Motor

Prøvekjørt

Porsche Macan GTS er SUV-favoritten

Porsche Macan GTS er en favoritt blant de kompakte SUV-ene. Bare på ett felt blir den kjørt i fra. 

Artikkel av: Øystein Byberg
19. januar 2018 - 12.26

Porsche Macan har vært en av våre favoritt-SUV-er siden den kom på markedet i 2014.  Det var den mest sportslige premium-SUV-en på markedet. I mellomtiden har konkurrentene yppet med morsomme alternativer som AMG 43 og 63-utgaven  av Mercedes GLC og heftig motoriserte utgaver av BMW X3 og Jaguar F-Pace. La oss heller ikke glemme Audi SQ5, som Macan i stor grad er bygget på. Og snart kommer el-SUV-er fra Jaguar, Audi og Mercedes som kan forrykke konkurransebildet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Men vi vil påstå at Porsche fortsatt er i tet, ikke minst gjelder det modellen vi har kjørt denne gangen; Macan GTS.  Den er et utmerket valg for deg som synes 252 hk-utgaven blir for slapp og 400/440 hk Turbo/Turbo Performance blir for heftig eller dyr (kan det bli for heftig?).  Et tredje og alternativ er S-utgaven med 340 bensinhester eller 258 dieselhester. Disse er rimeligere, men dårligere utstyrt enn GTS.

GTS leverer 360 hk hentet ut i fra en tre liters bensinmotor. Prestasjonene er dermed 0-100 km/t på 5,2 sekunder, mens toppfarten er på 256 km/t. Dreiemomentet er på inntil 500 Nm.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kjørte Macan GTS for første gang under verdenslanseringen på den spanske ferieøya Tenerife. Nå har vi fått kjørt den under norske forhold, på myke vinterdekk rett før vinteren satte inn for alvor.

Vi synes Macan GTS leverer en utrolig fin pakke, men høy kvalitet på interiøret, fast og fin fjæring, utmerket respons og et flott lydbilde. Hvis du vil kan du kjøre nærmest lydløst rundt i byen. Men det vil du sikkert ikke. Det er jo greit å vise omverden hva man kjører også. Med sports-eksos (standard på GTS-utgaven, takk for det!) brummet det ekstra fra den seks-sylindrede motoren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Som i øvrige Porsche-modeller har du mulighet for å justere oppsettet etter dagsform.

Her finner du både Sport og Sport +, som gir deg en svært lekelysten bil. Turtallet øker, bilen strammer seg opp og lyden blir råere.

Macan har evnen til å krympe når veiene blir smalere og svingene krappere. Selv om man sitter høyere enn i en «vanlig» bil merker man ikke krenging på samme måte som i de fleste andre SUV-er. Macan er en utrolig morsom bil å kjøre, til å ha et så høyt tyngdepunkt. Hvis du vil ha en virkelig morsom bil kjører du en Cayman på samme veiene. Da blir gliset enda større.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Om vi skulle trekke for noe måtte det være dashbordet. Utviklingen går svært raskt på det feltet og dashbordet på Macan avslører at det ikke er en helt ny modell lengre. For oss ble dette ekstra tydelig, da vi gikk rett i fra ferske Panamera. Macan blir rett og slett litt fra-kjørt på dette feltet.

Skjermen i midtkonsollen i Macan gir nærmest et retro-preg ved at den er så liten. Det samme gjør de lange radene med knapper. I Panamera er tilsvarende antall knapper kastet ut til fordel for betjening via menysystemene. Hva som er best, er nok en smakssak, men det ser i det minste mye ryddigere ut i en Panamera.

Vi kunne også tenkt oss et hjul på rattet for endring av oppsettet på bilen, slik vi nå finner i både 911 og Panamera. Utrolig enkelt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Designmessig synes vi Macan holder mål, over fire år etter lanseringen. Det som skiller den fra øvrige Macan-modeller er blant annet bruken av svart. Felger, lykter og andre designelementer har fått den tøffe svarte fargen.

I mellomtiden er storebror Cayenne oppgradert. Macan er fortsatt nettere og lettere å manøvrere inn trange innkjørsler og i parkeringshus.

Macan forblir en av våre absolutte SUV-favoritter. For oss fremstår GTS som et perfekt kompromiss, hvor du får skikkelige ytelser og prestasjoner, men til en pris som slett ikke er avskrekkende.