Motor

Svensker kjøper konkurrent - vil skape nordisk bilgigant

Det svenske bilkonsernet Anders Hedin Invest AB forventer en årlig omsetning på 21 milliarder svenske kroner, etter oppkjøpet av Miklagruppen. 

Jacob Tveraabak. Foto: Miklagruppen.

Jacob Tveraabak. Foto: Miklagruppen.

Artikkel av: John Inge Seljehaug
7. september 2017 - 15:35

Det svenske bilkonsernet Anders Hedin Invest AB har kjøpt Miklagruppen, tidligere Bavaria Nordic as. Oppkjøpet sikrer svenskene en økt omsetning på mer enn 6 milliarder, og gjør at selskapet tar posisjon som en av Europas største bilaktører.

Gjennom oppkjøpet forventer Anders Hedin Invest-konsernet å selge 75 000 kjøretøy fordelt på 30 varemerker. Konsernet vil omsette for 21 milliarder svenske kroner i året, og sysselsette flere enn 3 300 ansatte.

- Dette gjør at vi, sammen med Miklagruppen, vil ta en merkbart sterkere posisjon som forhandler i Norden. Dette er helt i tråd med mine og selskapets vekstambisjoner. Gjennom oppkjøpet øker Anders Hedin Invest-konsernet sitt omsetning med over seks milliarder kroner, og får fire nye merkevarer inn i porteføljen, sier konsernsjef i Hedin, Anders Hedin

Hedin Bil er en kjent merkevare i det svenske markedet, og omsatte i 2016 for nærmere 11 milliarder svenske kroner. Selskapet forhandler 26 ulike bilmerker, herunder Mercedes-Benz hvor Hedin har mer enn 40 prosent markedsandel i Sverige.

Bilbransjen er i endring

Jacob Tveraabak, konsernsjef i Miklagruppen, mener det nye eierskapet vil gi selskapet kapital, synergieffekter og stordriftsfordeler som gjør dem bedre rustet for å møte fremtiden i en bransje i endring.

- Miklagruppen har hatt en formidabel vekst siden oppstarten i 1996. Vi har hatt fantastisk suksess med BMW, MINI, Porsche, og i senere tid Kia, Toyota og Lexus. Nå er vi klare for videre vekst i en bransje i sterk endring. Det krever skala, effektivitet, synergier som Anders Hedin sitt eierskap vil tilføre, sier Tveraabak. 

Hedin Invest skal videreføre driften med den merkevarestrukturen og på de lokasjonene hvor Miklagruppen er i dag. Dette betyr at selskapet skal fortsette p selge BMW og MINI under Bavaria-merkevaren.

I dag selger Bavaria omtrent 30 prosent av BMW-ene som selges i Norge.