Motor

Lader elbuss på stoppene på 15 sekunder

Lynlading av elbusser gjøres på 15 sekunder på hvert stoppested, mens batteriene fullades på noen minutter ved endestasjonene.

Foto: ABB

Foto: ABB

Artikkel av: Øystein Byberg
20. september 2017 - 10:11

Transports Publics Genevois (TPG), Geneves kollektivtransportoperatør, har ifølge en melding bestilt en ABB Ability-basert løsning for å optimalisere drift og vedlikehold av Geneves TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) helelektriske busser. Den består av et styrings- og overvåkingssystem (supervisory control and data acquisition, SCADA) og et forvaltningssystem for anlegg og verdier (enterprise asset management, EAM).

Det aktuelle styringssystemet, ABB Ability Network Manager, vil benyttes til overvåking og kontroll av kraftnettet for ladestasjonene og elbussene. På den måten maksimeres tilgjengelighet og driftseffektivitet. Styringssystemet vil bli integrert med forvaltningssystemet ABB Ability Ellipse Select, som blant annet inneholder parametere for optimal drift og støtte for arbeidsflyt. Dette vil ytterligere optimalisere vedlikeholdsprosessen, tilrettelegge for rask respons ved feil og forbedre prediksjon av vedlikeholdsbehov. Systemet har også muligheter for fjernstyring og skybasert aksess, samtidig som det er skalerbart for å møte fremtidens behov.

I 2016 fikk ABB i oppdrag av TPG og den sveitsiske bussprodusenten HESS å levere lynlading og elbussteknologi for tolv TOSA elbusser på linje 23. Den går mellom Geneves flyplass og byens forsteder. Ruten forventer 10.000 passasjerer daglig og vil redusere CO2-utslippe med opptil 1000 tonn per år. Prosjektet støttes av Swiss Federal Office of Energy (SFOE), som en del av et flaggskipprogram.

Som en del av prosjektet skal ABB installere 13 lynladestasjoner og tre terminal- og fire depotladestasjoner langs bussruten. Lynladingstilkoblingen blir verdens raskeste. Den kobler elbussen til ladepunktet på under ett sekund. Batteriene på bussen lades i 15 sekunder med en effekt på opptil 600 kilowatt ved hver busstopp. Ytterligere lading på fire til fem minutter på endestasjonene muliggjør full opplading av batteriene. Elbussene trenger ikke kjøreledninger og er en stillegående og nullutslippsløsning for massetransport, en bærekraftig modell for morgendagens urbane transport.

- Vårt ABB Ability-baserte, integrerte styrings- og forvaltningssystem vil gi TPG sanntidsdata som basis for nødvendige aksjoner, samt verdifull innsikt for å optimalisere driften og gjennomføre prediktivt vedlikehold, sier Massimo Danieli, leder for nettautomatisering i ABBs divisjon Power Grids., i meldingen.