. Vi elsket nemlig 540, som var satt opp akkurat slik vi ville hatt en BMW, med en komfort av en annen verden og en perfekt motor.

430i var tyngre på rattet, stiv som en pinne og hadde ikke lyden fra en rekke-sekser, bare en firer. Hm.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Men i løpet av våre over 100 mil i Gran Coupeen endret fort oppfatningen vår av bilen seg. Det beste er designet. Den ser rett og slett lekker ut. BMWs designere må har brukt mange tusen timer for å fintune linjene. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Uansett vinkel du ser den fra får du de rette følelsene. Du blir nærmest litt stolt «Ja, det er jeg som eier den flotte bilen». Du gleder deg til å sette deg bak rattet.

252 hk gir et herlig drag. Bilen klarer 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Det burde rekke for de fleste. Men vi mener fortsatt av downsizingen har gått litt for langt. Den fortjener noe mer enn en to liters motor og bare fire sylindre.

Skal du ha det må du velge råskinnene 440i eller M3/M4. Bonusen er at en mindre motor gir lavere forbruk og lavere utslipp, og dermed lavere avgifter og en prislapp som ikke burde være avskrekkende for alle.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

4-serie Gran Coupé har en startpris på rett over 480.000 kroner. Du får da en 420i eller 420d med 184 eller 190 hk. Vår testbil har en fra-pris på 602.000 kroner, men alle som noen gang har konfigurert en BMW vet at det fort baller på seg når man legger til nødvendig og overflødig ekstrautstyr. Vår velutstyrte pressebil har dermed en prislapp på 860.000 kroner. Om det er dyrt eller billig skal ikke vi ha sterke formeninger om. Det er nærmest en faktaopplysning.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kjørte BMW-en både på korte og litt lengre turer. Det er på langtur den er i sitt ess, på motorveien, de svingete småveiene osv. Den er såpass stivt satt opp at den foretrekker den gode asfalten, og den har det blitt forbausende mye av i det siste (takk Ketil Solvik-Olsen & co).

BMW-en likte seg imidlertid dårlig på humpete grusveier. Du kan velge å kjøre veldig sakte eller ganske så fort over ujevnhetene, litt ubehagelig er det uansett.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Gran Coupé er overraskende praktisk. Den lave bilen er utstyrt med en stor bakluke og et bagasjerom som sluker 480 liter, det samme som en vanlig 3- serie. Bakseteplassen er tilstrekkelig for de fleste. På første rad har man det veldig bra. Setene er i toppklasse. Det merker man ikke minst på langtur. At de fleste BMW-er leveres med seteforlenger er et stort pluss.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Betjeningen av BMW-en er akkurat slik man forventer det. Vi merker oss at naviskjermen nå kan tredeles slik den også kan på nye 5-serie. Den fungerer veldig bra. Hjulet BMW bruker til betjening av skjermen er best av omtrent samtlige løsninger på markedet.

BMW 4-serie Gran Coupé er et utmerket alternativ for deg som vil ha en bil som skiller seg fra røkla, men hvor sportsligheten som kjennetegner BMW er på plass for fullt.