Motor

Nå kommer BMW i3 i en sportslig versjon

Norges mest populære elbil får en oppgradering. I tillegg kommer en enda sprekere utgave. 

BMW i3. Foto: BMW.

BMW i3. Foto: BMW.

Artikkel av: Are  Strandli
29. august 2017 - 10:28

BMW i3 har siden premieren i 2013 vært en meget populær bil blant norske kunder. Den har vært BMWs mest solgte modell i Norge siden 2014, og hittil i år er det solgt hele 3.361 stykker noe som gjør den til den mest solgte elbilen i Norge til nå i 2017.

Nå kommer to nye versjoner av den populære elbilen. Den ene er en oppgradering av dagens utgave, og den andre er en sportslig utgave. Begge skal vises frem på bilutstillingen i Frankfurt i september.  

– BMW i3 har egenskaper som appelerer til både eksisterende og nye BMW kunder, det er noe av årsaken til at det nå ruller det nærmere 12.000 BMW i3 på norske veier, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge i en pressmelding.

BMW i3

Den oppgraderte versjonen av dagens i3 kan by på en rekke endringer både utvendig og innvendig.

Det sorte fargebeltet som tidligere har preget panseret, taket og bakluken på BMW i3, strekker seg nå også rundt vinduene og takbuen, opplyses det i pressemeldingen.Detaljer i matt krom går igjen flere steder, både i takbuen, grillen, under dørene og på bakluken. Videre får den nye støtfangere som skal understreke bilens bredde.

Blant noe av det nye standardutstyret finner vi LED-hovedlys som også inkluderer LED-fjernlys. I tillegg kan den leveres i to nye farger,  Melbourne Red og Imperial Blue..

Innvendig byr den oppgraderte modellen på nye fargevalg og detaljer. Betjeningsystemet iDrive og flere av de ulike online-tjeneste til BMW Connect har også fått en oppgradering. Bilen kan også leveres med en ny parkeringsassistent.

BMW i3s

Nå kommer i3 også i en helt ny sportslig utgave. 

Den får særegne støtfangere, hjulbuer og andre designelementer i sort optikk. I tillegg er den 10mm lavere enn en vanlig i3 og 20" hjulene får 40 mm bredere sporvidde.

Mens i3 yter 170 hestekrefter, økes effekten i i3s til 184 hestekrefter. i3s er dermed 0,4 sekunder raskere fra 0 til 100 km/t, noe den bruker 6,9 sekunder på. 

Toppfarten for sportsutgaven oppgis til 160 km/t. 

Rekkevidden for en vanlig i3 er inntil 300km, mens i3s får en rekkevidde på inntil 280 km.

BMW i3 og BMW i3s. Foto: BMW.

Batterigaranti

BMW annonserer også at de øker batterigarantien til i3 fra 8år/100.000km til 8år/160.000km. 

Med tilbakevirkende kraft gjelder den for av i3 registrert fra 1. januar 2017.

Det åpnes for bestilling av begge bilene i september, og lansering finner sted i november.

Nye BMW i3 vil koste fra 277.900 kroner, mens i3s får en pris fra 313.800 kroner.

– BMW vil i årene fremover utvikle nye BMW i-modeller, samt elektrifisere de tradisjonelle modellseriene, både i form av ladbare hybrider og rene elbiler. I 2020 lanseres BMW X3 som helektrisk modell og i 2021 lanseres en helt ny BMW i-modell, kjent som BMW iNext. Denne modellen blir også BMW’s første bil hvor de selvkjørende egenskapene presenteres i stor skala, sier Emmanuel Bret avslutningsvis i pressemeldingen.