Motor

Jaguar E-PACE og Range Rover Sport P400e på snarvisitt i Norge

Ladbare Range Rover Sport og kompakt-SUV-en Jaguar E-PACE er på plass i Norge, flere måneder før den ofifsielle lanseringen.

Artikkel av: Øystein Byberg
10. november 2017 - 11:26

Jaguar E-PACE har norgeslansering i januar 2018 og Range Rover Sport Plug In Hybrid lanseres mars 2018, men nå er begge bilene på en snarvisitt i Norge. Stedet er Fornebu, hvor importøren holder hus.

Med disse to modellene har Jaguar Land Rover-importøren enda flere bein å stå på i 2018 og blir aktuelle for et enda større publikum.

Faktisk tror importøren at hele 80 prosent av kjøperne av kompakt-SUV-en E-PACE vil være nye for Jaguar. For å lokke til seg kunder blir det blant annet lansert en toppspekket «launch edition» til 599.900 kroner, som ligger 100.200 kroner under veiledende pris.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den kompakte Jaguar-SUV-en går inn i et segment preget av knalltøff konkurranse. Det siktes mot et salg av rundt 200 biler de første 12 månedene.

Ladbar Range Rover

Vel så viktig blir en faceliftet utgave av Range Rover og Range Rover Sport, som blant annet får det flotte dashbordet vi har sett i Velar.

Den store nyheten nå er at Range Rover, både den vanlige og Sport-utgaven, leveres som ladbar hybrid.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

-  Den har vi ventet lenge på. Det blir den første offroad plug-in på markedet, sa salgssjef Jacob Moer Aanonsen hos Jaguar Land Rover Norway under et pressearrangement fredag. 

Range Rover Sport P400e er utstyrt med en elmotor og en lett bensinmotor på 300 hk. Samlet effekt blir 404 hk. Den elektriske rekkevidden blir oppgitt til 51 km, noe som i praksis nok vil bety at den klarer 30-40 km.

- Det er fortsatt en romslig bil, sier Moer Aanonsen og viser til at bagasjerommet blir på 703 liter, mot 750 for den vanlige Range Rover Sport.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hvor mye bilen veier er ikke offentlig kjent, men 0-100 km/t går unna på 6,7 sekunder.

Importøren har regnet seg frem til at markedet for store ladbare SUV-er er på rundt 5.000 biler i året. Range Rover skal etter planen stå for rundt seks prosent av dette, det vil si 300 biler, hvorav 200 Sport.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jacob Moer Aanonsen

-  Range Rover har aldri tidligere vært så tilgjengelig, sier Moer Aanonsen, og viser til at startprisen er på under 950.000 kroner. Importøren ser potensial for flere kunder når den ladbare hybriden er på plass.

Allerede forrige helg ble Range Rover Sport i plug-in-versjon vist frem i Norge for første gang. Det skjedde på en messe i Bergen.

 -  Der solgte vi fire biler, sier importøren.