Motor

Bilgiganter går sammen om hurtigladenettverk

En rekke europeiske bilprodusenter etablerer et joint venture som skal bygge hurtigladestasjoner.

IONITY hurtigladenettverk. Foto: Ford Motor Company.

IONITY hurtigladenettverk. Foto: Ford Motor Company.

Artikkel av: Are  Strandli
3. november 2017 - 09:19

BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group sammen med Audi og Porsche, annonserer fredag at de etablerer et joint venture selskap som får navnet IONITY.

Det nye selskapet skal implementere og drifte et nettverk av superraske hurtigladestasjoner for elektriske biler i hele Europa.

Planen er å bygge rundt 400 superraske hurtigladestasjoner innen 2020.

- For at elektriske biler skal slå igjennom i markedet er tilgangen på et stort nettverk av superraske ladestasjoner helt avgjørende. Opprettelsen av IONITY er en viktig milepæl og viser at bilprodusentene i felleskap tar dette ansvaret på alvor. Med opprettelsen av dette superraske hurtigladernettverket i Europa, gjør vi elektriske biler egnet også for lengre kjøreturer. Vårt fokus er å levere rask og enkel lading med en digital betalingsløsning til hver enkelt kunde, sier Michael Hajesch som blir administrerende direktør i det nye selskapet som er etablert i München.

Byggestart i 2017

De første 20 stasjonene til IONITY har byggestart i 2017, og vil settes opp langs motorveier og andre hovedferdsårer i Tyskland, Norge og Østerrike med en avstand på rundt 120 kilometer fra hverandre.

Det opplyses at IONITY vil samarbeide med forretningspartnere som «Tank & Rast», «Circle K» og «OMV» for å kunne benytte deres attraktive beliggenhet.

Nettverket vil i løpet av 2018 utvides til mer enn 100 superraske hurtigladestasjoner.

Hurtigladenettverket vil bruke den europeiske ladestandarden «Combined Charging System» (CSS) og ladekapasiteten vil være opp til 350 kW per ladepunkt. Det gjør ladetiden på nye el-biler med denne teknologien merkbart kortere enn ved dagens hurtigladestasjoner, opplyses det.

IONITY mener at tilgjengeligheten for alle bilmerker med denne teknologien og den brede distribusjonen i Europa, vil øke aksepten for elektriske biler i fremtiden.

BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group har lik eierandel i joint venture selskapet.

For at ladenettverket skal bli større, inviteres også andre bilprodusenter for å bidra.