Motor

Nye miljøvennlige lastebiler fra Volvo

Volvo Trucks satser på LNG. 

Volvo FH. Foto: Volvo Trucks.

Volvo FH. Foto: Volvo Trucks.

Artikkel av: Are  Strandli
3. oktober 2017 - 12:57

Med ny, energieffektiv teknologi for gassdrevne kjøretøyer gjør Volvo Trucks det nå mulig å redusere klimapåvirkningen innen tung region- og langtransport betydelig.

Volvo Trucks lanserer nå gassdrevne lastebiler med Euro 6-motorer som skal ha samme drivstoffeffektivitet og ytelse som dieseldrevne lastebiler, men med langt mindre klimapåvirkning, fremgår det av en pressemelding.

De nye lastebilene Volvo FH LNG og Volvo FM LNG, kan enten kjøre på biogass, med en CO2-reduksjon på opptil 100 prosent, eller naturgass som reduserer CO2-utslippene med 20 prosent sammenlignet med diesel.

Det understrekes at dette gjelder utslipp fra kjøretøyet under bruk, også kjent som «tank til hjul».

Videre opplyses det at sammenlignet med dagens gassdrevne lastbiler bruker Volvo Trucks' nye kjøretøyer mellom 15 og 25 prosent mindre drivstoff.

For å sikre lengst mulig kjørelengde, kjører lastebilene på flytende naturgass (LNG).

- De nye lastebilene som kjører på flytende naturgass eller biogass, gir et langt mindre klimaavtrykk enn diesellastebiler. I tillegg er de mye mer drivstoffeffektive enn de gassdrevne lastebilene som er tilgjengelige på markedet i dag. Dette gjør gass mer levedyktig som en erstatning for diesel, selv for tung langtransport, sier Mats Franzén, produktsjef for motorer i Volvo Trucks.

Ifølge Volvo kan en en transportør som kjører 120 000 km med langtransport hvert år, og som velger naturgass i stedet for diesel, redusere CO2-utslippene med opptil 20 tonn i året.

- Med tanke på at 264.000 tunge lastebiler ble registrert i EU bare i fjor, finnes det et enormt potensial for betydelige utslippsreduksjoner i et globalt perspektiv fra tung kommersiell trafikk, heter det i pressmeldingen fra Volvo Trucks.

Lastebilprodusenten på flere fordeler med bruk av naturgass som drivstoff.

- Tilgangen til naturgass er svært god, den er konkurransedyktig priset i mange land, og LNG-infrastrukturen bygges ut over hele Europa i henhold til EU-kommisjonens og medlemslandenes handlingspakke for å sikre Europas energiforsyning på lang sikt.

- På grunn av dette anser vi LNG som førstevalget vårt som alternativ til diesel på lang sikt, både for region- og langtransport, hvor drivstoffeffektivitet, nyttelast og produktivitet er helt essensielt. Med en høyere grad av biogass, kan klimapåvirkningen reduseres mye mer. For transportoperasjoner i bymiljøer, hvor kjørelengde ikke er like viktig, kommer elektriske kjøretøyer til å spille en mye større rolle i fremtiden, sier Lars Mårtensson, miljø- og innovasjonsansvarlig i Volvo Trucks.

- Visjonen vår er at lastebilene til Volvo etter hvert skal være utslippsfrie, men dette krever mange løsninger som virker parallelt, og ikke bare én enkelt løsning. LNG er én av dem, fastslår han.