Motor

Elbiler selges kjapt!

Brukte elbiler blir solgt i løpet av svært kort tid.

Golf GTE og e-Golf. Foto: VW

Golf GTE og e-Golf. Foto: VW

Artikkel av: Øystein Byberg
7. november 2017 - 13:53

Etter en rolig høst, er volumet av aktive bilannonser igjen stigende. I begynnelsen av november er det registrert over 69.000 bilannonser, det høyeste målte antall bilannonser på FINN siden 2013.

Av 66.545 bilannonser publisert i oktober 2017, er 58 prosent dieselbiler og 34 prosent bensinbiler. El- og hybridbiler står for omtrent 4 prosent av markedet hver.

- Selv om det er store variasjoner i liggetid for elbilene på FINN, ligger bilene sjelden mer enn én til to uker, og har en høyere omsetningshastighet enn hva vi har sett tidligere. Det kan tyde på at det er lett å selge elbil for tiden, sier produktdirektør for FINN motor, Eirik Håstein, i en melding.

Elbilene har også lav republisering, noe som tyder på at bilene går raskt og at annonsørene ikke har behov for å legge bilen ut på nytt.

Rushtidsavgift

Snittprisene gjenspeiler markedet med tanke på alder. Mens en dieselbil i snitt koster 319.000 kroner hos en merkeforhandler, ligger snittprisen hos en privatannonsør på 140.000 kroner. Hybridbilene har en snittpris på mellom 450.000 og 300.000 kroner avhengig av om det er forhandler eller privatperson som selger. Snittprisen på bensinbiler i oktober er varierer fra 74.000 til 280.000 kroner. Elbiler solgt av privatpersoner har en snittpris på 312.500 kroner, mens snittprisen hos en merkeforhandler er 253.000 kroner.

- Snittprisen er generelt lavere for private annonsører og annet bilutsalg, da de stort sett selger eldre biler enn for eksempel merkeforhandleren. Unntaket er elbiler. I oktober har vi registrert en høyere snittpris for privatannonser enn merkeforhandlere når det kommer til elbil, sier Håstein.

- Vi registerer en større interesse enn tidligere for el- og hybridbiler. Opp mot innføringen av rushtidsavgift tidligere i høst, kunne vi se søk etter elektriske biler stige betraktelig, sier produktdirektøren.  

Samtidig påpeker han at det ikke har vært en økning i antall dager bensin- og dieselbiler ligger ute på FINN før de blir solgt, eller at dieselbilene krever mer publisering enn andre.

Fortsatt står diesel for 40 prosent av søkene når det gjelder drivstoff. Oslo har lavest andel dieselbiler med 49 prosent, og hybryd- og elbiler utgjør til sammen 13 prosent av de bilene som annonseres. Vest-Agder har høyest andel elbiler med over syv prosent.

- Dieselproblematikken er nok mye er byproblem. Hovedsakelig dreier dette seg om å ha riktig forventning, og sette en fornuftig pris når man skal selge, avslutter Håstein