Motor

Volvo V90 Cross Country med «feil» motor

Det er jammen ikke lett å være Volvo-kunde om dagen! 

Artikkel av: Øystein Byberg
7. november 2017 - 14:28

Da tenker vi naturligvis på alle valgmulighetene man har. For rundt én million (ja, Volvo er ikke bare for Medel-Svensson lenger) kan du kjøpe en toppspekket XC60 eller V90, eventuelt en moderat utstyrt XC90. 

Ønsker du SUV-fremkommelighet OG stasjonsvogn er V90 Cross Country (CC) det opplagte valget.

Vi skal komme tilbake til hvorfor det ikke er så lett å velge, men først V90 CC, som er bygget på samme vinneroppskrift som gode, gamle XC70.  Utgangspunktet er en vanlig V90, men hvor bakkeklaringen er økt til SUV-nivå, det vil si 22 cm, samt noen røffe designelementer, først og fremst plast rundt hjulbuene og skliplater foran og bak. (PS: Velg gjerne en lys farge, som testbilen, slik at kontrastene blir tydeligere)

V90 CC oser av status og en aktiv livsstil, akkurat slik mange nordmenn liker å fremstå.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi har tidligere kjørt Cross Country-versjonen med den minste dieselmotoren D4 med 190 hk, som for noen år siden ville vært det opplagte valget når man kjøpte ny bil. Slik er det ikke lenger. Nå er det ledning og/eller bensin som gjelder.

På bakluken på det siste testobjektet finner vi tall- og bokstavkombinasjonen T5. Det vil si 254 bensinhester hentet fra en to liters maskin.  0-100 km/t tar brukbare 7,4 sekunder, 1,4 sekunder mindre enn om man kjører den minste dieselvarianten. Toppfarten er 20 km/t høyere, det vil si 230 km/t.

Til dieselens forsvar kan vi nevne at prisen ligger syv prosent lavere (antakelig mer i praksis da det kjøres kampanjetilbud på D4), mens dreiemomentet ligger 14 prosent høyere (400 Nm vs 350 Nm). Dessuten ligger D4 hele 30 prosent lavere enn T5 når det gjelder forbruk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dermed blir bosted og bruksmønster helt avgjørende for hva man velger. Mange vil nok uansett styre unna V90 Cross Country av den enkle grunn at den ikke leveres med gave- og kraftpakken T8. Med andre ord, den kan ikke leveres som ladbar hybrid, slik både V90, XC60 og XC90 kan.

Dermed blir det som normalt ville ha vært en salgsvinner i Volvo-lokalene en bil for spesielt interesserte. De får til gjengjeld en herlig bil med et nydelig interiør, flott design, god plass og ikke minste ypperlig fremkommelighet.

Volvo er blant bilfabrikantene som bygger inn autonomi i bilene sine. De vet at for å nå målet om null drepte eller hardt skadde i en ny Volvo innen 2020 må en av de største risikofaktorene bort; fatale førerfeil. Derfor finner vi en autopilot-variant i Volvoen, som sørger for å styre bilen med linjemarkeringen og holde jevn avstand til foranliggende kjøretøy. Du må fortsatt holde i rattet, i alle fall med jevne mellomrom.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PS: Den første dagen vi kjørte bilen lot vi oss irritere av en signallyd. Vi skjønte ikke helt hva det var. Var det lane assisten? Kjørte vi for fort? Vi fant ikke ut av det før vi begynte å gå inn i menyene for bilen. Da fant vi krysset! Det var for varsellyd for hver gang vi passerte et farts- eller fareskilt. De er det mange av i Norge!  Og dermed kunne vi løse problemet én gang for alle.

V90 Cross Country T5 koster i PRO-versjon fra 725.000 kroner, som slett ikke er ille, men vår testbil koster med pakker, ekstrautstyr og tilbehør 941.537 kroner.

Til sammenligning starter XC60 T8 på 690.000 kroner og V90 T8 fra 655.000 kroner. Og disse plug-in-variantene har en ytelse på 407 hk!

Vi synes Volvo V90 Cross Country er tøff, men føler at T5 blir litt feil i Norge nå.