Motor

Er dette din kommende el-SUV?

WEY konseptbil. Foto: Hegnar.no

WEY konseptbil. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
25. september 2017 - 10:26

WEY? Du har kanskje ikke hørt om dem tidligere? Jack Wey er styreleder i det kinesiske bilkonsernet Great Wall Motors og grunnlegger av det ferske bilmerket WEY, startet i 2017, som utelukkende satser på luksuriøse SUV-er.

Vi kunne vært på standen til en hvilken som helst premium-produsent på Frankfurt-messen, men det er WEY som står bak. Kineserne hevder de definerer luksus på ny.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fra WEYs stand i Frankfurt. Foto: Hegnar.no

Modellutvalget vil bestå av flere modeller, alle SUV-er. Foreløpig er én i salg.

Grunnen til vårt besøk hos WEY på Frankfurt-messen er at kineserne, i likhet med Chery og Thunder Power, har europeiske ambisjoner – og satser på elbiler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fra WEYs stand i Frankfurt. Foto: Hegnar.no

Toppledelsen i selskapet kunne vært toppledelsen i et europeisk bilmerke, med Yvan Le Neidre, Alexandre Tiberio, Jens Steingräber, Gerhard Henning, Pierre Leclerq og Alan Cureton i spissen.

SUV-ene har alt det vi forventer at sikkerhetsutstyr, og vel så det. Designet er akkurat som «de andre» i bilverdenen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

WEYs elektriske konseptbil. Foto: Hegnar.no

Konseptbilen XEV fanger vår oppmerksomhet. Elbilen med dører som minner om dem vi finner på Tesla Model X har en rekkevidde på 500 km, 4x4 og klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder.

Når produksjonsmodellen er på plass vet vi ikke, men konseptet ser lovende ut.

I produktporteføljen finner vi også en ladbar hybrid, P8, med 367 hk, et dreiemoment på 605 Nm og et forbruk på bare 0,23 liter på mila.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

WEY skal også produsere vanlige hybrider, men disse er ikke fullt så interessante i Norge.

Hva de europeiske ambisjonene går ut på vet vi ikke, men en representant for selskapet sier at WEY spesielt ser på Tyskland.

Det gjenstår å se om Norge er på kinesernes kart.