Motor

Biltest

Opel Insignia Sports Tourer klarer seg utmerket uten ledning

Opel Insignia Sports Tourer er en flott stasjonsvogn som beviser at man ikke MÅ kjøpe bil med ledning.

Artikkel av: Øystein Byberg
25. september 2017 - 13:44

Opel er endelig på offensiven igjen i Norge etter mange år med motgang. Det er naturligvis elbilen Ampera-e, som også Hegnar.no har hyllet, som har fått Ola Nordmann til å kjøpe Opel igjen. Mange har til og med kjøpt bilen uten å oppsøke forhandlerne.

Men Opel har også flere spennende modeller på gang, først og fremst crossoverne Crossland X og Grandland X.

En helt ny utgave av familiebilen Insignia er allerede på plass i Norge, både som kombi (Grand Sport) og stasjonsvogn (Sports Tourer). Førstnevnte kjørte vi under den internasjonale lanseringen i Tyskland i mars. Den imponerte oss.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi likte forrige utgave av Insignia også, spesielt faceliften, men bilen hadde et problem med vekten. Den veide rett og slett for mye i forhold til konkurrentene, noe som slo negativt ut både på kjøreegenskaper og prestasjoner, men også avgifter og pris. Men nå er det andre boller, med vektkutt på inntil 200 kg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Opel er på rett vei statusmessig. For det første ser Insignia godt ut, ikke minst fronten, som er en av de lekreste blant familiebilene i dag. Grand Sport er etter vår oppfatning den lekreste modellen.

Designerne har gjerne litt mindre handlingsrom når de skal konstruere en stasjonsvogn. Det er begrenset hvor sexy en stasjonsvogn kan være, men vi synes Opel absolutt har gjort det beste ut av situasjonen.  Moderne og flott, er vår dom.

Bak rattet får du de riktige premium-assosiasjonene, uten at du må ut med premium-pris.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I Norge kjører Opel på med full pakke med utstyr og tilbyr bare utstyrsnivået «Premium», som har det meste du forventer og ikke forventer av utstyr.

I vår testbil savnet vi absolutt ingenting. Den var utstyrt med lekre, behagelige og ergonomiske AGR-seter i perforert nappaskinn som løfter inntrykket av bilen. Her har du alle mulige innstillingsmuligheter, minne, massasje og ventilasjon til 11.900 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Insignia Sports Tourer føles romslig, med god plass både i kupé og i bagasjerommet. Det er i teorien på 560 liter, men det føles større. Men med en lengde som bare er én cm unna fem meter, skulle det bare mangle at den ikke hadde god plass.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Opel har skjønt at diesel ikke lenger er svaret for alle kundene. Derfor tilbyr de nå noen meget bra bensin-alternativer.

Testbilen var utstyrt med en 1,5 liters bensinmotor på 165 hk, kombinert med en bra, men ikke veldig kjapp, seks trinns automatkasse. Denne har en startpris like over 400.000 kroner, mens vår fullspekkede bil kom på 470.000 kroner. Det er det ingenting å si på.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi synes motoren står godt til bilen. Uten å fylle opp Insignia-en med verken mange passasjerer eller mye bagasje har du absolutt ok med futt, selv om en dieselmaskin gir deg høyere dreiemoment og dermed mer kraft i daglig bruk.

Dersom automatgir ikke er et «must», sparer du over 50.000 kroner på å velge manuell kasse. Da ligger ikke prisen mye over den du må ut med for lillebroren Astra.

Den andre bestselgeren i Norge, 1,6 diesel med 136 hk og automat, koster rundt 25.000 kroner mer enn bensinutgaven.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sverger du til 4x4 er dessverre valgmulighetene dårlige.  Det eneste alternativet for Sports Tourer er en heftig bensinvariant med 260 hk til 630.000 kroner.  Hvis man sammenligner med en tysk premiumbil er det naturligvis rene kupprisen, men mange vil nok (enn så lenge) kvie seg for å betale over 600.000 kroner for en Opel.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Liker du det litt røft, bør du ta en titt på Insignia Country Tourer, som ble lansert på Frankfurt-utstillingen tidligere i måneden. Det blir et ypperlig SUV-alternativ med litt høyere bakkeklaring og plastdetaljer som vi er kjent med fra forrige generasjon, bare i litt mer elegant utførelse.

Vi likte Opel Insignia Sports Tourer veldig godt. Den er lekker, har svært god plass og «alt» utstyr. Når den i tillegg kjører bra, har fine drivlinjer og en høyst akseptabel pris er utgangspunktet det beste for et comeback i Norge.

Alle må ikke kjøpe bil med ledning i dette landet!