Motor

BMW i8 har mistet taket

BMW i8 Roadster kommer til Norge til våren. Her er den norske prisen.

Foto: Hegnar.no

Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
30. november 2017 - 12:13

Den særegne BMW i-familien fortsetter å vokse: Nå lanseres den ladbare sportsbilen BMW i8 Roadster, en futuristisk cabriolet med mulighet for ren elektrisk kjøreglede.

Helt nye BMW i8 Roadster hadde sin verdenspremiere under Los Angeles Auto Show onsdag kveld. Den kommer til Norge i mai 2018.

Samtidig oppdateres den originale BMW i8, som nå har fått navnet BMW i8 Coupé for å skille seg fra den takløse tvillingbroren. Begge modellene lanseres med oppdatert batteri og forbedret ytelse.

– Mens 2+2-seteren BMW i8 Coupé allerede skiller seg ut fra mengden, byr den helt nye BMW i8 Roadster på en ekstra dose kjøreglede og vind i håret for fører og passasjer. Slagordet vårt «ren kjøreglede» får nå nok en ny elektrisk dimensjon, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, i en melding.

Felles for begge de nye BMW i8-modellene er et videreutviklet eDrive-system og større batterikapasitet. Energiinnholdet i lithium-ion batteriet har økt fra 7,1 kWh til 11,6 kWh (netto 9,4 kWh). Dette betyr ogå at den elektriske motoren har mer energi tilgjengelig. 

Resultatet er lengre elektrisk rekkevidde, bedre effekt og mer dynamiske ytelser. Den rene elektrisk rekkevidden for nye BWW i8 Coupé og helt nye BMW i8 Roadster er på henholdsvis 55 og 53 kilometer, i følge den europeiske NEDC-standarden.

For nye i8 Coupé- eller Roadster-eiere blir det mulig å kjøre helelektrisk i opptil 105 km/t, hele 35 km/t raskere enn den første utgaven av BMW i8. Aktiveres eDrive-funksjonen fullt ut, økes den elektriske terskelen til hele 120 km/t. Bensinmotoren kobles da kun inn når man kjører over denne hastigheten eller når man trykker gassen i bunn for å øke akselerasjonen.

Det oppgraderte eDrive-systemet sørger også for at bensinmotoren stenges av oftere under normal kjøring, slik at du som sjåfør vil kjøre mer på ren elektrisk drift.

De nye modellene har et hybrid-spesifikt firehjulsdriftsystem, som styres intelligent av bilen. I likhet med tidligere modeller driver en bensinmotor hjulene på bakakselen, mens en elektrisk motor driver framakselen. Effekten i den elektriske motoren har økt fra 131 hk til 143 hk (105 kW). Den tresylindrede bensinmotoren leverer fortsatt 231 hestekrefter og et dreiemoment 320 Nm. Samlet effekt er nå 374 hk.

Den helt nye BMW i8 Roadster gjør unna 0-100 km/t på 4,6 sekunder, mens den nye BMW i8 Coupé gjør samme oppgave på 4,4 sekunder. Topphastigheten for de begge lyder på 250 km/t.

– Med lanseringen av nye BMW i8 Coupé og helt nye BMW i8 Roadster, har vi valgt å utvide standardutstyret på de to modellene, så godt som alt tidligere ekstrautstyr er nå standard. Kunden behøver med andre ord stort sett kun å velge interiør, lakkfarge og felger på sin nye BMW i8, sier Tegneby.

Startpris BMW i8 Coupé: 1.352.000 eks. leveringsomkostninger

Startpris BMW i8 Roadster: 1.509.000 eks. leveringsomkostninger

Du finner flere nyheter fra Los Angeles, samt bilder, på Hegnar BILs Facebook-sider