Næringsliv

Slik sikrer gründeren lønn

Cecilie Thunem-Saanum ser at mange gründere strever med å ta nok betalt for eget produkt.

Cecilie Thunem-Saanum

Cecilie Thunem-Saanum

Artikkel av: Stein Ove Haugen
19. juli 2012 - 11:18

- Jeg var heldig, og hadde et fantastisk bra nettverk da jeg startet for meg selv i Stavanger, forteller Cecilie Thunem-Saanum til HegnarKvinner.

Konseptet handlet om kommunikasjonstrening, og gründerens nettverk stod klar til å kjøpe tjenestene.

- Stort mer trengte jeg ikke, sier Thunem-Saanum.

Fellesskap

De første seks til 12 månedene ble det hjemmekontor, og leiekostnadene uteble.

- Jeg hadde seks måneder på meg før jeg måtte tjene penger, men var heldig å få oppdrag fra første dag, forteller hun.

Utgiftene til gründerens første grafiske profil, visittkort etc. var på 50 000 kroner, og ble prioritert fra første dag.

- Hva jeg raskt oppdaget, var at jeg trengte å jobbe i et fellesskap, ha mennesker og sparringspartnere rundt meg. I en oppstartsfase er det kritisk å få de gode spørsmålene og de milde korrigeringene, sier Thunem-Saanum.

Hun viser til de kritiske spørsmålene som nærmeste nettverk ikke vil stille, eller som de er for subjektive til å se.

- Dessuten; De umiddelbare heiaropene når noe gjøres rett, er gull verd.

Kontorfelleskap ble derfor prioritert syv måneder etter oppstart.

- Og fellesskapet jeg havnet i har vært avgjørende for hvordan min lille bedrift har utviklet seg, sier Thunem-Saanum.

Ideen ble til

Thunem-Saanum holder kurs, foredrag, treningsprosesser og individuelle sparringsseanser innen hovedfeltene kommunikasjon og tidsbruk.

- Helt siden jeg som 20-åring var guide, har jeg presentert og formidlet i de jobbene jeg har hatt. I 1996 deltok jeg på et kurs med en fantastisk dame, som jeg lærte masse av. Allerede da tenkte jeg at dette vil jeg også gjøre, en vakker dag.

Så gjaldt det å samle erfaring, gjennom utdannelse, lederjobber, prøving og feiling.

- I 2004 var jeg moden for å gå i gang, sa opp jobben og startet for meg selv, forteller hun.

Hvordan har du markedsført deg?

- Mitt primære markedsføringsverktøy har vært 'word of mouth' - både da jeg startet opp i Stavanger i 2004, og når jeg relanserte i ny landsdel i 2010.

- Min neste jobb avgjør, hver gang. Og min siste jobb forteller om jeg er bra nok.

Med den holdningen, og med gjenkjøp og ryktebørs som primærkanal, holder Thunem-Saanum seg skjerpet hver eneste dag.

- Når jeg i 2010 gikk i gang etter en pause fra jobb med sykt barn, var sosiale medier til god hjelp. I dag jobber jeg over hele landet, hver uke.

Det takket være ufiltrerte tilbakemeldinger, dialog, kunnskapsdeling og formidling av fagartikler i sosiale medier.

- Men med slik synlighet er også fallhøyden stor. Vi er aldri bedre enn vår siste leveranse, være seg tjenester, eller et håndfast produkt, sier gründeren.

En gjennomtenkt, helhetlig visuell profil har også vært viktig for Thunem-Saanum fra første dag:

- Hvordan kan folk kjenne meg igjen, hvordan presenterer jeg bedriften visuelt? Og viktigst av alt: Er det samsvar mellom digital og analog profil? Troverdighet, og samme budskap samtidig i flere kanaler er avgjørende.

Drivkraften

Gründerens grunntanke og jungelord er å gjøre mer av det du tror på, og tro mer på det du gjør.

- Det er grunnsteinen i alt jeg foretar meg. Å se at jeg lykkes med å hjelpe andre, gir meg all energien jeg trenger for å utvikle meg og gjøre mer, sier hun.

Tilbakemeldingene når hun hjelper noen eller når hun feiler, tilfører også energi.

- Lærekurven er fantastisk, og litt brutal, sier Thunem-Saanum.

- Mitt mål er at flere skal få bekreftelse på hva de allerede gjør bra, samtidig som de kan bygge på egen kompetansebank med noen tips utenfra.

Utfordringene

De største utfordringene ved å være gründer?

- Kommunikasjon, tidsbruk og å prise produktet eller tjenesten.

Thunem-Saanums hovedutfordringer mener hun også er de to største utfordringene for mange gründere:

1) Kommunikasjon.

- Å være tydelig, spisset. Hva er produktet mitt? Hva er kunden, markedet opptatt av? De aller fleste gründere er så opptatt av idéen sin, at vi snakker mye og lenge med egne briller på.

- Endre fokus: Hva er kunden/den du snakker med opptatt av?

2) Tidsbruk og prioriteringer.

- Vi vil så mye, og vi har alle stillinger samtidig i en nystartet bedrift. Mitt råd er: Sett ut de mest tidkrevende oppgavene utenfor kjernekompetansen din med en gang.

- Selv skulle jeg klare regnskap, web etc. Prøve meg med enkeltpersonforetak en liten stund. Vel. Først nå, åtte år senere, blir jeg AS, med ny regnskapsfører og bedre tid til min kjernevirksomhet - min kjernekompetanse.

Thunem-Saanum oppfordrer til å holde på grunntanken, og å være forsiktig med å satse for bredt.

- Det er fort gjort å bli vag, og markedet klarer bare å forholde seg til to-tre budskap. Gründere vanner ofte ut konseptet sitt, selve idéen, i oppstart av en bedrift, fordi vi er så fleksible og vil prøve oss frem.

Hun ser også at mange kvinnelige gründere strever med å ta nok betalt for produktet sitt.

- Jeg gjorde også den feilen. Både da jeg startet opp, og da jeg hadde fått barn nummer to, vært borte en stund og flyttet landsdel. Det var som å starte på nytt igjen.

Hun råder alle til å sette tydelige økonomiske mål tidlig, og justere underveis.

- Vi skal så ofte bevise først, før vi tar godt nok betalt for produkt eller tjeneste. Stopp opp, se hva andre tilbydere tar betalt for liknende produkter, og pris deg realistisk ut ifra markedet, ikke ut fra eget hode alene.

Selv sitter Thunem-Saanum på en omsetning hittil i år på 700 000 kroner, og prognosen for året er per i dag kr på 1,1 millioner kroner.

I 2011 - som var det fulle driftsåret etter ny start - endte driftsinntektene på 511 000 kroner. Driftsresultatet var på 388 000 kroner, mens resultat etter skatt havnet på 303 000 kroner.

- I perioden januar 2009 til september 2010 var jeg ikke operativ grunnet permisjon. Jeg var hjemme med pleietrengende barn. I denne perioden flyttet jeg fra Rogaland til Sørlandet, og endret geografisk målgruppe fra Rogaland til Oslo og resten av landet, forteller Thunem-Saanum.

I vinter endret hun bedriftens navn til CecilieTS, og 30. juni i år opprettet hun et aksjeselskap (AS).

Tidssluket

De største fordelene ved å være gründer?

- Friheten og fleksibiliteten. Å få jobbe med å utvikle egne idéer, og å se at resultatene kommer. Kort og godt, og avgjørende.

- Det er herlig å få så god tid og mye rom med barna og familien, fortsetter gründeren.

Med selvbestemt arbeidstid jobber hun på reiser og kvelder, og har barna hjemme fra klokken 15.00 alle dager hun ikke er på reise.

- I tillegg kan en frisørtime midt på dagen, eller en god pause med venner til lunsj være gull verd av og til - dersom det gir glede og ny energi.

Det er alle de kvarterene som ubevisst forsvinner hun er imot.

Har du benyttet deg av mentor eller kvinnenettverk?

- Nei, jeg kom ikke på å søke hjelp eller et organisert nettverk da jeg startet opp. Men jeg har lært hvor nyttig det kan være, nå i etterkant. Svært mange har tatt kontakt, delt og diskutert. På den måten har jeg fått mine nettverk, men utenfor de organiserte kanalene, forteller gründeren.

Da hun var i startfasen, ble hun invitert inn i et etablert nettverk i Stavanger.

- Det var så hyggelig, men det viste seg å være en sovepute og et tidssluk. Det finnes mange koselige kaffetreff, men som gründer bør du sørge for at treffene også gir noe av verdi.

Rådet er derfor å finne et dynamisk nettverk, hvor de andre har like store ambisjoner som deg selv.

- Bransje er ikke så avgjørende i et slikt nettverk. Gründerånden, målrettetheten og opplevelsen av å være i samme båt, kan være det viktigste, sier hun.

Be om råd

Gründerens tips til de som ønsker å starte for deg selv, er mange:

• Spiss budskapet ditt: Hva er produktet? Hvordan si det på en kort og konkret måte?

• Vær opptatt av hva den potensielle kunden vil, mer enn av hva du vil.

• Se på de flinkeste: Hva er det de gjør? Hva skal til for å lykkes, slik de har gjort?

• Vær realistisk, og doble tiden du tror du kommer til å bruke på jobb - minst.

• Hold deg til kjernekompetansen og kjerneproduktene dine

- Det kan bli dyrt å skulle gjøre litt av alt, og å håndtere hele arbeidsmengden selv, sier Thunem-Saanum .

• Hold tiden: Ting tar den tiden du gir det. Som selvstendig næringsdrivende, later det til at store deler av omgivelsene tror det betyr fritid. Din tid er din lønn.

- Unngå private venninnebesøk i arbeidstiden. Det er fort gjort å bli for fleksibel, når du selv er sjefen, fremhever gründeren.

• Oppdra omgivelsene

- For hvert kvarter med venninneprat i kjernetiden din, trenger du en halvtime på jobb til kvelden. Er det verdt det?

• Ta betalt

• Være målrettet. Skal en gründer lykkes, må prioriteringene være klare:

- Velg bort alt som ikke fører deg til målet, råder Thunem-Saanum.

• Bruk nettverket ditt

- Dine beste kunder kan være foreldrene du møter på ungenes fotballkamp, naboen, tannlegen. Bare unngå å overselge. Salg for meg er service: Å hjelpe den potensielle kunden.

• Be om råd og ikke minst hjelp

- Husk på at ditt nærmeste nettverk kan være litt blinde på fallgruver, sørg for å spørre flere, i ulike leire.

• Hopp i det, og forvent mye arbeid.

- Gjør mer av det du tror på. Tro mer på det du gjør, avslutter Cecilie Thunem-Saanum til HegnarKvinner.

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK HER!

Les Cecilie Thunem-Saanums BLOGG.

Du kan også lese små hverdagstips for kommunikasjon og tidsbruk på Cecilies FACEBOOK.