Motor

Prøvekjørt

smart fortwo Electric - fortsatt kjappere enn en Porsche!

Et av de smarteste bilkjøpene i byen.

Artikkel av: Øystein Byberg
11. september 2017 - 12:53

«Det var en kul bil». Flere sa det til oss i løpet av uken vi kjørte smart fortwo electric drive. Kommentaren kom fra dem som ikke er interessert i bil.

Før vi kjørte den så vi den helst som en snodig, søt, men stygg liten sak. Etter å ha lekt med den nye smart-en i byen noen dager måtte vi si oss enig i at den mest av alt er kul. Vi ble rett og slett litt forelsket i den bittelille bilen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Overraskelsene stod nærmest i kø for en som aldri har kjørt en så liten bil før. For det første; kupeen er rommelig! Bak rattet har du godt med plass. Det er luftig og akkurat som i en hvilken som helst bil. 

Bagasjerommet overrasker ingen. Det er lite. smart påstår selv at det rommer 240 liter, men det har vi ikke spesielt tro på. Det er i så fall målt kreativt. Uansett får du plass til noen bæreposer, i tillegg til ladekablene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Utstyret er omtrent det samme som du finner i alle moderne biler, som navigasjon, klimaanlegg og en funksjon som bremser bilen for deg dersom du er på kollisjonskurs. Stoffsetene hadde vi heller ingenting å utsette på.

Den andre aha-opplevelsen var hvor vanvittig liten plass du trenger for å snu bilen. Den snur nærmest på en fem-kroning. Det er nesten som om man begynner å le litt. Det er så langt unna en vanlig bil det er mulig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Parkering? Haha. Her er det bare å forsyne seg grovt at av lukene alle andre har gitt opp. Du får attpåtil hjelp av et ryggekamera! Jo mindre bil, desto flere hjelpemidler. Det er jo egentlig bare å snu seg litt, så ser du nøyaktig hvor bilen slutter. Se på det som litt luksus i et Mercedes-produkt.

fortwo er som navnet indikerer en to-seter. Trenger du mer plass kan du kjøpe den ikke fullt så nusselige forfour-varianten. Og liker du litt vind i håret kan du sikre deg landets rimeligste cabriolet, lille fortwo uten tak.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

smart leveres nå bare som elbil, noe som antakelig er svært fornuftig. Det fordrer bare at den som kjøper bilen har tilgang på en stikkontakt fra tid til annen. Presset på de offentlige, gratis laderne er så stort at du ikke kan belage deg på dem.

Batteriet i bilen er på 17,6 kWh. Til sammenligning kan elbilen Opel Ampera-e skilte med 60 kWh og første generasjon Nissan Leaf med 24 kWh. Faktisk er batteriet på størrelse med det vi finner i den ladbare hybriden Audi Q7 e-tron.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Rekkevidden er på inntil 160 km, sier teorien. I vår fulladede bil fikk vi oppgitt mer realistiske 130 km, vel og merke før vi satte på klimaanlegget. Da forsvinner en drøy mil i løpet av et brøkdels sekund.

smart er uansett ikke bilen du reiser langt med. Da er rekkevidden helt grei.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Starprisen for en smart fortwo er 169.900 kroner. For 10.000 kroner ekstra får du den bedre utstyrte Star-utgaven. Med ekstrautstyr passerer vår bil 200.000 kroner, som fremstår som en helt grei pris i forhold til det du faktisk får for pengene.

Er du milliardær kan du like gjerne kjøpe deg en smart fortwo som den 5. bilen i garasjen. Det er ikke så mye man får for 200.000 kroner i disse dager….

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PS: At smart er kjappere enn en Porsche er faktisk sant. De første meterne ut på grønt lys tar du de fleste, med mindre de også kjører elbil.  Du får umiddelbart moment når du gasser på, noe som betyr en superrask akselerasjon fra start.

Da forrige generasjon smart electric ble lansert publiserte smart i Canada en video hvor smart-en stilte i dragrace mot en rekke sportsbiler. Her kan du se hvordan det gikk

Hadde vi bodd i Oslo sentrum eller frekventert byen mye med bil, hadde smart fortwo vært førstevalget vårt. Skikkelig smart.