Motor

2.000 km i Ampera-e

Så bra er Opel Ampera-e på langtur!

Opel Ampera-e er et knallkjøp. Det er vår dom etter å har kjørt elbilen tur/retur Helgeland.

Opel Ampera-e på Vega

Opel Ampera-e på Vega

Artikkel av: Øystein Byberg
17. august 2017 - 13:49

Det er skrevet milevis med artikler om Opel Ampera-e, bilen som har snudd opp ned på elbilmarkedet. Hegnar.no fikk en liten prøvetur før det store internasjonale pressearrangementet i april, som var lagt til Norge, men det ble bare en smakebit.

For å finne ut om Ampera-e er så fantastisk som mange skal ha det til, tok vi bilen på langtur tur/retur vakre Helgeland i Nordland. I alt kjørte vi rundt 2.000 km med Ampera-e-en.  Reisen ga oss flere aha-opplevelser.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Rekkevidde 400-420 km

La oss ta det viktigste først; rekkevidde. I henhold til EUs urealistiske laboratorieøvelse har Ampera-e en rekkevidde på 520 km, et tall «ingen» tror på, ikke en gang Opel selv. De oppgir 380 km som et realistisk tall. 

Fasiten vår viser en rekkevidde på 400-420 km på langtur på norske veier. Det var lengre enn vi hadde trodd på forhånd og betyr at Ampera-e kan kjøres som en hvilken som helst annen bil.

Ampera-e er, i tillegg til Tesla naturligvis, modellen som en gang for alltid fjerner ordet «rekkeviddeangst» fra det norske vokabularet.

På forhånd var vi spent på hvordan det ville gå med lading av bilen, spesielt underveis. Vi har tidligere kjørt en Tesla Model S 70 D på samme strekning, uten problemer av noe slag. Da støttet vi oss til Teslas supercharger-nett, som ladet opp bilen svært raskt. Hvordan skulle det gå med Opelen, som ikke lader like raskt?

«Ingen problem», er vår dom. Før avreise lastet vi ned Fortums app som viser ladestasjoner. På reise er det hurtigladestasjonene med ladestandard CCS (125 ampere) som gjelder, og de finnes det faktisk ganske mange av, spesielt i Sør-Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

God plass i Grong

Tommelfingerregelen når du lader Ampera-e på hurtigladerne langs veien er at du får ca 150 km rekkevidde per 30 minutter lading. Det smarteste på langtur er å holde batteriet mellom 20-80 prosent fullt. Da får du full ladeeffekt. Fortum tar 2,50 kroner per minutt du lader.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ikke noe økonomi-løp

Nordover fra Oslo tok vi den raskeste ruten, via Østerdalen. Fulladet i Oslo viste Opelen en anslått rekkevidde på 358 km, basert på kjøremønsteret før vi fikk bilen.

Vi hadde bestemt oss på forhånd at vi ikke skulle kjøre noe økonomiløp. Det vil si at vi ikke skulle være noen sinke i trafikken. Vi skulle minst følge fartsgrensene. På noen strekninger lå vi også litt over. Klimaanlegget gikk for fullt hele veien og vi falt heller ikke for fristelsen å legge oss i dragsuget fra vogntog, som kan redusere energiforbruket drastisk.

Når det er sagt, når du kjører elbil legger du automatisk til en mer effektiv kjørestil. Du planlegger bedre. Du vet at en aggressiv kjørestil og høy fart straffer seg ved at du må lade tilsvarende lengre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi tok første ladestopp på Koppang, 228 km fra Oslo. Da viste gjenstående rekkevidde 147 km, men da hadde vi kjørt 10-12 mil i 100-120 km/t på motorveien. I det vi svingte av motorveien dalte snittforbruket markant.

Ampera-e kan klare seg med bare én lading på strekningen Oslo-Trondheim. Vi skulle litt lenger, til Stjørdal, og tok også en stopp i idrettsstjernen Vebjørn Rodals hjembygd, Berkåk.

Ved overnatting er det om å gjøre å finne en vanlig stikkontakt. Husk på å endre ladeinnstillingen på bilens display fra 6 til 10 ampere, ellers tar det evigheter å fylle på strøm. Vår erfaring tilsier at du får ca 13 km rekkevidde for hver time du lader. Det er absolutt beste og billigste måten å fullade bilen på.

Mens ladestasjonene ligger tett i Sør-Norge, er lademulighetene på Helgeland begrensede. Vår destinasjon var den vakre øya Vega utenfor Brønnøysund. Kommer du sørfra har Grong, over 20 mil unna, nærmeste hurtigladestasjon. Et par netter med saktelading på Vega ga oss fullt batteri og dermed nok strøm til å komme oss helt til Steinkjer på vei sørover.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Før returen ga Ampera-e-en oss en anslått rekkevidde på 410 km, et tall som skulle vise seg å være svært så realistisk.

«Du måtte vel stå lenge å lade på turen?», var et av spørsmålene som kom etter turen. Fra en Tesla-eier. Faktisk ikke. Vi ladet ikke Opel-en mer enn Tesla-en vi kjørte på samme strekning for to år siden.

Oppsummert trengte vi færre ladestopp enn ventet på reisen.  I motsetning til Teslas superladernett får du dessuten større valgmuligheter for stoppene også. (PS: Da tenker vi på «gratis»-ladingen til Tesla. Tesla-eierne kan også bruke andre ladere enn superladerne så lenge de betaler for seg)

Der får du i tillegg til muligheten til å ta en matbit, en benstrekk og muligheten for å slå av en prat med andre elbileiere. Vi merket stor interesse for den nye Opelen på flere av våre stopp, ikke minst i Berkåk, hvor et yngre par kom løpende til da vi parkerte. Vi trodde først at noe var galt, men fant fort ut at de bare hadde kjøpt en Ampera-e selv, uprøvd og usett - og de hadde aldri tidligere sett bilen på veien. Etter en liten «omvisning» fikk vi høre at de etter planen skulle få sin nye elbil i mars 2018. De har all grunn til å glede seg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Opel Ampera-e i Brønnøysund

Hvordan fungerer den som familiebil?

Ampera-e er naturligvis ikke så romslig som stasjonsvognen vi kjører til daglig, men vi fikk plass til mer enn vi hadde forventet på forhånd.  Bagasjerommet er på 381 liter, faktisk mer enn det Opel Astra kombi kan skilte med. Fjerner man gulvplaten er det ganske så god plass der. Vi fikk med alt vi ville ha med oss på en drøy ukes ferie på Helgelandskysten - og det var som vanlig mye.

Bakseteplassen er også overraskende god. Her har Opel vært dyktige da de konstruerte bilen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er god plass under gulvet i bagasjerommet

Det er god plass under dette gulvet

Hvordan er den å kjøre?

Elbiler er kjappe. Det er en etablert sannhet. I og med at du få full kraft i det du presser inn gasspedalen, og slipper å vente på at dreiemomentet skal bygge seg opp, opplever du en rask akselerasjon, spesielt de første meterne. Ampera-e klarer 0-100 km/t på 7,3 sekunder. Det føles raskt. Trykker du inn sportsknappen blir den enda raskere. Du har 204 hk til rådighet.

Bilen veier 1,6 tonn. I og med at batteriene, som har en kapasitet på 60 kWh, ligger i bunnen av bilen får du et lavt tyngdepunkt. Det igjen gir gode kjøreegenskaper. Ampera-e ligger godt på veien.

Da dette var en familietur var det ikke aktuelt å råkjøre den eller kjøre den veldig «aktivt». Til sitt formål var kjøreegenskapene i toppklasse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kjørte mest Ampera-e som en vanlig bil med automatgir i D. På svingete veier hvor det gikk mye opp og ned ut mot Helgelandskysten var det naturlig å sette spaken i L. Da får du maks regenerering av strøm og kjører i praksis bilen bare med gasspedalen. Bremsen blir nærmest bare til nødtilfeller og bråbrems. Vi lærte oss også til å bruke en egen regeneringsknapp rett bak rattet. Den brukte vi i stedet for å bremse. Smart, er vår dom.

Ampera-e er en velutstyrt bil. Vår testbil hadde skinnseter, Bose-anlegg, rattvarme, blindsonevarsling, aktiv lane assist osv.

Og alt dette til en pris under 350.000 kroner.

PS: På «svartebørsen» må du ut med over 400.000 kroner for Ampera-e. For øyeblikket ligger det to biler til salgs på Finn for de som ikke orker å så i kø for å kjøpe bilen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hva så med de negative sidene?

Hovedinntrykket etter et par tusen kilometer bak rattet i Ampera-e er overveldende positivt, men noen småting vil det alltid være som ikke er 100 prosent.

Vi savnet navigasjon i Ampera-e, selv om vi kjørte på veier vi har kjørt på mange ganger tidligere. Man får navigasjon i Ampera-e også, men via telefonen. Har du en iPhone kobler du deg lett opp via Apple Carplay.
Sverger du til en android-telefon har du derimot et problem, da Android Auto ikke er lansert i Norge ennå. Vi klarte via omveier å laste ned Android Auto til vår telefon, men telefonen og bilen klarte aldri å kommunisere, dermed måtte vi klare oss uten integrert navigasjon på denne reisen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Opel har de siste årene fått oppgraderte seter med høyere komfort. Ampera-a har imidlertid litt kjipere seter, som ikke gir den beste støtte. På langtur blir det ekstra merkbart. Ok, er dommen vår.

Vår tredje innvending går på klimaanlegget. Det burde være enkelt. Finn rett temperatur og sett anlegget på auto. Vi måtte stadig tukle med anlegget, som aldri ga oss «rett temperatur». Viftene ga oss kuling i kastene, selv om vi etter hvert fant ut at det var mulig å stille på effekten via menysystemene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For de som vurderer å bestille seg en Ampera-e er det naturligvis også negativt at leveringstiden er så lang. Ampera-e er den beste elbilen på markedet til en folkelig pris. Punktum. Da er det leit å kanskje måtte vente til starten av 2019 før man får levert bilen. Da er den kanskje ikke et like bra kjøp, når andre bilfabrikanter har spydd ut nye elbiler med kanskje like lang rekkevidde og en like lav pris.

Etter rundt 2.000 km viste kjørecomputeren et snittforbruk på 14,8 kWh. Klimaanlegget stakk av med 7 prosent av strømmen. Med litt snillere kjøring skulle vi klart 14 blank.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Oppsummert

Opel Ampera-e overgikk de høye forventningene vi hadde. Viktigst er naturligvis rekkevidde og lading. Nå vet vi også at en rekkevidde på over 400 km ikke bare er teori, men også praksis.

Dessuten var den romsligere enn vi hadde antatt.

Når bilen i tillegg både ser bra ut, har masse utstyr og koster under 350.000 kroner er det bare å si at de som var tidlig ute og bestilte bilen har gjort et knallkjøp.

Som konstatert tidligere: Opel Ampera-e er den desidert beste elbilen på markedet nå i «folkemarkedet».

 

Elbilen gikk gratis på ferjene

Elbilen gikk gratis på ferjene