Motor

Prøvekjørt

Volvos nye baby-SUV leverer varene

XC40 er en dundrende god bil, men for norske kunder er det én ting som mangler. Foreløpig. 

Volvo XC40. Foto: Volvo.

Volvo XC40. Foto: Volvo.

Artikkel av: Are  Strandli
15. desember 2017 - 14:45

Volvo har to ultrapopulære SUVer på markedet i XC60 og XC90. Nå har tredjemann kommet til verden, rettere sagt i Barcelona, og der sto vi klare for å klippe navlestrengen.

Barnet er en liten, leken og trendy kompakt-SUV i premiumklassen, som skal gjøre SUV-familien til Volvo komplett.

Slik beskrives nye Volvo XC 40, og det var med stor spenning vi dro til Spania for å ta denne nye doningen i nærmere øyesyn.

Nytt segment

Med XC40 sikter Volvo seg inn på et helt nytt segment, etter å ha gjort braksuksess med de to større brødrene XC60 og XC90. Det er også den første Volvoen som er basert på CMA-plattformen.

Populariteten til XC60 og XC90 gjør at Volvo allerede har forhåndsolgt et hundretalls stykker av XC40 siden ordrebøkene åpnet i september. Det dreier seg om rundt 500 biler, ifølge Volvo.

Sammenlignet med XC60 som ble bestilt av hele 683 stykker på ÉN dag da det ble åpnet for bestilling, er det ikke mye, men administrerende direktør Øystein Herland i Volvocars Norway, synes ikke det er noe å si på de foreløpige salgstallene.

- Det er vi veldig fornøyd med siden det er helt nytt segment, sier han.

- Vi har vært litt bortskjemt, fortsetter Herland, og viser til at forhåndsinteressen for de større brødrene rett og slett var enorm.

Volvo XC40. Foto: Volvo.

Romslig

Førsteinntrykket av Volvos nye SUV-baby er at den er utrolig elegant og tøff på samme tid. Designet med den kraftige grillen, de sinte frontlyktene som har Tors Hammer på innsiden, viderefører det vi ser på som en kompromissløs linje som Volvo har valgt; Skal det være, så skal det være.

Videre gjør bakkeklaringen på 21,1 cm at den har god høyde. Den virker større enn forventet, både innvendig og utvendig.

Fra rompe til snute måler den 442,5 cm. Storebror XC60 er til sammenligning 26,5 cm lenger.

Volvo har gjort et stort poeng av det er stor plass innvendig, til tross for den litt mindre størrelsen. En rekke praktiske løsninger med oppbevaringsmuligheter i det uendelige bidrar til dette.  

Til og med under forsetene kan det lagres ting som man trenger, eller ikke trenger. Videre er den i større grad tilpasset nye tider med flere lademuligheter for smarttelefonen, samt egne holdere til kredittkortene. Høyttalerne er fjernet fra dørene for å frigjøre plass til vannflasker, bærbare datamaskiner eller andre ting.

Volvo XC40. Foto: Volvo.

Noe vi ble spesielt imponert over var bagasjerommet. Det er rett og slett spekket med geniale løsninger for at bagasjen skal kunne stues best mulig. Det kan deles og justeres opp og ned og i mente, alt etter hva man trenger plass til. Den totale plassen er som man forventer av en liten SUV - 460 liter - men løsningene er langt bedre. Det er til og med opplegg for å henge opp bæreposer dersom man har behov for det.

Førermiljøet er utrolig behagelig. Man sitter godt i setene som i kjent Volvo-stil gir over snittet god støtte til korsryggen. Rattet er tykt og behagelig å holde i, og oversikten over instrumentpanel er upåklagelig.  Videre er dashbordet, som alle andre nye Volvoer, utstyrt med en 12 tommers berøringsskjerm som gir god oversikt og er svært brukervennlig.

Totalt sett oser det kvalitet av interiøret.

Volvo XC40. Foto: Volvo.

Sikkerhet

Sikkerhet er i høysete hos Volvo som har sin visjon om at ingen mennesker skal bli drept eller alvorlig skadet i en Volvo fra 2020.

Det innebærer at bilen kommer med noe Volvo kaller for City Safety som standard. Det betyr blant annet varsling for fotgjengere, syklister, store dyr, kryssende trafikk, og automatisk oppbremsing.

Videre har den flere andre systemer, blant annet lane assist som vi for øvrig syntes fungerte utmerket godt. Akkurat passe aktiv uten at det blir irriterende.

Pilot Assist-systemet bidrar med semiautonom kjøreassistanse i hastigheter opptil 130 km/t. Det fungerte også svært godt. Man kan ta hendene av rattet og la bilen gjøre jobben i rundt 20 sekunder før man får beskjed om å ta rattet igjen.

Stabil

Vi fikk kjøre en D4 med 190 dieselhester og et Momentum-ustyrsnivå, samt en T5 med 247 hestekrefter og R-design.

Begge gir godt med trøkk, men bensinversjonen er morsommere å kjøre, selv om dreiemomentet på 350 Newtonmeter er 50 Newtonmeter mindre enn det dieselversjonen kan skilte med.

Akselerasjonen fra 0-100 går på 6,5 sekunder med bensinmotoren, mot 7,9 sekunder for dieselen.   

I Norge vil man i utgangspunktet være mer interessert i en elektrifisert utgave. Det kommer. Når det blir, er imidlertid usikkert.

- Det er ikke tidfestet enda, sier den norske Volvosjefen-. 

XC40 vil også være den første Volvoen som kommer med en tresylindret motor.

R-design kommer med sports chassis som standard, noe som gjør bilen stivere, bedre i høy fart, og enda mer smooth i svingene. Forskjellen mellom de to versjonene var imidlertid ikke enorm.

XC40 tåler både høy fart og svingete veier, og er overraskende stabil med tanke på høyden.

De første norske kundene kan forvente å ta sine nye biler i bruk i månedskiftet februar/mars neste år.

Det uttalte salgsmålet er 1.200 biler i 2018, men allerede nå innrømmer den norske Volvo-sjefen at det målet nok er litt beskjedent, forhåndsbestillingene tatt i betraktning.

Prisene for de to første XC40-modellene som kommer på markedet starter på drøye 500.000, mens man fra midten av neste år kan få utgaver med mindre motorer og forhjulstrekk til litt over 400.000 kroner.

Hvorvidt prisingen er attraktiv sammenlignet med biler i samme segment, eller biler i segmentet over, er en vurderingssak. Faktum er uansett at det er en knallbra bil som leverer ekte Volvo-kvalitet, og som man utvilsomt vil være fornøyd med om det er en slik bil man vil ha.

 Volvo har forøvrig også lansert en ny modell for bilhold som innebærer at du faktisk kan abonnere på en XC40 med en fast månedlig pris der det eneste du betaler utenom er bensinpenger og bompenger. 

Les mer om «Care by Volvo» her.