Motor

Mercedes E350 d All-Terrain - perfekt for Norge

Ypperlig fremkommelighet, svært god plass, masse utstyr og en sterk motor. Kan det bli bedre?

Artikkel av: Øystein Byberg
22. januar 2018 - 12.56

Mercedes kom sent, men godt med sitt Audi A6 Allroad-alternativ. Med E-klasse All-Terrain leverer tyskerne en utmerket «hyttebil» for dem som ikke vil ha SUV.

Vår første test av All-Terrain fant sted i fjor vår. Da var det E220 d som stod på programmet, med Mercedes ferske to-liter på 194 hk. Det er en kjempebra motor, med ok med trøkk, lavt støynivå og imponerende lave utslippstall.'

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nå er imidlertid E350 d på plass. Det dreier seg om en V6-variant på tre liter med 258 hk. Det er mye fint å si om de mindre motorene til Mercedes, men sekser er sekser. Når dreiemomentet er 620 Nm vs 400 Nm i 220 d er det absolutt merkbart. Du får det skikkelige kraftoverskuddet bilen fortjener.

Prestasjonene blir naturligvis også betydelig bedre, med 0-100 km/t-tider på seks blank, to sekunder mindre enn det lillebroren leverer. Og har du tenkt deg på ferie på kontinentet kan du glede deg over at toppfarten på Autobahn er på 250 km/t.

Etter å ha kjørt begge alternativene kan vi slå fast en gang for alle at dieselbilen ikke er død. Dette er biler for de virkelig lange reisene, gjerne under krevende forhold.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Komfortnivået er svært høyt, ikke minst takket være luftfjæringen, som er standard på All-Terrain-utgaven.  Dette er bil som svelger ujevnheter.

Blir det for mykt, er det mulig å stramme opp bilen ved å vri på Dynamic Select-bryteren.

Samme bryter har også en «All Terrain»-funksjon, hvor det er mulig å heve bilen.  Noen cm ekstra bakkeklaring kan være avgjørende noen ganger.

Det er på vinteren man virkelig ser poenget med en E-klasse All-Terrain. Vi var så «heldige» at vi fikk opplevde til dels ufyselige kjøreforhold under vårt lån. Da kommer bilen virkelig til sin rett.

Vi hadde blant annet glede av funksjonen med å heve bilen da vi ble nødt til å kjøre bilen på noen dårlig brøytede hytteveier rundt juletider.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

E-klasse All-Terrain kommer med mange av de samme designdetaljene vi kjenner fra modeller som A6 Allroad og Volvo XC70 /V90 CrossCountry. Det vil si plastbuer rundt hjulene, plast her og der, «skliplater», samt noe høyere bakkeklaring.  Om det et tøft eller ser litt påklistret ut skal vi ikke ha for sterke meninger om, men bilens fremtoning gir i det minste uttrykk for eierens tilsynelatende aktive livsstil.

Plassmessig knuser E-klasse konkurrenter som BMW 5-serie, Audi A6 og Volvo V90. Bagasjerommet sluker 670 liter. Også baksetet er blant de aller romsligste. E-klasse er rett og slett en perfekt familiebil.

Den høye materialkvaliteten og det høye sikkerhetsnivået skal vi ikke gå inn på nærmere denne gangen. Mercedes leverer det vi forventer av en millionbil – og vel så det.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

En All-Terrain med V6-motor er naturligvis ikke direkte billig. Startprisen ligger like under 900.000 kroner, mens vår toppspekkede testbil har en prislapp på nærmere 1,2 millioner kroner. I den prisklassen finnes det svært mange gode alternativer.

Hvis du ikke trenger noen ekstra cm bakkeklaring, er BMWs 5-serie en opplagt konkurrent. Nå er ikke komfort noe argument lengre for å velge Mercedes fremfor BMW. Siste generasjon 5-er har blitt svært komfortabel. En 530d xDrive Touring med 265 hk og 540d xDrive Touring med 320 hk har en startpris som ligger henholdsvis 150.000 og 50.000 lavere.

Husk også på at All terrain-utgaven har standardutstyr som koster en del ekstra på den vanlige E-klassen, som luftfjæring og Avantgarde line utstyrsnivå. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes E350d All-Terrain fremstår som en ypperlig bil, med kreftene den fortjener, et røft design og mye tilgjengelig utstyr, ikke minst på sikkerhetsfronten. Når den i tillegg har utmerket fremkommelighet og svært god plass kunne den aspirert til tittelen «Norges-bilen». Men den relativt høye prisen gjør den dessverre ikke til noen bil for folket.