Motor

Prøvekjørt

Derfor er Kia Optima sw plug-in hybrid et av de mest fornuftige bilkjøpene

I Kia kortstokk er det fem ess! Vi har prøvekjørt det som kan bli en bestselger; Optima sw plug-in hybrid.

Artikkel av: Øystein Byberg
27. september 2017 - 12:41

Tidligere har vi kjørt både Kia Optima stasjonsvogn og Optima sedan plug in-hybrid, men først nå er drømmekombinasjonen ladbar hybrid OG stasjonsvogn tilgjengelig. La oss slå fast først som sist; det kan bli en storselger i Norge. Den har nemlig flere ess i ermet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For det første; Optima plug-in har faktisk en elektrisk rekkevidde av betydning. Teorien sier 62 km, mens vår fulladede bil stod oppført med 57 km. Da er det faktisk et poeng med den tunge batteripakken.  Lader du med jevne mellomrom blir drivstoffbudsjettet svært lavt. Etter en uke i testbilen følte vi ikke noe behov for å fylle bensintanken. Kjørecomputeren avslørte et langtidsforbruk på 0,33 liter på mila.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For det andre; Optima er lastet med utstyr. Her får du ALT, som navigasjon, rattvarme, aktiv lane assist osv. For 15.000 ekstra får du dessuten skinnseter med både kjøling og varme, samt oppvarmet baksete. Testbilen var dessuten utstyrt med panoramatak til 10.000 kroner som gir masse lys inn i kupeen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For det tredje: Optima plug-in er sprek. Den har en totaleffekt på 205 hk, noe som gir en kjapp bil selv om vekten øker med rundt 200 kg i forhold til en vanlig Optima stasjonsvogn. Bare husk på at bilen alltid starter i ECO-modus.

Vi ble litt forundret første gang vi kjørte bilen. 205 hk? Ha ha! Det føltes som 205 dovendyr, men i det vi trykket av ECO-modus opplevde vi Kias Dr. Jekyll og Mr. Hyde.  Med bilen i vanlig modus føles den riktig så kjapp.

Bilen vil så fremt forholdene ligger til rette for det (ladestatus på batteri, temperatur osv.) alltid starte i EV-modus, ikke hybridmodus, opplyser Kia. EV modus betyr imidlertid ikke automatisk at bilen kjører helelektrisk. Det er igjen avhengig av en rekke forhold, men i EV-modus vil bilen forsøke å kjøre helelektrisk så mye som mulig, men ladestatus på batteri, temperatur, hvor hardt føreren trykker på gassen osv. vil kunne gjøre at bensinmotoren starter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For det fjerde; Alt dette får du får rundt 400.000 kroner. Optima har en sterk konkurrent i VW Passat GTE, med omtrent samme antall hestekrefter. Justert for utstyr er imidlertid Kiaen betydelig billigere. Til Passatens forsvar vil vi nevne at denne modellen gir mer premium-følelse, men om det er nok til å forsvare prisforskjellen er vi ikke så sikre på.

Optima plug-in er faktisk uten engangsavgift. Det eneste du må ut med er vrakpanten på 2.400 kroner. Til sammenligning må kjøpere av dieselvarianten på 141 hk ut med engangsavgifter på 115.000 kroner. Ingenting er vel bedre enn å «snyte» staten for de pengene! Dieselvarianten koster dermed 30.000 kroner mer enn plug-in-utgaven.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For det femte; Kias uslåelige garanti på syv år. Ingen bilmerker i Norge gir en like lang garanti. Det borger for ukomplisert bilhold. Kanskje beholder du bilen i fire år. Da har du fortsatt tre år igjen på garantien, noe som er gull verdt i bruktbilmarkedet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er naturligvis ikke bare fordeler med å laste opp med batterier. Som nevnt er tilleggsvekten på rundt 200 kg. Heldigvis kamufleres vektproblemet på en ypperlig måte. Optimaen ligger godt på veien og har et lavt tyngdepunkt, men forvent en habil familiebil, ikke en bil hvor du raser igjennom svingene.

Bagasjeromsplassen er redusert med 112 liter til 440 liter. Vi har sett «verre» i andre bilmodeller. For mange er plassen mer en tilstrekkelig.

Optima kan også dra henger på inntil 1.500 kg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Stasjonsvognen er ikke noe designmessig mesterverk. Den er bare det den gir seg ut for, en stasjonsvogn. Noen detaljer her og der avslører at det er den ladbare varianten. Sett fra siden ville noen hver slitt med å se hvilket bilmerke det var snakk om. Vi føler vi har sett det før.

Dashbordet gir ikke inntrykk av å være siste skrik. Her er det knapper i fleng. Veldig mange knapper.

Det virker litt billig, men så har aldri Kia utgitt seg for å være et dyrt merke, tvert imot. Det viktigste for majoriteten av kjøperne er at det funker.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PS: Kiaen har «jingler» og lydsignaler for det meste. Bare du nærmer deg bilen blir du møtt med lydsignaler. Vi er blant dem som klarer oss utmerket uten en liten melodi hver gang vi starter og stenger ned bilen. Det er sikkert en vanesak, men vi slet med å se poenget.

Alt i alt sitter vi igjen med meget positivt inntrykk av Optima plug-in. Som vi har vært inne på er den elektriske rekkevidden blant de absolutt beste, prisen lav, utstyrsnivået høyt og garantien uslåelig.