Motor

Nye Ford Mustang: 450 hk og 10 trinns kasse

Ford avduket i dag nye Ford Mustang for Europa.  Et eget system som tillater at bakhjulene spinner for å varme dekkene er standard.

Ford Mustang. Ford

Ford Mustang. Ford

Artikkel av: Øystein Byberg
11. september 2017 - 10:24

Ford avduket mandag en faceliftet utgave av ikonet Mustang. 

- Europas følelser for Mustang har vist seg å være enda sterkere enn vi trodde. Nesten 30.000 fornøyde eiere av den ikoniske sportsbilen kjører allerede rundt på kontinentet. Det er få biler som har så mye historie, stil og sportslig kjøreglede til et så bredt publikum. Med nye Ford Mustang blir dette bedre på alle måter, sier toppsjefen i Ford Europa, Steven Armstrong, i en melding.

Både motorer og understell er forbedret på det som var verdens mest solgte sportsbil i fjor. Det er også forventet at den 5-liters store V8-motoren med en anslått effekt på 450 HK i kombinasjon med Fords nye 10-trinns automatgirkasse skal gi nye Mustang den raskeste akselerasjonen noensinne.

Designet er gjenkjennbart og tar vare på mer enn 50 år med tradisjoner. Samtidig har bilen gjennomgått forandringer som får den til å fremstå enda mer muskuløs, og samtidig mer strømlinjeformet og atletisk. Panseret er lavere og har integrerte luftventiler. Dette gir i kombinasjon med en lavere grill - en skarpere og mer aggressiv front, samtidig som det forbedrer bilens aerodynamikk.

Både Mustangs frontlykter, blinklys og de ikoniske baklyktene har LED-teknologi som standard i Europa.

I tillegg til Fords 5-liters V8-motor på 450 HK vil Mustang leveres med den nye 2.3-liters Ecoboost-motoren som leverer 290 HK.

Den nye 10-trinns automatgirkassen sørger for lavere drivstofforbruk og forbedret akselerasjon. Girkassens elektroniske styringssystem tilpasser også ytelsen til de forskjellige kjøremodusene bilen er utstyrt med, om du cruiser rundt eller ønsker den ultimate akselerasjonen med det nye «drag-strip» kjøremoduset.

- Når du skifter gir - betyr det ofte at du taper tid. Med Mustangs nye 10-trinns girkasse leverer motoren ekstra mye krefter og dreiemoment mens du skifter opp for en raskere akselerasjon og mer sømløse overganger. Vi forventer at dette er den raskeste akselererende Ford Mustangen noensinne, sier sjefsingeniør for Ford Mustang i Europa, Matthias Tonn.

Ford Mustangs 6-trinns manuelle girkasse er forbedret for å kunne levere enda raskere girskift. Et eget system som tillater at bakhjulene spinner for å varme dekkene leveres som standard også med 2.3-liters EcoBoost-motoren. Dette gjøres for at dekkene skal få enda bedre feste fra start.

Nye Ford Mustang er klar for levering til europeiske kunder i 2018.