Motor

Prøvekjørt

Renault Koleos - stor, men litt for dyr

Det har kommet en helt ny SUV på markedet. Velger du «feil» motor bidrar du til å fylle statskassen.

Artikkel av: Øystein Byberg
6. desember 2017 - 13:53

Renault har vært et vinnermerke i Norge de siste årene, men det er bare én modell som selger; elbilen Zoe. Sjarmtrollet står for over 70 prosent av registreringene så langt i år. Salgsvekst til tross, Renault kan bare skilte med en trist 18. plass på registreringsstatistikken til OFV, rett bak Suzuki.

Importøren hadde nok håpet at flere skulle få opp øynene for merket, noe de enn så lenge ikke har gjort, til tross for at modellparken har blitt større. Tidligere har vi blant annet hatt positive opplevelser med de store familiebilene Talisman og Grand Scenic.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SUV-er

Renault har imidlertid skjønt at én trend er viktigere enn de fleste andre trender både her hjemme og internasjonalt: Folk vil ha SUV-er!  Fra før har franskmennene kommet med lille Captur og kompakt—SUV-en Kadjar, biler det er solgt henholdsvis 219 og 179 av så langt i år, men nå kommer endelig et D-segment-alternativ; Koleos.

Koleos har eksistert som Renault-modell i mange år, men det er først nå, med en helt ny utgave, den tas inn til Norge. Der skal den få bryne seg på tøffe konkurrenter som Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander, VW Tiguan, Skoda Kodiaq og Mazda CX-5.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Romslig

Koleos er blant de største i segmentet, med en romslig kupé.  Bagasjerommet er på nesten 530 liter med alle setene intakt, samt 1.677 liter med baksetet slått ned. Bakseteplassen er omtrent som i andre SUV-er av denne størrelsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

4x4 og automat

Kjøper du Koleos med 4x4 den største motoren på 177 hk, med CVT trinnløs automat, er maksimal hengervekt 1.650 kg. Velger du samme bil med 130 hk, forhjulstrekk og manuell kasse er tallet paradoksalt nok høyere; 2.000 kg.

Testbilen var topputgaven. Det er litt synd at de rimeligste utgavene verken kan levere med 4x4 eller automat. Vi satte stor pris på 4x4-systemet på glatte vinterveier.

X Tronic automatkassen fungerer helt «greit». Det går helt fint å leve med trinnløse automatkasser. Heldigvis oppleves ikke kassen som så masete som slike kasser kan være.

Vi synes imidlertid at det er litt lite futt i bilen. Vi hadde ventet mer sprut med 177 hk under panseret. Med fullastet bil ville det nok absolutt vært en fordel med mer trøkk i fra motorrommet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi har knapt kjørt en bil tidligere som har vært så lett på rattet. Det gjør manøvrering i parkeringshus svært lett. Oppe i fart på motorveien skulle vi imidlertid ønsket oss en bedre styrefølelse. Den 1,75 tonn tunge SUV-en gir ikke den tyngden, i positiv forstand, man forventer på langtur.

PS: Bilen har også varme i rattet, som er veldig bra. Alle biler som selges i Norge burde hatt det. Det var deilig da vi hentet bilen hos importøren en kald vinterdag, men vi klarte imidlertid å irritere oss litt likevel. Hvor i alle dager skrur vi av varmen? Fingrene var varmet opp og vel så det, men vi fant ikke knappen for varmen noen av de «vanlige» stedene. Det var ingen synlig knapp på rattet eller i midtkonsollen, heller ingen rattsymboler på infotainment-skjermen.

Etter å ha parkert den fant vi den godt gjemt til venstre, bak rattet, sammen med andre knapper man fra tid til annen har bruk for, ESP-knappen, samt knappen for bakluken og låsing av 4x4-systemet. Her er det om å gjøre å ikke trykke på feil knapp når man fikler bak der. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

«Eksklusivt»

Koleos følger opp designspråket fra resten av Renault-familien. Det er mest synlig fremme og bak på bilen, hvor de karakteristiske lyssignaturene er på plass og aldri levner noen tvil om hvilket bilmerke du bak deg.

Renault fremhever selv det «eksklusive» interiøret. Vi må innrømme at «eksklusivitet» ikke var følelsen vi fikk inni bilen. Igjen, det er helt greit, men det er langt unna premiumfølelsen vi har opplevd i andre SUV-er, selv rimeligere modeller.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Utstyrsnivået i vår «Bose»-utgave er høyt, med for eksempel blindsonevarsling, LED hovedlys, Bose-anlegg med 12 høyttalere og ryggekamera. Du får også R-LINK 2 multimediesystem med en 8,7 tommers vertikal skjerm, som er litt rotete i betjeningen.

Radioen betjenes på sedvanlig Renault-vis via en spak bak rattet.

PS: Renault kjører et introduksjonstilbud på en pakke bestående av «Executive» skinninteriør, oppvarmet frontrute, varme i baksetet, elektrisk åpning av bakluken, parkeringsassistent og 19 tommers aluminiumsfelger. Prisen er 19.900 kroner, som er halv pris av ordinær pris. Kjøper du Koleos skal du kjøpe denne pakken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Avgiftene tar knekken på den største motoren

Koleos har en startpris på 375.000 kroner. Det er det ingenting å si på for en større SUV.  Da får du det kjipeste utstyrsnivået ZEN, 130 dieselhester, forhjulstrekk og manuell kasse. Mange vil nok bla opp 35.000 kroner ekstra for BOSE Edition, som er proppet med utstyr.  

Hele 140.000 kroner ekstra må du ut med for den største dieselmotoren, 4x4 og CVT-kasse. 550.000 kroner for en Renault virker litt stivt i forhold til flere av konkurrentene. Det som tar knekken på på bilen er avgiftene.  Topputgaven veier om lag 200 kg mer enn 130 hk-utgaven og blir straffet med en engangsavgift på hele 244.690 kroner. Til sammenligning er avgiftene på ladbare Mitsubishi Outlander 5.932 kroner!

Dermed er begge bestselgerne Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander i toppspekkede hybrid-utgaver betydelig rimeligere. Det er også en av våre favoritter, Mazda CX-5, som med alt utstyr og største motorer kommer på under en halv million.

Og Renault har ikke så høy «standing» i det norske markedet at folk er villige til å betale ekstra for merket.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

«Helt grei»

Vi sitter igjen med et positiv inntrykk av Renault Koleos, for all del, men vi synes ikke den skiller seg nok positivt ut i forhold til konkurrentene til at vi helt skjønner hvorfor man skal kjøpe bilen, i alle fall ikke med den største motoren. 130 hk-varianten er i det minste mer edruelig priset.