Motor

Prøvekjørt

BMW 6-serie GT ypper oppover

«Den stygge andungen» gjenoppstår som en vakker svane. 

Foto: BMW

Foto: BMW

Artikkel av: Øystein Byberg
29. januar 2018 - 13.58

BMW 5-serie GT ble aldri den helt store hit-en. Kjøremessig var det en flott bil, men utseende var litt omstridt.  Nå er etterfølgeren på plass. Modellen er distansert fra vanlige 5-serie med ny modell-betegnelse; 6-serie GT.  Listen legges høyere, opp mot 7-serie.

Heldigvis har BMW maktet å gjøre den nye modellen betydelig penere enn forgjengeren. Den oser av luksus og har noen designelementer som gir et sportslig preg, som den markante spoileren på bakluken som foldes ut automatisk i høye hastigheter. Ellers er designet typisk BMW, med adaptive LED-lykter og den store, velkjente nyregrillen. Bakfra skiller den seg mer ut i forhold til resten av familien.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: BMW

Den tyske premiumbilprodusenten ville aldri gjort store designmessige endringer på linje med de daværende designsjef Chris Bangle gjorde med 7-eren for en del år siden.

6-serie GT er en stor bil. Lengden er på 5,09 meter, 9 cm mer enn forgjengeren. Den er nøyaktig like lang som en 7-serie, samt 16 cm lengre enn 5-serie.  Det betyr god plass for passasjerene og et romslig bagasjerom på hele 610 liter, mot 500 i utgående modell. Med setene nedslått er kapasiteten på 1.800 liter, faktisk 100 liter mer enn det en 5-serie stasjonsvogn kan skilte med.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: BMW

Den har blitt litt dyrere og litt finere enn 5-serie. Det understrekes også av motorprogrammet som er tilgjengelig. En 6-serie GT kan bare leveres med rekkeseksere på tre liter, i alle fall i Norge.

Den rimeligste varianten er en 630d med 265 hk, som vi har kjørt, samt 640d med 320 hk og bensinutgaven 640i med 340 hester under panseret. 8 trinns automat er standard. I Norge får du dessuten xDrive enten du vil eller ikke, og det vil du ha i en slik bil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

«Vår» testbil med 630d på hekken klarer 0-100 km/t på 6 sekunder, mens toppfarten naturligvis er begrenset til 250 km/t. BMW er lydige der og holder seg til vedtatte bransjestandarder i Tyskland.

Vel så viktig er det at du har et dreiemoment på inntil 620 Nm tilgjengelig. Det er det som betyr noe i det daglige, når du vil dra forbi vogntoget.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bak rattet fikk vi den gode «BMW-følelsen», hvor alt er på stell. Kupeen gir det premium-preget en bil i denne prisklassen skal ha.

6-serie GT er virkelig en Grand Tourer for de lange bilturene. BMW er flinke å treffe den hårfine balansegangen mellom komfort og sportslighet. Luftfjæring er standard på bakakslingen.

Vekten er redusert med inntil 150 kilo i forhold til forgjengeren. Det betyr også at utslipp og forbruk presses nedover, noe som igjen gir seg utslag i lavere avgifter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

6-serie GT fremstår som en fin vinterbil, ikke minst på grunn av BMWs flotte xDrive 4x4-system.

På mørke vinterveier satte vi pris på BMWs Night Vision, som gir føreren ekstra hjelp til å se fotgjengere som har slurvet med refleksbruken.

En annen vinterfunksjon vi satte pris på, både i 6-serie GT og ferske X3, er at du kan forhåndsinnstille varme i ratt og seter å slå seg på ved gitte temperaturer. Du kan også bestemme effekten på varmen i forkant. Det er veldig kjekt å ha i Norge.

Du sitter litt høyere i en 6-serie GT enn en 5-serie, uten at det blir noen SUV av den grunn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BMW 6-serie GT leveres med en rekke kameraer og valgfrie radar og ultralydsesonserer som overvåker bilens omgivelser. Kollisjons- og fotgjengervarsel med kollisjonsvarsel kommer som standard.

Mot pristillegg kan man bestille en ny og forbedret versjon av aktiv Cruise Control med Stop & Go-funksjon som opererer i hastigheter mellom 0 og 210 km/t.  BMW hevder selv at førerassistansesystemene er et annet element som bidrar til at 6-serie Gran Turismo tar BMW ett steg nærmere autonom kjøring.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: BMW

Du får en 630d GT fra 856.000 kroner, men vi understreker at det er en «fra»-pris. Innen du har forlatt godtebutikken, det vil si BMW-forhandleren, har du gjerne lagt på «noen» hundre tusen for å få en bil du kan nyte.

Eksklusiviteten og luksusfølelsen understrekes av den omfattende listen over tilgjengelig ekstrautstyr. Den overdådig utstyrte pressebilen har ekstrautstyr til nesten samme pris som en BMW 520d, det vil si 449.400 kroner. Da får du blant annet et hifi-anlegg til over 50.000 kroner med syntetiske diamanter i de opplyste høyttalerne. Det trenger du ikke, men du verden så bra lydopplevelsen blir.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BMW 6-serie GT er bilen for deg som kanskje synes 5-serie er for vanlig og 7-serie for limousine-aktig. Bilen har fått elegansen den manglet som 5-serie GT. Samtidig er den proppet full av komfort- og sikkerhetsutstyr, samt har kraftige motorer og praktiske egenskaper.

Foto: BMW

Foto: BMW