Motor

Prøvekjørt

Mercedes AMG C43 4MATIC Coupé - ett kryss er viktigere enn alle andre!

Den bøllete lillebroren som stjeler all oppmerksomheten.

Artikkel av: Øystein Byberg
26. oktober 2017 - 14:03

Unnskyld! Jeg tar selvkritikk! Det var tullete av meg å bruke Sport+-knappen på Mercedes AMG C43 4MATIC Coupé da jeg kjørte til jobb rundt klokken 05:30 onsdag 11. oktober. Jeg håper du sovnet igjen etter at jeg vekket deg med det jeg mener er verdens vakreste lyd, men som du sikkert oppfattet som kinaputter, skudd eller tilsvarende. Det var pur egoisme fra min side. Det skal ikke skje igjen. I alle fall ikke før neste gang jeg får hånd om en AMG-nøkkel.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For å ta det viktigste først, for å unngå en potensiell tabbe. Det er ett kryss som er viktigere enn alle andre kryss når du velger ekstrautstyr til AMG C43. «AMG Performance eksos-system». Det lille krysset er viktigere enn alle andre kryss til sammen.  Det er de best anvendte 14.500 kronene du kan tenke deg og forvandler Mercedes-en fra en kattepus til en løve.

Knappen i midtkonsollen med bilde av to eksosrør er (sammen med modus-knappen) selve moroknappen, som du trykker inn samtidig med at du trykk av start- og stoppfunksjonen.  Råskapen fra eksosanlegget er avhengighetsskapende.  Det smeller og putrer i alle hastigheter.

367 hk er ikke ekstremt i 2017. Da skal du heller kjøpe deg en C63 med eller uten S-en bak. «Fullstendig galskap på fire hjul», konkluderte undertegnede etter å ha kjørt bilen med 510 hk i fjor på disse tider. 

Eller du kan gå for en Audi RS5, Porsche Cayman eller tilsvarende.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mens C43 er en lett kontrollerbar bil med Mercedes’ eminente 4MATIC-system, har den syke storebroren bare trekk på bakhjulene. Herlig, herlig, men farlig, farlig. Er du en lokal drifting-konge er nok C63 å foretrekke. For alle oss andre er C43 det perfekte kompromisset. Vel bruker den 0,8 sekunder ekstra til 100 km/t (4,7 sekunder), men du får skikkelig grep og ikke minst en bøllelyd som ikke står langt tilbake i forhold til den du får fra V8-eren i C63.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forbruk og utslipp er ikke faktorer som skal spille for mye inn når du kjøper bil i denne prisklassen. Vit at du betaler så pass mye i avgifter at man sikkert kunne plantet en skog et eller annet sted på kloden.

For å ta teorien først. Oppgitt forbruk er på 0,80 liter på mila ved blandet kjøring, samt et CO2-utslipp på 183 gram CO2 per kilometer. Legg på en ekstra liter, så er du der du skal være. Det er ikke bensinregningene som ruinerer deg.  Helst skal turtallet ligge rundt 4.500. Det får du med bilen i Sport +. Comfort-funksjonen ble knapt brukt i løpet av testperioden. Bilen er fortsatt stiv som en pinne (selvfølgelig), men turtallet roer seg litt vel mye.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det praktiske skal jeg ikke gå inn på. Det er ikke særlig relevant. Bilen har to dører og to bakseter. Det er ikke noen «ut på tur – aldri sur»-bil. Familien parkeres best hjemme eller i SUV-en. Trenger du bedre plass velger du naturligvis C- eller E-klasse med samme motor, eller GLC (som uforståelig nok ikke kan leveres med AMG Performance eksos-systemet, en skandale).

Setene er i kategorien «fantastiske». Du sikker som skrudd fast i sportssetene.

Blålys må du venne deg til når du kjøper en C43. I det du låser opp bilen dukker det opp et blått lysskjær i kjørelysene. Harry, men litt kult også. Ellers har C43 en såpass anonym fremtoning, dersom man ser bort i fra lydnivået naturligvis, at den ikke er en utpreget UP-magnet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Burmester-anlegg er ganske bortkastede penger i en slik bil, men valget er ditt.

Mercedes AMG C43 4MATIC Coupé er rett og slett et lite mesterverk for oss som elsker biler. Men du, husk «AMG Performance eksos-system»!!