Motor

Prøvekjørt

Range Rover Velar er årets «må ha»-SUV

Du kommer ikke utenom Range Rover Velar dersom du vurderer en ny premium-SUV.

Range Rover Velar. Foto: Per Torstein Haugen

Range Rover Velar. Foto: Per Torstein Haugen

Artikkel av: Øystein Byberg
28. september 2017 - 14:23

De som kjøper SUV i millionklassen er ikke nødvendigvis så merkelojale. Mange vil ha det nyeste og kuleste. Det kan bli Range Rover Velars fremste kjøpsargument akkurat nå, for kulere SUV skal du lete lenge etter. 

Her får du nok av alt; motor og kraft, plass til det meste - all bagasjen også, mye lys og glede - men også et laaangt panser. Det siste venner man seg til, og dessuten piper det hvis du kommer for nært hindinger, foran der.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Range Rover Velar. Foto: Per Torstein Haugen

Den hippe broren

Velar fyller tomrommet mellom Evoque og Sport. Den fyller rommet så godt at de to eldre modellene føles direkte gamle i sammenligningen. Nå kommer det riktignok en oppgradert Sport snart, men det er ingen tvil om at Velar er den hippe broren som stjeler all oppmerksomheten.

Er det noe Jaguar Land Rover-konsernet kan, er det design. Range Rover Velar ser rett og slett «smashing» ut.

Velar ser helt ny ut, med myke, runde former, men du er allikevel aldri i tvil om at det er en Range Rover. Man er tro mot historien, som går tilbake til tidlig 70-tall, men man tar likevel store skritt inn i fremtiden.

Legg merke til bakenden på bilen, på dørhåndtakene som på Tesla-vis går i ett med døren. Designet på lyktene. Range Rover Velar er en bil man glor på, enten det er ens egen bil eller man ser den i trafikken.

Noen mener dog at Range Rover kunne vært heldigere med avslutningen - bak - ved og rundt eksosrørene - men smaken er som kjent som baken - delt. Og man skal kanskje være mer enn middels interessert i eksosrør og bakendedesign før man henger seg opp i det?

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Range Rover Velar. Foto: Øystein Byberg

Moderne og rommelig

La oss være ærlige, dashbordet i en Range Rover Sport er ikke blant de mest moderne, med noen små skjermer og litt utdatert grafikk. I Velar tar Range Rover brukeropplevelsen til helt nye nivå.  Her finner du topp moderne skjermer i midtkonsollen, hvor du styrer de fleste funksjonene. 

Sånn kommer det til å bli i flere og flere bilmodeller. Ut med knapper, inne med touchskjermer. Tesla var en pioner, men nå kommer resten av bilindustrien etter. Og de gjør det med stil.  Skjermene i Velar ser lekre ut og de fungerer utmerket. Bruk noen minutter på å gjøre det kjent med skjermene, og resten går som en lek.

Konklusjon så langt: En positiv overraskelse. Meget oversiktlig og svært brukervennlig! 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Range Rover Velar. Foto: Per Torstein Haugen

Dashbordet er en Range Rover verdig. Du forventer luksus, noe du også får. Materialvalgene er lekre. Alt du berører gir de rette assosiasjonene. Det er ikke overdådig, men skikkelig gjort.

Vi ble imidlertid aldri 100 prosent fortrolige med setene. Sitteputen føles litt trang/smal (vi er helt normalt bygget i midten også), ryggen litt hard og glatt.  Sidestøtten kunne vært bedre. Her ser vi potensiale for å sitte og slenge litt i setene - i hvert fall i det du beveger deg offroad.

Ellers føles kupeen rommelig, Bagasjerommet er på hele 671 liter, noe som gjør dette til en stor og flott familiebil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Range Rover Velar. Foto: Øystein Byberg

Ekte terrengbil

I Range Rover-familien tar Velar posisjonen som den mest sporty og onroad-fokuserte modellen.

Ihuga Range Rover-tilhengere vil kanskje føle at den er litt lavere enn andre Range Rovere, men hvis det er den eneste innvendingene ser vi ikke helt problemet. Trykk på en knapp så er det ute av verden.

Velar bygges i aluminium og deler plattformarkitektur med Jaguar F-PACE. Likevel beholder Velar også ledende offroad-kapasiteter i sitt segment, slik man forventer i en Range Rover. Velar kan bestilles med luftfjæring, og kommer standard med Terrain Respons.

De fleste Range Rover Velar vil knapt nok oppleve noe «verre» enn en dårlig hyttevei eller en snøskavl i Holmenkollåsen, men vit at bilen er en fullverdig terrengbil. Noe annet ville vært en fallitterklæring med alle Range Rover-merkene. Det utmerkede Terrain Respons-systemet innebærer du kan heve og senke bilene med luftfjæringen, velge optimalt grep i forhold til underlaget osv. Og skulle du havne uti en elv, er det greit å vite at bilen takler vanndybder på inntil 65 cm.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Range Rover Velar. Foto: Per Torstein Haugen

En herlig bensinmotor

Motoralternativene er mange, enten du foretrekker bensin eller diesel.

Vi gikk rett til topps på motorskalaen og kjørte denne gangen Velar med en herlig tre liters bensinmaskin på hele 380 hk. Den gir alle de rette følelsene, med flott V6-lyd og mer enn nok krefter.

0-100 km/t går unna på 5,7 sekunder, som er raskt for en slik type bil, før alle de enda sprekere el-SUV-ene kommer på markedet. Toppfarten er på 250 km/t.  I det du trykker gassen mot bunnen merker du imidlertid en viss forsinkelse før det begynner å skje ting og tang. Og når skjer så skjer det brått og brutalt. Husk at dette er en stooor bil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Range Rover Velar. Foto: Per Torstein Haugen

Skal selge 230

Den norske importøren forventer å selge ca 230 Range Rover Velar første 12 måneder.  Til sammenligning ble det i fjor registrert 444 Land Rover personbiler fordelt på fem modeller, med Evoque (180) og Discovery Sport (162) som de største bidragsyterne.

Jacob Moer Aanonsen, som er Sales Manager hos Jaguar Land Rover Norway, opplyser til Hegnar.no at Velar-kundene så langt har fordelt seg 50/50 på bensin og diesel. Bestselgerne er 3.0d 300 hk diesel og 2.0 250 hk bensin.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Range Rover Velar. Foto: Per Torstein Haugen

Konklusjon

Vi er ikke i tvil om at Velar vil gi Jaguar Land Rover mange nye kunder i Norge.  Fantastisk design, et flott interiør, ypperlig fremkommelig og flotte, moderne motorer borger for suksess.

Denne SUV-en MÅ du prøve før du bestemmer deg for om det blir Range Rover, Audi, BMW, Volvo, Maserati, Porsche, Mercedes - eller Bentley.

Range Rover Velar. Foto: Øystein Byberg

Range Rover Velar. Foto: Øystein Byberg