Motor

Prøvekjørt

Kia Stinger - et nydelig råskinn

Vi har kjørt en av årets nydeligste bilnyheter på vei og bane.

Kia Stinger

Kia Stinger

Artikkel av: Øystein Byberg
6. oktober 2017 - 14:56

Vi skriver år 2011. Stedet er Frankfurt-messen. Den vanligvis så trauste koreanske bilprodusenten Kia viser frem råtøffe GT Concept. Mottakelsen er fenomenal. Dette er en bil svært mange vil se på veien.

Vi skrur klokken frem til 2017, hvor bilen endelig er satt i produksjon.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mye har naturligvis skjedd i løpet av de siste seks årene, ikke minst innen bildesign, derfor er det gledelig når vi ser og kjører produksjonsmodellen Kia Stinger på veien at koreanerne har vært svært tro mot det opprinnelige konseptet. Det eneste som er borte er «selvmordsdørene». Det ville vært for vågalt å beholde disse, selv om det ikke hadde vært noe problem å lage dem rent teknisk.

Kia Stinger er en nydelig bil. Vi har sett den sammenlignet med både Porsche Panamera og Maserati Ghibli.  Smaken er som kjent som baken, men vi synes Stinger ser råtøff ut. Se for eksempel på hekken, med de fire eksosrørene (to på dieselutgaven), bredden på bilen. Den lave høyden. Proporsjonene føles veldig riktige. Lekker.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kia Stinger

Kia har mye å bevise med Stinger. Det er neppe tilfeldig at vårt første møte med Stinger skjer på racerbanen Circuit Mallorca. Der får vi kjørt de to bensinvariantene; en to liters firer på 255 hk, med trekk på bakhjulene, og selve rosinen i pølsa, GT med 370 hk hentet ut fra en V6-er på 3,3 liter, med 4x4.

De første rundene foregår i minstemann. Trange baner med store biler har aldri vært vår favoritt, men Stingeren gir oss noen morsomme runder. Stinger er en utrolig lett bil å manøvrere og gir en flott mestringsfølelse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Stinger leveres med flere kjøreprogrammer. På banen er det naturligvis Sport og Sport + som gjelder. I sistnevnte kan man leke mer, da ESP-en slår senere inn. Det var litt våt bane da vi kjørte, så vi satte pris på en viss «nødhjelp» om det skulle være nødvendig.

En egen Smart-innstilling er fornuftig både på vei og bane. Da tilpasser bilen seg din kjørestil.

GT er et skikkelig råskinn. Toppfarten er på 270 km/t, mens 0-100 km/t tar bare 4,9 sekunder. Da er det bare å kjøre på med launch control for en skikkelig rivstart. V6-eren gir et visst snerr, men vi kunne gjerne tenke oss at den ga enda mer lyd à la den man finner i en AMG-variant fra Mercedes, S-modell fra Audi eller M fra BMW.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

255 eller 370 hk spiller ikke den helt store rollen på den spanske banen, hvor man ikke har de lengste rettstrekkene. Da er vektforskjellen på nesten 200 kg og bakhjulstrekk vs 4x4 viktigere.

Som en av Kias ingeniører fortalte oss i Spania; det var svært viktig for dem å gi Stinger kjøreegenskaper som stod i stil med det rå ytre. For å sikre seg best mulig ekspertise har Kia hentet inn et av BMW M-sports klokeste hoder.

Bensinmotorene var våre favoritter i Spania, men vi kjørte også 200 hk diesel-varianten over lengre strekninger på landevei. Den ga oss nok futt og et behagelig lydbilde.  Fordelen her hjemme er muligheten for 4x4.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hvem kommer til å kjøpe Stinger? Bilen blir naturligvis ingen storselger verken i Norge eller i Europa. Kia vil ikke snakke om salgsmål og volumer. I stedet understreker de at de nå entrer et helt nytt segment. Det viktigste blir å vise hva de kan.

«It is not just a car. It is all about the brand» får vi høre fra Kia-toppen. De som ser en Stinger skal endre oppfatning av Kia som merke. Eksisterende kunder skal bli stolte.

Stinger blir en spydspiss og et flaggskip som gir bud om hva som kommer fremover. Om lag 30 Kia-forhandlere har allerede sikret seg en Stinger som utstillings- eller demobil. Flere av disse har gått for den heftigste varianten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Prisene starter på 579.900 kroner. For den prisen får du innstegsvarianten «Sport», 200 dieselhester og trekk på bakhjulene. De fleste går for GT Line, som gir et pristillegg på 70.000 kroner. Foretrekker du firehjulstrekk må du legge ytterligere 90.000 kroner på bordet, noe som gir en pris på 739.900 kroner. Det er ikke direkte billig, men stadig flere kjøper biler i dette prisleiet.

2,0 liter bensin med 255 hk koster hundrelappen under 700.000 kroner, men denne utgaven leveres ikke med 4x4. Det gjør toppmodellen GT med 370 hk. Av en pris på 1.039.900 kroner er hele 531.726 registreringsavgift.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fordelen ved å kjøpe en Kia er dessuten at ALT er standardutstyr. Du finner alt det komfort- og sikkerhetsutstyret du kan tenke deg, i alle fall om du går for GT Line eller GT. Metallic lakk til 7.000 kroner og panorama soltak til 11.000 kroner er eneste tilvalg.

Alle Stinger-utgavene leveres med en åtte trinns automatkasse, utviklet innen konsernet, som standard.

Vi spurte en av Kia-representantene om Stinger var kjørt på Nürburgring. Joda, den var kjørt runde på runde, men ikke for å oppnå den raskeste rundetiden, men for å teste utholdenheten og kvaliteten ved belastning over lang tid.  Da er det kanskje ingen tilfeldighet at Kia er den eneste bilprodusenten som gir syv års garanti.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det finnes nok ikke mange nordmenn som vil betale over en drøy million for en Kia, til det er merket i for liten grad et entusiastmerke. Rundt 700.000 for en av de mindre motorene er mer overkommelig.

Kia kan nok være et «snobbe ned»-merke for noen som aldri ville ha kjøpt en tysk premiumbil. På den annen side er ikke Stinger direkte anonym, selv om det «bare er» en Kia.

I andre markeder, for eksempel Tyskland, er Stinger mye mer aktuell og interessant. Der koster ikke GT-varianten skjorta. Man sparer faktisk en del på å kjøpe en Stinger i forhold til en premium-modell. I Tyskland er det nok også et poeng at Kia ikke er forpliktet av «gentlemen’s agreements» om å holde begrense toppfarten til 250 km/t. 20 ekstra km/t kan være et kjøpsargument.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi sitter igjen med et ambivalent forhold til Stinger etter å ha opplevd den på landevei og bane. Den ser «smashing» ut. Det tror vi de fleste er enige om. Det beste er at den kjører overraskende bra. Dessuten er utstyrsnivået svært høyt.

Hovedproblemet er at Stinger havner i et lite segment, hvor konkurransen er beintøff. Dessverre tar avgiftssystemet livet av den herlige 3,3 liters-varianten. Men vi håper virkelig å se Stinger på norske veier. Den er en fryd for øyet.

Vi gjør oppmerksom på at vi deltok på lanseringen som Kias gjester.

(Se flere bilder under faktarammen)