Motor

- Det har vært et utrolig ladbart år

VW selger ladbare biler i Norge som aldri før. Og nå starter den store offensiven.

VW I.D. 

VW I.D. 

Artikkel av: Øystein Byberg
15. september 2017 - 13:28

Volkswagens stand på bilutstillingen i Frankfurt preges av selskapets voldsomme satsing på elektrifisering. I forbindelse med messen lanserer Volkswagen Group, som i tillegg til VW også omfatter Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini og Bugatti, bilindustriens mest ambisiøse elektrifiseringsinitiativ med «Roadmap E».

Konsernets merkevarer skal lansere 80 elektriske modeller innen 2025. Av disse skal 50 være helelektriske.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VW I.D. Buzz

Volkswagen vil ha elektriske utgaver av hele sin modellportefølje innen senest 2030.

Tre elektriske VW konseptbiler er på plass i Frankfurt.  Alle de tre I.D.-modellene deler den helt nye helektriske plattformen og et moderne designspråk. 

I.D, som har utvendige mål omtrent som en Golf, men innvendig plass som en Passat, er ventet på markedet i 2020.

Den største nyheten er I. D. Cross II, som er en oppdatert versjon av konseptbilen vist i Shanghai.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VW I.D. CROZZ II. Illustrasjon: VW

Bilen har en elmotor på hver aksel, og en «elektrisk mellomaksel» sørger for å fordele kreftene mellom akslene. SUV-en yter 225 kW (306 hk) og har en toppfart på 180 km/t.  Rekkevidden er på 500 kilometer per lading (NEDC). Ved å bruke hurtiglading kan man lade batteriet opp til 80 prosent på 30 minutter.

Crossoveren, som er forberedt for autonom kjøring, skal også etter planen være på markedet i 2020, mens den kule bussen I.D. Buzz kommer på markedet om rundt fem år.

I 2025 vil Volkswagen Group ha behov for mer enn 150 gigawattimer med batterikapasitet for sine egne e-modeller alene. Det tilsvarer minst fire gigafabrikker for battericeller, og for å møte denne etterspørselen har Volkswagen nå utlyst et av de største anbudene i bilindustriens historie på mer enn 50 milliarder euro – rundt 470 milliarder norske kroner. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Golf GTE og e-Golf. Foto: VW

Men elbiler er ikke bare fremtid for VW. Kommunikasjonssjef Anita Svanes hos den norske importøren sier at de fortsatt selger bra med e-up!. Dessuten kommer de til å levere over 6.000 e-Golf i år.

Ved at man har startet produksjon av e-Golf på fabrikken i Dresden har man også god tilgang på biler.

- Det har vært et utrolig ladbart år, sier Svanes med henvisning til salg av både elbiler og ladbare hybrider.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VW T-Roc. Foto: VW

I likhet med mange andre bilprodusenter satser VW voldsomt på SUV-er. T-Roc, som går inn i segmentet under Tiguan, er den store nyheten i år. Planen er å selge 3.000 biler i Norge neste år. Importøren har åpnet for bestilling av bilen. Svanes opplyser at de tror at de fleste kundene vil velge T-Troc med 4x4 og DSG.

- Prisene blir klare i begynnelsen av oktober, mens de første kundebilene vil være på plass i begynnelsen av 2018, sier hun.

Polo er også en stor nyhet fra VW i år. Også denne er ventet til Norge rett over nyttår. Her er målet et salg på 1.700 biler. I Frankfurt har GTI-versjonen sin verdenspremiere. Denne har 200 hk og leveres med DSG eller manuell kasse.

Se vårt store bildegalleri fra Frankfurt her