Motor

Prøvekjørt

Skoda Karoq - tøff SUV-utfordrer

Vi har kjørt topputgaven av Skodas ferske SUV. 

Foto: Skoda

Foto: Skoda

Artikkel av: Øystein Byberg
12. februar 2018 - 13.13

Vi hadde sansen for Skodas kompakt-SUV Yeti, ikke minst etter å ha kjørt den gjennom utfordrende offroadløyper, men bilen ble aldri noen stor hit her hjemme. Nå er etterfølgeren på plass. Karoq har et kjedeligere design, noe som borger for at bilen blir en større suksess enn tidligere.

Karoq følger opp storebror og 7-seter Kodiaq, som allerede har gjort en solid entre på det norske markedet. De ser til forveksling like ut, men Karoq har «krympet litt i vask».

Den nye Skoda-SUV-en minner dessuten om andre SUV-er fra VW-konsernet, som Audi Q2 og VW T-roc, men bilen er et lite nummer større enn disse.

I det hele tatt går Karoq inn i et segment med beintøff konkurranse. Ulike bilprodusenter har begynt å spy ut crossovere/SUV-er, men så er da også trenden internasjonalt og i Norge at det er denne biltypen folk vil ha.

Vi har kjørt topputgaven av Karoq. Det dreier seg om Style-utgaven med 150 hk dieselmotor, 4x4 og en syv trinns DSG automatkasse. 4x4 leveres dessverre bare i kombinasjon med den største dieselmotoren.

Det var drittvær og –føre da vi kjørte Karoq. Det er under slike forhold man virkelig setter pris på fremkommelighet og trygge kjøreegenskaper. Litt ekstra bakkeklaring (på totalt 17 cm) gjør underverker når brøytebilen enda ikke har vært ute eller har laget brøytekanter. Det gir en god følelse å forsere løssnø, som man nesten garantert ville ha satt seg fast i uten 4x4.

I det hele tatt opplevde vil bilen som trygg og god under krevende forhold. Her er det ingen overraskelser, slik det skal være i en Skoda. 4x4-systemet er av velprøvde Haldex 5-type, som vi har opplevd i en rekke bilmodeller tidligere, ikke minst fra VAG-konsernet.

Vi fikk heller ingen overraskelser bak rattet på Karoq. Her er det meste velkjent dersom man har kjørt et VAG-produkt tidligere. Materialkvaliteten i Skoda har blitt betraktelig bedre i løpet av de siste årene. Tsjekkerne slipper tydeligvis å ta til takke med kjipere plastkvalitet enn det som for eksempel er vanlig i en Volkswagen. I stedet finner vi tiltalende flater, med blant annet ambiente belysning (LED) i dashbord og dører. Snart blir dessuten Karoq tilgjengelig med digitalt instrumentpanel, slik vi kjenner i fra VW og Audi.

Velger du Style utstyrsnivå får du også delskinn inkludert i prisen, mens vår bil var utstyrt med helskinn.

Adaptiv cruisekontroll og fjernlysassistent er også inkludert i Style. Ryggekamera og Lane Assist, som man også gjerne ønsker, kommer på tilvalgslisten.

Foto: Skoda

VAG-konsernet spyr ut SUV-modeller, noe som gjør valget for kundene vanskeligere. Karoq plasserer seg midt i mellom VW-modellene T-Roc og Tiguan, både pris- og størrelsesmessig. Audi Q2 er priset som T-Roc, men er minst i dette selskapet. Da blir avveiningen hvor stor plass du ønsker å hvilken pris du vil betale. Drivlinjene er de samme i alle bilene, men valgmulighetene er forskjellige.

Karoq har godt med bagasjeplass. Oppgitt volum er på inntil 479/1.605 liter.

Baksetet er ikke direkte romslig, men duger nok for de fleste. Baksetene kan imidlertid skyves i lengderetningen. De kan også kastes helt ut. Det er fint hvis du trenger mer lasteplass.

Foto: Skoda

Vi ble overrasket første gang vi så prislappen på testbilen. Over en halv million for en kompakt Skoda-SUV virket noe stivt, men så var da også denne bilen ekstra velutstyrt, med for eksempel parkeringsvarmer til 10.000 kroner og stor navigasjon til 15.000 kroner.

Med 4x4 og automat er startprisen 432,500 kroner (Ambition). Hvis du ikke trenger dette kan du få Karoq med en prislapp på 309.000 kroner. Da får du innstegsvarianten, 1,0 TSI bensin med 115 hk og manuell kasse.

Foto: Skoda

Topputgaven vi kjørte, det vil si Style med 150 dieselhester, 4x4 og 7 trinns automatkasse koster fra 451.500 kroner. Vår toppspekkede bil hadde dermed en prislapp på 531.000 kroner. For den prisen finnes det også mange gode alternativer, så her blir en nøye avveining hva som er viktigst når du kjøper bil.

Vi tror Skoda Karoq kommer til å selge relativt bra. Det er en fornuftig SUV som ser rimelig bra ut, med masse utstyr. Ulempen er at du må velge dieselmotor for å få firehjulstrekk. Prisen er også noe stiv for deg som vil ha 4x4.