Motor

Prøvekjørt

Lexus LC 500h: En oppsiktsvekkende luksuscoupé

Misliker du oppmerksomhet? Liker du best å fare stille i gangene og på veien? Trives du best med noe alle andre har? 

Lexus LC 500h. Foto: Hegnar.no.

Lexus LC 500h. Foto: Hegnar.no.

Artikkel av: Are  Strandli
28. august 2017 - 16:35

Hvis svaret på to av de tre spørsmålene er ja, anbefaler jeg deg å ikke lese videre.

Da er overhodet ikke nye Lexus LC500h noe for deg. Det er vår konklusjon etter et par korte dager på veien med Lexus’ nye luksus-hybrid.

Liker du derimot å skille deg ut, ha noen få andre har, samt følelsen av luksus og sportslighet? Da er det bare å lese videre for da er så absolutt Lexus LC 500h en bil som passer for deg. 

Lexus LC 500h. Foto: Hegnar.no.

«Outside breathtaking coupé looks, inside luxury and advanced technology”.

Slik beskriver Lexus selv sin doning, og vi sier oss helt enig.

Utseendemessig er det absolutt ingenting å si på bilen. Den er rett og slett rålekker, og selv for menn med i overkant og muligens overdrevne maskuline tanker om seg selv, må det være lov å si at bilen kler rødfargen særdeles godt.

Noe som vi derimot finner maskulint er linjene som går fra det brede panseret og bakover til en flott rumpe med to markante, rektangulære eksospotter. De diskré plasserte luftinntakene på sidene som paradoksalt nok er ganske tydelige, kombinert med 21 tommers dekk med felger til 35.000 kroner stykket (!) gjør at det er vanskelig å holde både øyner og hender vekke.

Dørhåndtak er tilsynelatende ikke-eksisterende, men i det man låser opp bilen, spretter de frekt frem og lar oss ta en kikk i det aller helligste – cockpiten.

Jeg er verken ekspert eller har over middels stor interesse for interiør, men da dørene til dette lille smykket av en bil åpnet seg, responderte jeg ganske enkelt med et ord:

«Wow!»  

Lexus LC 500h. Foto: Hegnar.no.

Alcantara og skinn i «Ochre» - en lysebrun, grisefrekk farge – lyser imot oss, og for å si som Tove Hejll, informasjonskonsulent i Lexus Norge sier: - Fargen på interiøret står ekstremt godt sammen med den røde lakken. 

Innsiden har «wow»-faktor. Og det mest iøynefallende etter vår mening er håndtakene som er strategisk plassert på hver side av passasjersetet. De formelig skriker: «Her skal det gå fort!»

Testbilen var hybrid-utgaven med en 3,5 liters V6-bensinmotor som totalt yter 359 hestekrefter. 0 til 100 går unna på 5,0 sekunder og toppfarten oppgis til 250 km/t.

 LC 500 finnes også med en 5-liters V8er som yter 477 hestekrefter og bringer deg fra 0 til 100 tre tiendeler raskere enn hybriden. 

Lexus LC 500h. Foto: Hegnar.no.

La det være sagt først som sist, bilen er en fryd å kjøre. Virkelig en fryd! Den nye Multi Stage Hybrid-girkassen oppfører seg eksemplarisk, er smooth og gir kjapp respons på gasspedalen etterfulgt av det noe kunstige «hybrid-brølet» som både er utrolig kult og litt rart.

Girkassen er en avansert variant som kombinerer en CVT-kasse med en fire-trinns girkasse som sammen betyr at man i praksis har en 10-trinns automatkasse.

Med trekk på bakhjulene kan man absolutt ha det morsomt dersom man ønsker det ved å sette bilen i «sport +»-modus, og spinne av gårde. Det som videre er fint er at om man bare ønsker å ha det behagelig, kan man endre modus, og dermed få en usedvanlig behagelig kjøreopplevelse, spesielt på lengre turer. 

Lexus LC 500h. Foto: Hegnar.no.

Som overskriften indikerer er det en meget oppsiktsvekkende bil. Det er sjeldent man får så mange blikk når man kjører. Som vi har omtalt tidligere har veksten i salget av Porscher, BMWer med M-emblem og AMG-utgavene til Mercedes, økt kraftig den siste tiden.

Å se biler av nevnte type på Majorstua i Oslo er nå det vanlige. Men å se en rød luksus-coupé fra Lexus – det er åpenbart noe nytt, og dermed sperrer folk opp øynene litt ekstra.

Til nå er det kun bestilt 10 biler - inkludert denne pressebilen – til Norge. - Først nå når bilen er i Norge kan salget starte ordentlig, påpeker Hejll i Lexus Norge. 

Lexus LC 500h. Foto: Hegnar.no.

Denne røde djevelen har det meste. Det eneste vi føler litt på er at ytelsene ikke helt står i stil til fremtoningen. LC 500h er rask, men ikke SÅ rask. Den ser heftigere ut enn den er – derfor skulle vi gjerne testet V8’eren også.

For de som ønsker å skille seg litt ut og ønsker å gå for denne bilen, har jeg følgende å si: 

- Hiv favorittmennesket ditt i passasjersetet, skvis et par weekendbager ned i baksetene og/eller i det noe begrensede bagasjerommet, og jeg kan med sikkerhet si at alt ligger til rette for en magisk bra road trip. Om det er på strake motorveier eller svingete fjellveier spiller mindre rolle, bare den får kjøre langt.

Prisen ligger på rundt 1.240.000 kroner inkludert metallic-lakk. Med tanke på at bilen ser ut som «a million dollar», synes vi det er en grei pris.