Motor

NAF: - Brukt elbilbatteri er ganske «safe»

Nå betaler man nesten det samme og av og til mer enn nybilpris for brukte elbiler.

Golf GTE og e-Golf. Foto: VW

Golf GTE og e-Golf. Foto: VW

Artikkel av: Øystein Byberg
7. desember 2017 - 13:32

Mange vurderer å kjøpe brukt elbil, men usikkerheten som bremser en del bruktbilkjøpere er om batteripakken kan by på store uforutsette utgifter.

- Tommelfingerregelen er at batteriet på en moderne elbil overlever bilen. Så det er liten grunn til å frykte batterihavari, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en melding.

Et moderne elbilbatteri er svært holdbart, så holdbart at det er viktigere å sjekke annet på bilen, slik som rust og mekaniske ting. Vanligvis mister et batteri noen få prosent ytelse de første 80.000 kilometrene. Deretter holder det seg temmelig stabilt i flere hundre tusen kilometer.

- Vurderer du en elbil som er fem år eller nyere, er det ikke batteripakken som bør være det du er mest opptatt av å sjekke, mener Sødal.

- Det er den vanlige sjekklisten for bruktbilkjøp som gjelder, fortsetter han.

En elbil er langt enklere mekanisk enn en bensin- eller dieselbil. Elmotoren er enkel, mens motoren i en tradisjonell bil har mange bevegelige deler. Historikken til bilen er viktig å kartlegge så som at servicer er fulgt, om det har vært skader på bilen og lignende. Rust er det også viktig å være oppmerksom på både i hjulbuer og under bilen. Prøvekjøring er også lurt for å høre etter ulyder og sjekke at alle betjeningsknapper og – hendler fungerer som de skal.

- Bruktbilkjøp er det våre advokater og tekniske rådgivere får flest henvendelser om. Så det er viktig å være grundig når man kjøper bruktbil om den går på strøm eller ikke, rådgir Nils Sødal.

- Føler man seg ikke kompetent til dette, er det hjelp å få enten ved å ha med seg en bilkyndig eller ta en test hos oss, fortsetter han.

Etterspørselen etter nye elbiler har vært og er høy, mens bruktmarkedet frem til i høst var normalt. Bruktmarkedet for elbil svinger mer enn for tradisjonelle biler, i og med at det er færre biler til salgs. Etter at de nye bomtakstene i Oslo ble innført i høst, har etterspørsel etter på brukte elbiler økt kraftig. Nå betaler man nesten det samme og av og til mer enn nybilpris for brukte elbiler.

- Slik som prisene er nå, kan det være lurt å ha litt is i magen. Faktisk kan det være lurt å bestille en ny elbil tross lang ventetid, mener Sødal. - Da vil man få en bil med lengre rekkevidde uten at det nødvendigvis koster mer. Så får man heller akseptere å betale bompengene i ventetiden, avslutter han.