Motor

Dennis Olsen håper på lukrativ kontrakt

- Målet mitt er å være best i verden, sier Dennis Olsen.

Artikkel av: NTB
20. oktober 2017 - 07:33

Dennis Olsen (21) jager sesongens andre sammenlagtseier. Deretter bærer det rett i kontraktsforhandlinger som vil snu hverdagen på hodet.

For etter seieren i Porsche Carrera Cup er motorføreren fra Våler i Østfold svært ettertraktet. Og han kan få enda bedre kort på hånden om han sikrer seg seieren også i Porsche Supercup.

– Det betyr at det er muligheter for fulltidskontrakt neste år. Jeg fikk et lite hint av motorsportsjefen da jeg hentet premien etter triumfen i Carrara Cup. Han sa at jeg kommer til å ha «en veldig lys framtid» og at det ville bli spennende med nettopp dem, forteller Olsen under en liten visitt i hjemlandet.

– Det var en veldig deilig følelse, men det gjenstår en løpshelg i Mexico. Målsettingen før sesongen var å vinne Carrera Cup og bli topp tre i supercupen, og det har jeg allerede klart. Men jeg ønsker å vinne, jeg tenker ikke at topp tre er bra nok, forteller Porsche-føreren.

Solberg-stikk

Får han millionkontrakten med Porsche, venter en helt annen vinter for den tidligere gokartføreren.

– Nå har jeg juniorkontrakt. Det vil si at Porsche dekker to tredeler av budsjettet, mens jeg selv må fikse den siste tredelen med mine egne sponsorer, og i verste fall mine egne penger om jeg ikke får plass på nok sponsorkontrakter. Med fabrikkontrakt får du lønn og alt dekket. Du har ingen kostnader når du skal ut og kjøre. Det blir en ny verden, sier Olsen til NTB.

– Spesielt nå i vinter. Får jeg en kontrakt i november, som jeg regner med, kan jeg plutselig stå på ski og kose meg litt om vinteren. Til nå har vinteren handlet om å finne sponsorer hver eneste dag, sier en spent Olsen.

Årets prestasjon blir sammenlignet med Petter Solbergs VM-tittel i rally fra 2003.

– For å være helt ærlig, det er veldig stort det Petter gjorde, men jeg tenker veldig lite på hva andre i Norge har gjort. Jeg tenker større enn det. Jeg vil ikke bli sammenlignet med noen her hjemme. Jeg har ikke kjørt i Norge siden jeg var 12 år, og det er en grunn til det. Nivået her og i Sverige er for lavt, og interessen er ikke stor nok. Derfor har jeg begynt å kjøre utelukkende i utlandet. Målet mitt er å være best i verden, ikke i Norge.