Motor

Jaguar F-Type har blitt 250.000 rimeligere

Prisen på innstegsutgaven av nydelige F-Type ligger nå en kvart million lavere enn tidligere.

Foto: Hegnar.no

Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
15. januar 2018 - 13.50

Vårt første møte med Jaguar F-Type skjedde våren 2013 i traktene rundt den spanske byen Pamplona, mer kjent for okser enn kattedyr. De to dagene bak rattet i to V6-utgaver og én V8-er ligger fortsatt friskt i minnet. Det vi husker aller best er det fantastiske lydbildet, de klare anmodningene fra arrangøren om å ikke «smelle» for mye i de lokale landsbyene og møtet med spansk politi (som passasjer…). Dessuten husker vi at den råeste utgaven ble kjørt så hardt at vi måtte ta en pause for å unngå oppkast.

Siden har vi kjørt F-Type ved flere anledninger, både som cabriolet, coupé og med AWD. Opplevelsene er alltid like store.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

Nå har vi også fått kjøre innstegsversjonen med en to liters Ingenium-motor på 300 hk og bare fire sylindre. Det lå litt i kortene at det ville bli en viss nedtur i forhold til tidligere F-Type-er, men heldigvis ble vi positivt overrasket under testkjøringen på amerikanske veier rett før jul. Sving på sving på sving.

Våre fordommer knyttet til det amerikanske veinettet ble også gjort til skamme. Arrangøren hadde virkelig funnet de optimale veiene for vår testkjøring av F-Type. Hvilken herlig og leken liten sportsbil! Cabrioleten vi kjørte var utstyrt med ZFs raske åtte trinns automatkasse og bakhjulsdrift. Du får ikke noe annet når du velger den minste motoren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Jaguar

Den gode nyheten er at F-Type med den nye to-literen er like rask som den gamle tre-literen med 40 ekstra hk. Det vil si en toppfart på 260 km/t og 0-100 km/t på 5,3 sekunder. Bilen føltes overraskende sprek og var på ingen måte noen nedtur.

Den nye innstegsutgaven veier 52 kilo mindre enn V6-eren. Den er dessuten gjerrigere i matfatet. Det betyr også betydelig lavere CO2-utslipp (men mye høyere NoX-utslipp). Det igjen gir lavere avgifter og mye lavere pris. Faktisk sparer du rundt 250.000 kroner på å kjøpe to-literen i forhold til tre-literen. En startpris under 900.000 kroner lar seg høre.

Jaguar har heldigvis ikke gjort mye med designet på F-Type, til det var utgangspunktet for perfekt. Det er likevel mulig å skille minstemann fra resten. Mens V8-utgavene har fire enderør, to på hver side, har V6 to midtplasserte eksosrør. Nykommeren har ett stort, rektangulært rør på midten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

Selv i områder utenfor Los Angeles med flotte biler, som Santa Monica og Malibu, vekket F-Type oppmerksomhet blant publikum. Her var det smil og tomler opp.

Siden F-Type først kom på markedet i 2013 er det registrert 40 nye biler i Norge. Fjorårets 11 biler var en tangering av toppåret 2014. Til sammenligning er det registrert 253 nye Porsche 911 i perioden 2013-2017.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Vi forventer å selge 15 F-Type i 2018, hvor halvparten blir 300 hk, sier Jacob Moer Aanonsen, Sales Manager hos Jaguar Land Rover Norway

- Den nye motoren på 300 hk gir en veldig attraktiv innstegspris på 834.900 kroner, sier han.

Moer Aanonsen opplyser for øvrig at de i romjulen solgte den første F-TYPE SVR 575 hk AWD Coupe. Denne har en startpris på rundt to millioner kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

Det eneste vi savnet var F-Types karakteristiske «bråk» i form av brumming fra motoren og smell fra eksosanlegget. Men Jaguar har heldigvis lykkes i å få maksimalt ut av den lille motoren.

Prismessig er det i alle fall ikke noen tvil om hva som er det fornuftige F-Type-kjøpet, selv om lydbildet er mer sivilisert. 

Vi gjør oppmerksom på at Hegnar.no deltok på arrangementet i USA, hvor vi også kjørte den nye plug-in-versjonen av Range Rover, som Jaguar Land Rovers gjest.