Motor

I disse bilene har du det som konge på haugen

Her er biltypen for deg som liker å se ned på andre.

Nissan Navara. Foto: Hegnar.no

Nissan Navara. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
28. september 2017 - 11:57

Vi har kjørt mange biler i løpet av det siste året, men det er én kategori som har gitt oss følelsen «konge på haugen». Det er pickup-ene. De fleste forbinder nok bilklassen med entreprenører og anleggsarbeidere. De står gjerne parkert i en steinrøys et eller annet sted.

Men stadig flere privatpersoner har fått opp øynene for denne utrolig praktiske typen biler.

Volkswagen Amarok i bekken. Foto: Peder Dahlum Eide og Per T. Haugen

RSA, som importerer en av bestselgerne, Isuzu D-Max, meldte i fjor at de så en tydelig trend at også privatmarkedet har fått øynene opp for pick-up. Det kan være som hyttebil, for de med en aktiv livsstil eller som den nye nummer to-bilen i mange familier.

Etter å ha kjørt Ford Ranger, Toyota Hilux, VW Amarok og Nissan Navara kan vi slå fast at bilene i segmentet har tatt et langt steg fra å være simple nyttekjøretøy til å få mye av det komfort- og sikkerhetsutstyret som man tar for gitt i en vanlig personbil.

Ford Ranger. Foto: Hegnar.no

Vi brukte en Ford Ranger en sommeruke for å fjerne skrot fra en hyttetomt. Dette er bilene for stedene «der ingen skulle tru at nokon kunne bu». Det er ekte terrengbiler med bedre bakkeklaring enn de fleste SUV-er, med lavserie, sperrer og hill assist.

Last opp og kjør av sted. På fyllinga, eller gjenbruksstasjonene om du vil, føler man seg litt proff der man kommer med en fullastet pick-up.

Felles for pickupene er at du sitter høyt og har full oversikt. Du ser ned på de andre trafikantene, bokstavelig talt og i overført betydning.

Vi skjønner godt hvorfor så mange amerikanere kjører pickup.

Toyota Hilux Arctic Truck. Foto: Hegnar.no

Diesel er selvfølgelig greia, gjerne med et litt mer grovkornet lydbilde enn det du finner i en personbil. Men det er helt greit.

Du gleder deg over høye dreiemoment. 3,5 tonn er den vanlige hengergrensen, så førerkortet ditt gir større begrensninger enn bilene.

Nissan Navara. Foto: Hegnar.no

Vår siste pickup-opplevelse var da vi lekte oss med en Nissan Navara i et større anleggsområde ved Gardermoen. Bratte bakker og løs grus var ingen utfordring. Dette er en bil som «eter» seg frem hvor det måtte være.

Det finnes etter hvert et utall ulike pickup-alternativer. Noen kan leveres med hvite skilt, men da blir prisen så uanstendig at veldig få gjør det.

Her er bestselgerne så langt i år (per 24. september):

  1. Toyota Hilux: 747 
  2. VW Amarok: 597 
  3. Ford Ranger: 556 
  4. Isuzu D-Max: 416 
  5. Nissan NP 300 (Navara): 287 
  6. Mitsubishi L200: 113 

Kilde: OFV

Presisering: Pickup med hvite skilt og bakseter registreres ikke som personbiler, men som varebil klasse 1. Varebil klasse 1 har personbilavgifter, men kommer inn på registreringssatistikken som varebil og ikke personbil.